Gå til innhold

Fildeling minker etter press fra RIAA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RIAA har vel også fåt beskjed fra Amerikansk domstol at deres metoder er tvilsomme?

Mener at en nettleverandør vant en sak der de slapp å utgi data om hvem brukerne var.

RIAA kjemper en død kamp. Det skulle vært fokusert annerledes fra dag en.

Lenke til kommentar

Laster ikke ned musikk lenger. Nettradio er mye greiere fant jeg ut. Men det er nå en eller annen sang iblandt som jeg må ha, bare må ha ;)

Men kan skjønne at noen ikke laster ned mer. Det kan jo bli dyrt. Personene KÀN jo bli saksøkt.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

data som ikke blir nevnt i "nyheten":

1.A new nationwide phone survey of 1,358 Internet users from November 18-December 14 by the Pew Internet & American Life Project

2.Furthermore, data from comScore Media Metrix, based on the company’s continuously measured consumer panel, show significant declines in the number of people with peer-to-peer file sharing applications running on their computers.

(samples hentet for KaZaa, WinMX, BearShare, Grokster)

jeg har 2 betenkligheter med å presentere data og ikke ha en kritisk vurdering og mulige feilkilder i analysen / konklusjonen.

1. Underrapportering, pga. søksmål tør ikke folk stå fram at de laster ned, altså frykt + risiko

2. Det er vel liten tvil om at noen som blir kjeppjaget prøver å skjule seg (med mindre man har tro på å vinne mot milliardærene). Alternative tjenester benyttes; f.eks. waste, private DC hubber, ftp og kryptrerte forbindelser. Man går rett og slett i dekning.

Lenke til kommentar

Men det store spørsmålet er vel om platesalget går opp igjen?

Dersom fildelinga har gått ned og platesalget er det same betyr det at folk ikkje skaffar seg ny musikk, og det er vel ikkje det musikkindustrien ønsker?

Personleg håpar eg det skjer :yes:

Lenke til kommentar
har riaa til gang til norge lr?

RIAA er det samme i USA som TONO er i Norge. Finner de en norsk IP sender de somregel brev til ISP'en. Men lenger kommer de ikke. De eneste som kan kreve å få utlevert hvem som bruker en IP-adresse er politiet, dvs da må RIAA eller hvem det nå er anmelde personen så får politiet se på saken.

Dette er en ganske mye tyngre prosess enn i USA og en av grunnene til at vi ikke har slike saker som i USA enda.

Lenke til kommentar

må le litt jeg altså,

RIAA saksøker folk for å laste ned fra ymse kilder

TONO legger ut sanger til _gratis_ nedlasting

Hvem har tatt poenget? ;)

Ang. FTP har ikke RIAA noen myndighet (brudd på privat eiendom, de må hacke seg inn osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...