Gå til innhold

MDG og Norges oljepolitikk - tar jeg eller MDG feil?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å forstå miljøpartiet sin oljepolitikk.
Er det jeg som er blind for fakta og tar feil, eller er det motsatt at MDG tar feil?

Mer spesifikt gjelder det produksjon av norsk olje.

Jeg ser på saken slik:
Norge er i dag allerede en produsent av olje. Vi blant de mest forsvarlige landene (hvis ikke det aller beste?) når det gjelder hvordan vi produserer og bruker inntektene fra denne produksjonen, pluss en av de mest miljøvennlige produsentene. Spesielt om vi elektrifiserer mer av sokkelen.
Istedenfor at inntektene går til familier som styrer land (som f.eks i midtøsten), korrupte regjeringer eller hva det nå enn er, så bruker vi det på oljefondet, helse, skole, etc.
Mye av pengene er det som muliggjør dyr forskning på klimavennlige tiltak og teknologier.

MDG argumenterer for at oljen vi produserer forurenser og at vi derfor må kutte oljeproduksjonen. Men blir det egentlig noe mindre olje i markedet av den grunn?
Det vil jo ikke være slik at etterspørselen etter olje blir høyere enn produksjonen. De andre landene som produserer i dag vil bare produsere mer for å dekke etterspørselen, og Norge mister den potensielle gigantiske inntekten det gir oss.

Hvis vi tar som utgangspunkt at norsk olje er mer miljøvennlig enn andres med tanke på produksjonen (er den egentlig det?), blir det da riktig å si følgende:
Hvis Norge stopper produksjon av olje, så vil:
* De globale utslippene øke
* Norge mister milliarder av innteker 
* Oljemarkedet i verden vil ellers være helt upåvirket.
* Kanskje, i ytterste konsekvens hvis vi mister inntektene fra olje og må kutte støtte som deles til forskningsprosjekter om klimateknologi, så vil det også forsinke teknologi som kan ta verden ut av klimakrisen vi står i i dag.

Så hvem tar feil, har jeg misforstått alt eller er det MDG som setter symbolpolitikk foran alt annet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det er på tide å plukke opp denne igjen. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/86n1Ww/mdg-har-vedtatt-ultimatum-krever-stans-i-oljeleting-for-stoette-til-re

MDG har nå fastsatt et ultimatum om at de aldri vil støtte en regjering som ikke stopper oljeletingen. For å legge til listen til trådstarter, så er det slik at nyere moderne oljebrønner forurenser mindre enn eldre oljebrønner som de kan erstatte. Noe olje bør kanskje også produseres for å lage sykkelveiene til MDG? Det går med noen fat til dette også. 

Lenke til kommentar

Ifølge IEA siste rapport, vil behovet for oljeproduksjon være borte i 2050 hvis man når målet om nullutslipp og global oppvarming under 1.5grader. Hvis CO2 kuttene blir gjennomført vil det ifølge dem føre til en plutselig og kraftig nedgang i forbruk av fossilt brensel.

Så da bør man jo spørre seg, er det finansielt smart å betale leting etter brønner som skal vare til etter 2050? Hvordan ser det ut i med handelspartnerene våres, planlegger de å kutte kraftig i CO2 utslipp? Kan jo hende det bare er meg og IEA som synes dette er en for stor finansiell risiko å ta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Alexander4840 skrev (På 30.5.2021 den 10.56):

Hele verdens utslipp kan kuttes med over 70% på dagen, om folk slutter overkonsumet.

Ja i en Ideal verden hvis alle er snille.Verden er dessverre ikke slik og en slik forandring vil ta tid.

Energibehovet vil dessuten bli mye større enten Norge vil eller ikke.

Folk flest i verden er avhengig av noe og leve av og vil helst ha den samme levestandarden som i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...