lillemusmeg Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Heisann Nå har jeg plukket ut diverse komponenter til en ny pc, men jeg sliter litt med å finne kabinett - for jeg vet ikke helt hva jeg må ta hensyn til! Jeg er helt uten erfaring når det gjelder dette! Min maskin skal brukes hovedsaklig til 'huslige' ting, litt spill og videoredigering. Grafikk: Radeon 9600XT 128 MB RAM: TwinMOS Pc3200 DDR-Dimm 512 CL2.5 CPU: P4 2.6 GHz Boxed PC800 HD: 120 GB S-ATA/150 7200 RPM Hovedkort: ASUS P4P800 ATX i865PE + dvd-brenner (firewire har jeg) (Har jeg fått med det viktigste?) Mitt nye kabinett trenger ikke å se fancy ut, bare det ikke er alt for høyt! Over 50 cm begynner å bli litt vel stort. Noen anbefalinger? Den bør ikke koste mer enn 1000 - inkl vifte og sånn.. Må jeg ta hensyn til at jeg har valgt S-ATA feks? Hva er fordel med 360W - holder det ikke med 300W? Er en vifte en vifte - eller må jeg passe på noe her også? Hilsen Linda Lenke til kommentar
GoldlaXiE Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 (endret) Eg får den nye pc'n min imorgo.. skal ha chieftec dragon kabinett..! dette skal vere veldig bra! Edit: Kan sei deg imårra om det er noko å satse på..! Endret 6. januar 2004 av Gullegutt Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Min maskin skal brukes hovedsaklig til 'huslige' ting, litt spill og videoredigering. Kjøp deg en ferdig maskin så sparer du deg selv og andre for problemer. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Velkommen til forumet her. Enda ei jente som har fattet interesse for pc-bygging. Gå for Aopen H600B kabinettet. Det er ett utrolig fint kabinett å bygge i. Dette på www.psdata.no . da skal du få alt du trenger og litt til. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Min maskin skal brukes hovedsaklig til 'huslige' ting, litt spill og videoredigering. Kjøp deg en ferdig maskin så sparer du deg selv og andre for problemer. Snakker om hjelpsomme samaritan... Den kommentaren der hjelper henne sikkert like mye som å si det at sola lyser. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Velkommen til forumet her. Enda ei jente som har fattet interesse for pc-bygging. Gå for Aopen H600B kabinettet. Det er ett utrolig fint kabinett å bygge i. Dette på www.psdata.no . da skal du få alt du trenger og litt til. Mm, tror dette er kabinettet for deg.. Men hva heter det Aopen kabinettet som har så skinnende vegg? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Velkommen til forumet her. Enda ei jente som har fattet interesse for pc-bygging. Gå for Aopen H600B kabinettet. Det er ett utrolig fint kabinett å bygge i. Dette på www.psdata.no . da skal du få alt du trenger og litt til. Mm, tror dette er kabinettet for deg.. Men hva heter det Aopen kabinettet som har så skinnende vegg? Mener det er det jeg linka til som er så skinnende blankt. Lenke til kommentar
Dolphin36 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Et rimelig men godt kabinett er Aopen H600B. Test fra Hardware.no her. Dette er ikke så dyrt og det følger med en god og stillegående 350w strømforsyning. Ellers har Chenbro Gaming Box fått god kritikk i det siste, også dette med en god stille strømforyning. har dette selv og er godt fornøyd, test her. Begge kabinetter skal være greie å bygge i dersom du planlegger å bygge selv. Når det gjelder S-ATA må har dette ikke betydning for kabinettet Det som gjelder ved kjøp av vifter er hvor mye luft de flytter i forhold til hvor mye de støyer. For lufting av kabinettet ville jeg gått for et par Pabst vifter(en for luft inn og en ut). Disse er rimelig stillegående og ikke så dyre. Det er mulig det følger noen vifter med kabinettet dette bør du sjekke opp før du kjøper. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Gå for Aopen H600B kabinettet. Det er ett utrolig fint kabinett å bygge i.Dette på www.psdata.no . da skal du få alt du trenger og litt til. Jeg er enig med deg. Strømforsyningen som leveres med her er stillegående, bl.a. pga den har en stor vifte (12cm). Selve stømforsyningen har "bare" 300W, men tester jeg har lest viser at det er litt konservativt. Den kan måle seg med strømforsyninger som er kraftigere. Ang. utseendet på kabinetter er det vel like mange meninger som PC-eiere , men det er ikke det verste jeg har sett. Det er ihvertfall ikke gørrkjedelig-hvitt. Pass på å kjøpe sorte CD/DVD enheter når du bestiller. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Det leveres normalt med 350watt, men noen butikker, deriblandt itbutikken.dk selger med 300w. Men det skulle vel holde det til dine deler. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Ettersom du har valgt SATA så er det noen ting du må tenke på. Kabinettet har som du nevner ingenting med det å gjøre. SATA er en forholdsvis ny standard og er derfor ikke standard utstyr på alle hovedkort i dag. Kortet ditt har støtte for SATA, men det spørs om bundle'en inneholder SATA-kabel. Ville derfor bestilt dette i samme slengen. På denne siden http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...pID=4&t=156&l=2 så finner du diverse SATA-kabler. Lengden trenger ikke å være så veldig lang (50cm holder fint). Lykke til videre! Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 ja burde holde i masse vis:) Lenke til kommentar
lillemusmeg Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Min maskin skal brukes hovedsaklig til 'huslige' ting, litt spill og videoredigering. Kjøp deg en ferdig maskin så sparer du deg selv og andre for problemer. Hvordan skal jeg lære meg noe nytt her i livet, hvis jeg aldri skal kunne gjøre noe selv? Men du har selvfølgelig helt rett - jeg bør holde meg til noe jeg kan... som å vaske tøy og lage mat og skifte bleier...... Til dere andre som har svart - tusen takk for hjelpen! Linda Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg er helt enig med deg Linda, stå på! Man lærer lite hvis man ikke prøver selv. Du må dog regne med litt prøving og feiling. Selv har jeg vraket et par PSUer, et skjermkort, en harddisk osv. når iveren var større enn evnene... Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 kanskje kjekt med 2 stk. 512 MB ram hvis du skal drive på med videoredigering. Men det spørs vel hvor kraftig redigering du skal drive på med? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 [quote name='MallRaT' date='07/01/2004 : 09:19'] kanskje kjekt med 2 stk. 512 MB ram hvis du skal drive på med videoredigering. Men det spørs vel hvor kraftig redigering du skal drive på med? [/quote] Absolutt! Med en P4c under panseret så hadde jo doble minnekanaler vært enda mer kjekkere i videoredigeringa. Kan jo oppgradere seinere visst man syns det kunne gått litt bedre. Velkommen til forumet Linda, hyggelig dataopplevelse Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 sant som AMD-king! Lenke til kommentar
lillemusmeg Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Et rimelig men godt kabinett er Aopen H600B. Test fra Hardware.no her. Dette er ikke så dyrt og det følger med en god og stillegående 350w strømforsyning. Ellers har Chenbro Gaming Box fått god kritikk i det siste, også dette med en god stille strømforyning. har dette selv og er godt fornøyd, test her. Begge kabinetter skal være greie å bygge i dersom du planlegger å bygge selv. Når det gjelder S-ATA må har dette ikke betydning for kabinettet Det som gjelder ved kjøp av vifter er hvor mye luft de flytter i forhold til hvor mye de støyer. For lufting av kabinettet ville jeg gått for et par Pabst vifter(en for luft inn og en ut). Disse er rimelig stillegående og ikke så dyre. Det er mulig det følger noen vifter med kabinettet dette bør du sjekke opp før du kjøper. Trenger jeg ikke å kjøpe vifte da, hvis jeg velger AOpen H600B? Hvis jeg velger Chenbro da, kan jeg da bruke disse to viftene?: 1 og 2 Linda Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 For Chenbro kabinettet, så passer både 120mm, 92mm og 80mm vifter. Den størst er selvsagt den beste, den flytter mest luft ved minst støy. En vifteregulator ala Zalman Fanmate til kr 39 kan være kjekt å ha for å justere ned viften til ønsket kjøle/støynivå. Lenke til kommentar
Dolphin36 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hvis jeg velger Chenbro da, kan jeg da bruke disse to viftene?:1 og 2 De to viftene er de jeg bruker i mitt Chenbro kabinett. De passer helt fint, støyer lite og gir god luftgjennomstrøning gjennom kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå