Salvesen. Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Dubious skrev (58 minutter siden): Lengre rekkevidde Billigere å kjøpe Kan trekke mer Jeg hater å ta ferge, men må gjøre det flere ganger i måneden. Turen tar omtrent 20 minutter en vei, omtrent samme tid det tar å hurtiglade elbil Jeg får betalt for å ta ferjen. Rekkevidden er ikke viktig for meg, stopper lenge før rekkevidden til elbil/diesel uansett på langtur. Billigere å kjøpe stemmer ikke, man får alle biler i alle prisklasser. Jeg kjører dog ikke gamle biler da jeg har økonomi til å prioritere anderledes. Altså ikke viktig for meg igjen. Trekke mer er vell forsåvidt greit, men igjen ikke noe jeg gjør til vanlig. Og den ene gangen i skuddåret låner jeg meg en bil eller får hjelp. Så ikke viktig for meg. Usikker på den siste der, men gjelder ikke meg igjen. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 knutinh skrev (7 minutter siden): Det er betydelig større variasjon i modeller tilgjengelig, spesielt på bruktmarkedet. Som noen har nevnt finnes det ikke en eneste el pickup på markedet enda. I mange tilfeller lavere innkjøpspris for et gitt bruks-område. Kjent teknologi med forutsigbare problemer og levetid. Større rekkevidde uten stopp, mulighet for å tilbakelegge Oslo-Bodø på kortere tid. Bedre muligheter for tilhenger og campingvogn, enklere lasting av tak enn Tesla modell X. Dette må selvsagt stilles opp mot betydelige ulemper med diesel: nybilavgifter, bruksavgifter, en framtid hvor det vil bli stadig vanskeligere å kjøre diesel, mange bevegelige deler, dårligere akselerasjon fra stillestående... -k Jeg snakker for meg selv og kjøper ikke brukt, ikke pickup, kjent teknologi er da batterier/elmotor. De er har langt bedre levetid/mindre kostnader. Rekkevidden uten stopp leverer elbiler for meg. Drar ikke tilhenger. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Har batterier langt bedre levetid enn en stempelmotor? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Både batterier og bensintanker har mer enn lang nok levetid for en bil, så ingen av delene burde være noe praktisk problem. Elmotorer har derimot mye mindre slitasjeproblemer enn stempelmotorer. Så der trekker nok elbilene det lengste strået. Endret 11. april 2021 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 kremt skrev (6 minutter siden): Har batterier langt bedre levetid enn en stempelmotor? Enn mange deler, ja. Og som nevnt over er batteripakker i biler laget for å vare ut bilens levetid som er under 200 000km i Norge. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) 1 hour ago, kremt said: Har batterier langt bedre levetid enn en stempelmotor? Stempelmotoren krever hyppig service for å holde seg gående. Uten service varer de ikke lenge. I motsetning til elbiler. Endret 11. april 2021 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Hummer EV kan bytte ut den delen av batteriet som er skadet eller brukt opp da batteripakken er laget av moduler, så i teorien kan bilen vare evig uten at det trenger å koste så mye. Får bare håpe det er noen som tar inn bilen til Norge, for da blir det elbil i 2030. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Dubious skrev (2 minutter siden): Hummer EV kan bytte ut den delen av batteriet som er skadet eller brukt opp da batteripakken er laget av moduler, så i teorien kan bilen vare evig uten at det trenger å koste så mye. Får bare håpe det er noen som tar inn bilen til Norge, for da blir det elbil i 2030. Jepp, det er jo flere som driver med reparasjon av andre batteripakker også. Om en skulle være uheldig å få problemer med batteripakken er det ikke nødvendig å kjøpe flunkende ny. Selv de som får batteri på "garanti" får brukte/reparerte pakker. Miljøvennlig og billig 2 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 4 hours ago, Dubious said: Billigere å kjøpe Dette er berre påstand uten basis i realiteten. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Det er fortsatt noen fordeler med dieselbil og det vil nok være en stund men tanken er ikke at vi bare skal ha 1 alternativ. Vi har ikke kuttet ut vedfyring på landet selv om vi har strømfyring i byene. Man har flere bruksområder. Endret 11. april 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Synes dieselbil gir mye mer behagelig varme når det er kaldt. Har nok noe med at du får varme fra eksos og girkasse inn i kupéen. Bedre på lange distanser på kort tid, men det er det ikke hvert år jeg får behov for. Bensinbiler har den fordelene at de kan lage et fantastisk lydbilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå