Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

På hvilke områder er dieselbiler bedre enn elbiler?


kremt

Anbefalte innlegg

Holder meg til trådens overskrift. En dieselbil fra 2015 har klart mer rekkevidde enn en elbil fra 2015.

En standard Leaf fra 2015 kan være mer utfordrende å kjøpe som eneste bil, om man skal kjøre mye.

Lurer på hvor mange som kjøper en 5-6 år gammel elbil som eneste familiebil (utenom i storbyene). Ser i min egen by at mange kjøper en eldre elbil som bil nr 2 for å spare penger i byen. Elbilen til kr 50.000 kan bli spart inn på ett år, grunnet rabattert bomring og parkering. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor sammenligne de med lavest rekkevidde mot biler som man vet har lang rekkevidde for så å sammenligne rekkevidde? Det blir jo som å si at en halvliter melk er mindre enn litern, det vet man jo.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 timer siden):

Jeg husker at det var snakk om model Y når jeg kjøpte BMW-en for et par år siden. Og nå skal den være tilgjengelig «til sommeren»?

Etter sommeren tenker jeg vi sier. Hvor lenge etter sommeren er det vel ingen som vet enda. Forhåpentligvis ikke så lenge etter.

Sitat

Model 3 tikker veldig mange bokser for meg. Den har bare feil bakende.

Enig med deg. Men en veldig god bil å kjøre.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 2.4.2021 den 15.17):

Og veiprising blir nok det neste, dette er faktisk under utredning i US allerede.

Nei, det var visst bare den udugelige Buttigieg som fantaserte. Han måtte komme krypende tilbake til media etter å ha fått tilsnakk på bakrommet, og forklare at veiprising var ikke noe Biden vurderte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Hvorfor sammenligne de med lavest rekkevidde mot biler som man vet har lang rekkevidde for så å sammenligne rekkevidde? Det blir jo som å si at en halvliter melk er mindre enn litern, det vet man jo.

Enig, det blir mye rare innspill i slike tråder og en avsporing av overskrift.

Først om 5-8 år er elbilparken tilgjengelig for alle. Først da vil man ha romslige familiebruktbiler med grei rekkevidde (også sett opp mot viss reduksjon av batteriet sin kapasitet i hht. alder).

En stor del av befolkningen vil aldri kunne forsvare å bruke trangt familiebudsjett på en ny bil i prisklassen 300.000-400.000.

Skulle jeg selv brukt 300.000 på en bil vil det være en sterk grov vanskjøtsel av familiens økonomi. Vi ser alkerede en trist utvikling på folk som låner over evne til "luksus".

Mange har et tak på rundt kr 100.000 eller opp mot kr 200.000.

Altfor mange krigerske  diskusjoner om elbil eller ikke, handler om at man tror alle kan bla noen hundre tusen på ny bil. 

Ja, man for veldig mye bil med subsidiert elbil. Så de som kan kjøpe ny bil i prisklassen over kr 300.000 er i dag meget heldige med å få ekstra mye bil for pengene.

 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Mange har et tak på rundt kr 100.000 eller opp mot kr 200.000.

Altfor mange krigerske  diskusjoner om elbil eller ikke, handler om at man tror alle kan bla noen hundre tusen på ny bil. 

Jeg forstår at ikke alle har mulighet til å reise kapitalen som skal til for å kjøpe en ny bil.

Som en som har eid sin andel av gamle biler, så vil jeg poengtere at utgiftene ved bilhold inkluderer mer enn å betjene lånet for innkjøp. Drivstoff, bompenger og parkering favoriserer (enda) elbiler ganske kraftig. En ny bil har typisk lavere (og mer forutsigbare) verkstedutgifter enn en 10 år gammel bil som er gått 200’.

Hvis du bor på landet, langt fra nye bruer, tunneller, ferger og nye motorveistrekninger, og er villig til å skru selv så kan det svinge pendelen et stykke tilbake.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår at ikke alle har mulighet til å reise kapitalen som skal til for å kjøpe en ny bil.

Som en som har eid sin andel av gamle biler, så vil jeg poengtere at utgiftene ved bilhold inkluderer mer enn å betjene lånet for innkjøp. Drivstoff, bompenger og parkering favoriserer (enda) elbiler ganske kraftig. En ny bil har typisk lavere (og mer forutsigbare) verkstedutgifter enn en 10 år gammel bil som er gått 200’.

Hvis du bor på landet, langt fra nye bruer, tunneller, ferger og nye motorveistrekninger, og er villig til å skru selv så kan det svinge pendelen et stykke tilbake.

-k

Absolutt kurante innspill. Biler fra 2015 og nyere er i dag veldig driftssikre. Nå er jo biler som har gått over 200.000 i ytterkanten av skalaen. Det største markedet er vel biler som er 4-6 år og har gått 50.000-60.000. Altså romslig familiebil og eneste bil. Såkalte økonomiske familiebilder, ikke SUV og VAN.

Slitasje er jo tema uansett biltype. Skal man dra inn miljøaspekt så er det dem som har ny bil og bytter i ny bil etter tre år, som er minst miljøvennlige, uansett biltype.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, plankeby said:

Enig, det blir mye rare innspill i slike tråder og en avsporing av overskrift.

Først om 5-8 år er elbilparken tilgjengelig for alle. Først da vil man ha romslige familiebruktbiler med grei rekkevidde (også sett opp mot viss reduksjon av batteriet sin kapasitet i hht. alder).

En stor del av befolkningen vil aldri kunne forsvare å bruke trangt familiebudsjett på en ny bil i prisklassen 300.000-400.000.

Skulle jeg selv brukt 300.000 på en bil vil det være en sterk grov vanskjøtsel av familiens økonomi. Vi ser alkerede en trist utvikling på folk som låner over evne til "luksus".

Mange har et tak på rundt kr 100.000 eller opp mot kr 200.000.

Altfor mange krigerske  diskusjoner om elbil eller ikke, handler om at man tror alle kan bla noen hundre tusen på ny bil. 

Ja, man for veldig mye bil med subsidiert elbil. Så de som kan kjøpe ny bil i prisklassen over kr 300.000 er i dag meget heldige med å få ekstra mye bil for pengene.

 

Man får allerede nå kjøpt gode brukte elbiler med 500+ rekkevidde. Og Tesla har jo hatt dette lenge. 
Skulle jeg kjøpt en brukt elbil eller bil generelt ville jeg sett etter en 3 år gammel pga. generelle garantier ol. Å kjøpe en 6 år gammel bil er det ikke alle som gjør, som regel begynner man å titte på 1-3 år gamle biler.

Min første elbil (Leaf 24kwt) hadde jeg i litt over 6 år og den hadde da gått 80.000km med jobbkjøring og annen kjøring hver dag. Batteripakken fikk før salg beste karakter og jeg hadde bare mistet noen km i rekkevidde på de kaldeste vinterdagene.

I år får vi flust av romslige el-SUVer i markedet og om 1-3 år vil disse være meget attraktive salg/kjøpsobjekter.
Ellers har man iPace, e-tron, model-x og andre nå.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Man får allerede nå kjøpt gode brukte elbiler med 500+ rekkevidde. Og Tesla har jo hatt dette lenge. 
Skulle jeg kjøpt en brukt elbil eller bil generelt ville jeg sett etter en 3 år gammel pga. generelle garantier ol. Å kjøpe en 6 år gammel bil er det ikke alle som gjør.

Dette finnes det helt sikkert statistikk på i forhold til totalsalg av biler, biltyper og årsmodeller.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, plankeby said:

Dette finnes det helt sikkert statistikk på i forhold til totalsalg av biler, biltyper og årsmodeller.

Det gjør det helt sikkert og jeg kan bare snakke for hva min omgangskrets gjør. Jeg har selv kjøpt en 17 år gammel bil 1 gang og den var særdeles velholdt (jevnlig plukket fra hverandre, sandblåst og lakkert) men det ble likevel såpass mye kroner i vedlikehold ved daglig bruk at det gjør jeg aldri igjen. Vi hadde også en av våre første biler (bensin) fra den var 2 år til 16 år og da gått 335.000km når vi kjørte den på skrotern.

Ellers har vi stort sett kjøpt 3 år gamle biler etter det. Igjen gjorde vi et unntak nå når vi skulle ha en bil nr. 2 som hadde litt spesifike krav til trekklast m.m. Da fant vi en usedvanlig godt velholdt 8-9 år gammel dieselbil som ble kjøpt men den har nå på 1.5 år hatt reparasjoner for over 100.000,- som vi heldigvis fikk dekket på bruktbilforsikring (dieselturbo, eksosvarmer og et par andre ting, som er vanskelig å avdekke ved et kjøp).

Ellers kjenner jeg folk med såpass trang økonomi at de aldri kjøper nyere enn 5+ år gamle biler. De kjører gjerne 10+ år gamle biler men da har de ofte bekjente som kan hjelpe dem å skru eller man ser på oppslagstavler på FB "noen som kan hjelpe meg å skifte et bilbatteri?".

En bil har en levetid på ~20 år avhengig av kjørelengde om vi omgår veteranbiler. Ergo vil du selvsagt ha de som kjøper 10 år gamle biler, men det er sjelden jeg ser samboende par med jobb og små barn kjøpe veldig gamle biler selv om det også forekommer og spesielt om man har mulighet til å småfikse ting litt selv.

Det er heller ikke uvanlig at økonomien blir romsligere etter 45 og at man da starter å kjøpe nyere biler som også gjaldt for oss. Når jeg ser folk under 30 kjøpe splitter nye biler med megahøyt huslån og normal lønn så kan jeg ikke akkurat si at det er fornuftig.

Mine 2 siste bilkjøp har vært ny elbil men kun fordi det er elbil.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/6/2021 at 6:49 PM, Theo343 said:

Helt klart. Eneste grunnen til at jeg vurderer ny bil når jeg skal kjøpe neste gang er for å få den siste teknologien. Men har det ikke skjedd nok nytt kjøper jeg ikke ny men kanskje en brukt Enyaq iV80.

Når en ikke har eid eller tatt i en EL-bil selv, så er det litt som om at det hele er litt uvirkelig. Vi som er født med gammel batteriteknologi som kunne svikte deg før du visste ordet av det.

Nå vil det kanskje på sikt komme alternative energibærere til lithium-metallet. Har jo vært snakket som så mye rart opp igjennom årene. Så det forundrer meg ikke om vi har et helt annet batteri om 15 år enn lithium-ion.

Først så vil vel faststoffbatteriene inkludert på lithium kanskje melde seg? Disse dendrittene eller hva som elektrisk gror av den elektriske flukten i mediet og ødelegger anode/katode-samspillet er vel det som forkorter levetiden på batterier i dag.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 4/6/2021 at 11:35 PM, Theo343 said:

Hvorfor sammenligne de med lavest rekkevidde mot biler som man vet har lang rekkevidde for så å sammenligne rekkevidde? Det blir jo som å si at en halvliter melk er mindre enn litern, det vet man jo.

Sånn jeg tolker sammenlikning hans, så var det mer et innsparings-/økonomisk hensyn.

Lenke til kommentar
On 4/7/2021 at 10:41 AM, Theo343 said:

Ellers kjenner jeg folk med såpass trang økonomi at de aldri kjøper nyere enn 5+ år gamle biler. De kjører gjerne 10+ år gamle biler men da har de ofte bekjente som kan hjelpe dem å skru eller man ser på oppslagstavler på FB "noen som kan hjelpe meg å skifte et bilbatteri?".

Litt småtrang økonomi her. Kjøper du riktig bilmerke og modell så lever de nokså lenge da. Er jo ikke uten grunn at ymse bilmerker ala Toyota, Mitsubishi, Mazda (selv om de eldre ikke var like gode), kanskje Peugot (selv om de eldre ikke var like gode). Rett og slett så har jo asiatiske bilmerker stort sett kommet med mye bra de senere år.

Ellers kan det lønne seg å lete etter et bilverksted som ikke kun har profitt og egenvekst som motiv. Har funnet et bilverksted jeg som er både fleksible på hva andre verksteder hadde latt være å gjøre. F.eks. litt ekstra sveisefokus på ting som eksos og andre utsatte steder på en bil. Nå kan jo heller ikke disse gjøre absolutt hva som helst på delepriser da, så det står å veier litt på det om en bil er verdt å skrote eller beholde.

Har eid en sånn Toyota jeg som du ser pensjonister gjerne elske (den runde). Billigste bilen jeg har eid. Bank-i-bordet. Nå er den skrotet da.

Edit:

Det er slike bruktbilvalg som gjerne gjør at man kan ta seg råd til en induksjonskomfyr for første gang i livet til kr 18 tusen. Og jeg begynner å dra litt på årene. Så her har det gått i billigkomfyrer. Fikk en komfyr til kr 60 på Finn.no en gang. Den hadde ødelagt pakning, så det gikk med en del strøm til oppvarming av ovnsdelen. Kokeplatene på den var kjempegode og holdt seg helt til vi tenkte at nå har vi brukt nok strøm til oppvarming av maten.

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, G said:

Sånn jeg tolker sammenlikning hans, så var det mer et innsparings-/økonomisk hensyn.

Jeg kan også sammenligne en bil med 40 liter bensintank med en som har 100 liter bensintak og si at den siste er best basert på rekkevidde hvis man kjører økonomisk.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

På hvilke områder er diesel bedre enn elbil:

Tanker/lader fortere

 

Det er det eneste tingen jeg kommer på.

Lengre rekkevidde

Billigere å kjøpe

Kan trekke mer

 

Jeg hater å ta ferge, men må gjøre det flere ganger i måneden.
Turen tar omtrent 20 minutter en vei, omtrent samme tid det tar å hurtiglade elbil
Jeg får betalt for å ta ferjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Dubious said:

Lengre rekkevidde

Billigere å kjøpe

Kan trekke mer

 

Jeg hater å ta ferge, men må gjøre det flere ganger i måneden.
Turen tar omtrent 20 minutter en vei, omtrent samme tid det tar å hurtiglade elbil
Jeg får betalt for å ta ferjen.

 

Tid er penger for en del folk, og derfor kan det jo være kjekt å slippe å måtte dra innom å fylle tanken innimellom såfremst hjemmeladingen er nok. 

Og mange kan vel fint jobbe mens bilen lader på langtur. Ser ofte at Teslabjørn benytter ladestoppene til å redigere video med laptoppen sin når han må lade lenge med elbilene han tester. Det er jo noe han uansett ville brukt tid på hjemme om ikke.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

På hvilke områder er diesel bedre enn elbil:

Tanker/lader fortere

 

Det er det eneste tingen jeg kommer på.

Det er betydelig større variasjon i modeller tilgjengelig, spesielt på bruktmarkedet. Som noen har nevnt finnes det ikke en eneste el pickup på markedet enda.

I mange tilfeller lavere innkjøpspris for et gitt bruks-område.

Kjent teknologi med forutsigbare problemer og levetid.

Større rekkevidde uten stopp, mulighet for å tilbakelegge Oslo-Bodø på kortere tid.

Bedre muligheter for tilhenger og campingvogn, enklere lasting av tak enn Tesla modell X.


Dette må selvsagt stilles opp mot betydelige ulemper med diesel: nybilavgifter, bruksavgifter, en framtid hvor det vil bli stadig vanskeligere å kjøre diesel, mange bevegelige deler, dårligere akselerasjon fra stillestående...

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...