Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

På hvilke områder er dieselbiler bedre enn elbiler?


kremt

Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Snodig at du snakker om nedgradering, det er jo ein openbar oppgradering.

Forøvrig løyse ikkje elbiler alle brukstilfeller enda, så om du desperat treng ein pickup ala Hilux er det lite av elbiler av det formatet per i dag.

Når elbiler ikke klarer å gjøre det en Hilux klarer, så er det en nedgradering

Jeg trenger lasterommet og bakkeklaring 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (8 timer siden):

Hvis man er på langtur så bør sjåføren ta pauser. Med en elbil så må man uansett stoppe og lade der hvor det finnes ladere, så det er naturlig å ta pausene ifbm lading. Med en ICE bil så står man friere til å ta pausene hvor man vil fordi rekkevidden generelt er større og fylletiden er veldig kort.

Jeg fikk med meg det poenget, men er likevel uenig i at man ikke kan raste ved en foss når man har elbil. Frohmage slang samtidig med en påstand om 45 minutter lading. Det kommer helt an på hvilken bil man har. Noen klarer seg langt med 20 minutter lading f.eks ved Burger King som ble brukt som negativt argument, og så kan man stikke ned til den fossen og spise hjemmelaget matpakke der og bruke den tiden man vil. Ofte mangler fosser WC-fasiliteter så det kan være kjekt å gjøre unna på Burger King først. Men det kan jo også hende man vil raste der uten å ha ladebehov på omtrent samme tid. I mitt fylke er det mange fine plasser å raste eller se på serverdigheter uten at det er ladebehov-avstand mellom hver. På langtur bruker jeg å stoppe innom en severdighet nå og da selv om jeg ikke har ladebehov. En fin en ligger 20% rekkevidde hjemmefra, men er unaturlig å dra ens æren for, så der stopper jeg ca en gang i året i forbindelse med langtur. Jeg har et titalls sånne steder innen 80% av rekkevidden, og når jeg skal på langtur så starter jeg med 100%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Dubious said:

Når elbiler ikke klarer å gjøre det en Hilux klarer, så er det en nedgradering

Jeg trenger lasterommet og bakkeklaring 

tenor.gif.805b51326851a91e0fe6774422db65b8.gif

Eksemplet ditt var at det var nedgradering å måtte lade. At det er ein pickup var ikkje relevant til kvifor det var ein nedgradering. No flytter du målene for å fortsette kalle elbil nedgradering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

.. også kalt whataboutism. Når man kommer til kort later man bare som tapet aldri skjedde og skifter ut argumentene med noe annet. Som sagt, jeg er spent på når tråden looper og restarter, som om ingenting hadde blitt debunket.

Apropos det, lurer på hvor vanlig det er at Hilux-folket fjernstyrt forvarmer sin gateparkerte bil (på ikke fast plass), kjører 5 timer i strekk i 200 km/t på autobahn (som "de aller fleste" gjør) med behov for både lasterommet og bakkeklaringa før de "putrer videre" til en lengre rast ved en foss, med fin utsikt helt uten noen Burger King i sikte.

Endret av Simen1
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

.. også kalt whataboutism. Når man kommer til kort later man bare som tapet aldri skjedde og skifter ut argumentene med noe annet. Som sagt, jeg er spent på når tråden looper og restarter, som om ingenting hadde blitt debunket.

Eg treng vel berre nemne at ein Audi e-Tron veldig sannsynlig oppnår målene hans for at pris plutselig er viktig. 😂

Forøvrig var eg av forståelsen av at whataboutism var noko anna. F.eks at eg seie me ikkje burde ha unger i bur under Trumps presidentskap, og får som svar at "men Obama gjorde det og"... 🙃 Uansett er me vel enige i at god debattskikk er det ikkje uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Simen1 said:

Apropos det, lurer på hvor vanlig det er at Hilux-folket fjernstyrt forvarmer sin gateparkerte bil (på ikke fast plass), kjører 5 timer i strekk i 200 km/t på autobahn (som "de aller fleste" gjør) med behov for både lasterommet og bakkeklaringa før de "putrer videre" til en lengre rast ved en foss, med fin utsikt helt uten noen Burger King i sikte.

Eg driv og undres kva som egentlig er så komplisert med pickup'er at me ser så mange av dei med lang ventetid enda for levering da. Det er vel egentlig ikkje så skrekkelig mykje å skriv hjem om mekanisk om dei vel? Dvs veit me jo at det er minst fire forskjellige pickup modeller på veg, så me veit jo at forespørselen tydeligvis er der. Undres kva det er som gjer at det går så tregt å levere dei.

Men ja, alltid morsomt med disse vikarierende argumentene.

Først skal dei køyre 1200 km uten stopp. Veil 18 timer køyring uten så mykje som å stoppe for å pisse. Så skal dei likevel stoppe. Og ikkje berre skal dei stoppe, dei skal finne seg ein plass ute i Gokk for rasteplass. Dei har samtidig ikkje tid til å stoppe og evt lade noko stad, nei, det er heilt uaktuelt. Osv, osv.

Mykje motstridelser i argumenteringen.

Om eg skal bruke nesten full arbeidsdag eller lengre på køyring treng eg både mat, drikke og toalett. Og det er berre ein Haugesund-Oslo tur det, ikkje retur og så tilbake til Oslo nok ein gong. 😂 Og det er i hvertfall ikkje noko eg gjer så ofte at eg ville basert bilkjøpet mitt rundt dette ass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med pickuper er nok at markedet er relativt lite i hvertfall på denne siden av atlanteren og de dataene en pickup faktisk har som å dra henger på 3,5 tonn med en liten gravemaskin på over litt lengere distanser.
Om vi ser på hva elbiler med hengerkapasitet kan i dag blir de veldig tørste med svært redusert rekkevidde om man skulle forsøke seg på å trekke maks kapasitet over litt distanse.
Dette krever både stort batteri, og et solid kjølesystem for både motor(er) og batteri som vil gjøre en slik bil relativt dyr.
En Ford Ranger koster ikke så mye som en potensiell elektrisk versjon med samme ytelse ville gjøre og er nok grunnen til at bilprodusentene har holdt seg unna dette segmentet enn så lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Eksemplet ditt var at det var nedgradering å måtte lade. At det er ein pickup var ikkje relevant til kvifor det var ein nedgradering.

Jeg skrev hvor langt jeg kjørte og at jeg vil ha noe tilsvarende

 

Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Eg treng vel berre nemne at ein Audi e-Tron veldig sannsynlig oppnår målene hans

Får man en europalle bak i den bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Frohmage slang samtidig med en påstand om 45 minutter lading. Det kommer helt an på hvilken bil man har.

Ja vel, men kan vi være enige om at "lading" tar lengre tid med elbil enn med diesel, og at dette er et område diesel er bedre på, i dag? Dropp fossen og Burger King om det ble for innviklet.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (18 minutter siden):

som å dra henger på 3,5 tonn med en liten gravemaskin på over litt lengere distanser.

Lengre distanser? Elbil eller ei, hvorfor leier man ikke gravemaskin fra et sted nært der man skal bruke den? De gangene jeg har leid en har fraktdistansen vært mellom 1 og 8 km. Firmaene jeg har leid av har pickup med nok kapasitet og leverer. "Territoriet" til disse firmaene er 90% innen 10 km og 10% inntil ca 40 km. Utenfor der er andre firmaer mer konkurransedyktige pga frakt-kostnader.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Lengre distanser? Elbil eller ei, hvorfor leier man ikke gravemaskin fra et sted nært der man skal bruke den? De gangene jeg har leid en har fraktdistansen vært mellom 1 og 8 km. Firmaene jeg har leid av har pickup med nok kapasitet og leverer. "Territoriet" til disse firmaene er 90% innen 10 km og 10% inntil ca 40 km. Utenfor der er andre firmaer mer konkurransedyktige pga frakt-kostnader.

Etter å ha lest side opp og side ned om argumenter mot elbiler og krav folk har til pickuper er det å dra tunge ting over litt avstander tydeligvis noe som er viktig for folk som eier og bruker slike kjøretøy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (35 minutter siden):

Får man en europalle bak i den bilen?

Du får 2 europaller baki en Nissan e-nv200. Ennå flere baki Renault Master ZE. For ikke å nevne Opel Vivaro-e, Combo e-Life, Peugeot e-expert, VW e-Crafter og en hel del "søsken".

Jeg vil bare minne om at det er mange fossilbiler man heller ikke får europaller inn i. F.eks de bajaser velger for å kjøre i 200 km/t på autobahn med. Så å kombinere alle disse kravene som ramler på utover i tråden fungerer like dårlig for fossilbiler som for elbiler.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (32 minutter siden):

Ja vel, men kan vi være enige om at "lading" tar lengre tid med elbil enn med diesel, og at dette er et område diesel er bedre på, i dag? Dropp fossen og Burger King om det ble for innviklet.

Spørs hvordan du regner. Hvis du kun ser på langtur og kun tar tiden pr fylling/lading, så ja. Men hvis du ser året under ett og neglisjerer de sekundene man bruker på å plugge inn og ut kabelen hjemme så kan det gå i elbilens favør, avhengig av hvor ofte og hvor langt man kjører på langtur, og selvsagt valg av biler du sammenligner.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lading tar lengre tid, men lading og fylling av diesel er ein vesentlig annleis opplevelse. Det er fordeler og ulemper med dette.

Hurtiglading:

Ulempen er om du på død og liv må unngå stopp av ein eller anna grunn. Då er lang ladetid kjedelig. Med lengre rekkevidde på elbiler blir denne ulempen stort sett eit intetproblem, sida det er rett og slett farlig kva som nokre gonger blir foreslått her. Ei pålagt pause er i alle individers interesse når det byrje nærme seg full arbeidsdag med køyring uten stopp.

På andre sida har du faktiskt tid til å gjere noko. På langtur er dette stort sett positivt. Det letter på presset at ein har tid til å ha seg mat, drikke, toalett, osv. Spesielt med dagens nyere elbil er rekkevidden også såpass god at det ikkje er mange "ekstra" stopp kontra kva brukere er normalt komfortabel med, men sjølv med "korte" rekkevidder er det rett og slett ganske greit med pausene.

Vel, unntatt akkurat no da. Ulempene her i dag er jo at du stopper og lader, men alt rundt deg er stengt pga COVID... 🙃 Til og med toalettet på Haukeligrend. Griske jævler på Jokeren ass, som med straight face fortel deg at nærmeste toalett er neste bensinstasjonen...

Kvardagen:

I kvardagen blir plutselig ladetida eit heilt trivielt problem da. Eg sett bilen på lading når eg kjem heim, eller når eg ankommer jobben, osv. Den lader mens eg driv med mitt. Så køyre eg igjen, full ladet, uten å ha vore på bensinstasjon i det heila tatt. Dette er kvardagen, kor det er komplett uaktuelt å stoppe med hurtigladere for min del. Kva pokker skulle eg gjere det for?

...Det er ingenting negativt her anna enn pris på installasjon av lader, egentlig. 

Det er mange her som kjem til dette forumet med skitsnakk om dyre borettslag, men dette er det jo reguleringer mot allereie også?

Og mange av disse hyperfiksjonelle eksemplene involverer ofte situasjoner kor folk flest ikkje lengre har bruk for bil, eller ikkje har tilgjengelig parkering, og mykje anna rart. Då er det jo ikkje elbilen som er problemet, det er bilen punktum... 🙃

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mer futt i diesel som drivstoff. Det betyr at de kan lage små motorer som likevel henter en del kraft fra drivstoffets egenskaper. En ordentlig dieselmotorstørrelse kan ta forbi en bensinbil uten turbo i oppoverbakke. Nå hørte jeg en gang om at noen skulle utvikle en motor med dobbel turbo, men husker ikke til hvilket drivstoff.

Det er forskjell på sommer og vinterdiesel. Da vinterdiesel tilsettes stoffer som gjør at det ikke skal vokse seg i frost. Diesel kan ikke langtidslagres uten ombunkring. Da risikerer du kondensvann, som lager en overflatefilm der mikrober kan vokse. Disse mikrobene er ikke dyr, men kalles for dieseldyr. Det kan føre til at motoren tetter seg i filtre og faenskap.

Eldre dieselmotorer ihvertfall har den ulempen at du må unngå å tømme drivstofftanken helt. Du kan ikke kjøre den tom uten å måtte lufte drivstoffsystemet etterpå. Luftingen gjøres ved å være to personer hvor en åpner litt på en ventil, og den andre trør forsiktig på gasspedalen for å mate drivstoff ut en ventilen inntil luften har sluppet ut av drivstoffrøret.

Diesel gir gjerne en varmere innekupé, da det rett og slett er mer overskuddsenergi til varmeapparatet. Diesel gir en del nitrogenforbindelser i avgassene (eksosen). Det klages en del på svevestøv fra tungtrafikken, men om det er mest pga. asfaltslitasje? Dieselmotorer kan også forbrenne ganske rent om det er en moderne motor med god rensing i etterkant. Men, det krever at motoren har fått gått seg god og varm. Diesel bør derfor helst brukes til langkjøring, og det er også sunnere for dieselmotoren om den alltid får dette.

Man har også dieselgate-skandalen til tyskerne, som stiller den moderne dieselmotoren i et litt dårlig syn.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (16 minutter siden):

...Det er ingenting negativt her anna enn pris på installasjon av lader, egentlig. 

Bare hvis man har veldig kort tidsperspektiv. En hjemmelader spares ofte inn på rundt et års gjennomsnittsbruk, sammenlignet med fossile drivstoff. Det kommer an på hvilke tall man setter inn i ligninga, men la oss si 0,5 - 2 år for å ha litt slingringsmonn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har en dieselbil med 4wd og stasjonsvogn, samt en ID3. Dieselbilen kjøpte jeg relativt nylig etter å ha disponert den via jobben i 4 år. Og jeg var veldig i tvil om jeg ville kjøpe en relativt dyr halvgammel diesel bosatt i by.

Da jeg kjøpte stasjonsvogna fant jeg ingen elbiler som kunne fylle den funksjonen for en innkjøpspris jeg var villig til å betale. God plass foran, bak og i bagasjen. Komfort og sikkerhet på motorveien. Mulighet for ski, stor hund og bagasje. Å ha en bil med trekk på alle fire i husstanden er en bonus men ingen krise. Tesla model X og Audi E-tron er sikkert fine biler, men koster mye penger.

Når Tesla bare får rotet seg til å lage en Model 3 st vogn eller SUV, eller VAG kommer med en Skoda basert på E-tron så er det bare et spørsmål om tid og økonomi for når jeg går hel elektrisk, med mindre rammebetingelsene endrer seg radikalt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

Nei, det er en tirade av fordommer og oppkonstruerte "problemer". Start på starten så ser du hvordan hvert eneste "problem" blir avkledd som ikke reelt og da skifter whataboutist-ene raskt over til neste oppkonstruerte "problem". Som sagt, jeg lurer på når tråden skal bite seg selv i halen og bare gjenta fordommene fra starten av den?

Nå er vel den som står for whataboutism her først og fremst deg:

Når utfordringene for de med gateparkering blir nevnt så snur du emnet til å handle om salg av ladetjenester der:
 

17 hours ago, Simen1 said:

Hvem er det som eier de plassene da? og vurderer markedspotensialet for å selge ladetjenester der?

Når det nevnes at det er en fordel å ta pauser på mer idylliske plasser enn ladestasjoner ved å ha mer rekkevidde enn man trenger for distansene man kjører mellom pausene, så får man servert denne:

17 hours ago, Simen1 said:

Men bensin har de altså nede ved fossen? Stadig flere bensinstasjoner får ladere.

Jeg tror ikke noe på at du ikke greier, med litt velvilje, å forstå poengene du blir servert. Det kan jeg bare tolke dithen at det er velviljen det står på. Du fremstår altså som en som ønsker å misforstå for å med det fremme en agenda.

At du så anklager andre for whataboutisme når det er du som fremstår som verstingen på det er skammelig. Du legger opp til å skape en helt unødig tribalisme.

Men du er jo ikke alene:

1 hour ago, Drunkenvalley said:

Først skal dei køyre 1200 km uten stopp. Veil 18 timer køyring uten så mykje som å stoppe for å pisse. Så skal dei likevel stoppe. Og ikkje berre skal dei stoppe, dei skal finne seg ein plass ute i Gokk for rasteplass. Dei har samtidig ikkje tid til å stoppe og evt lade noko stad, nei, det er heilt uaktuelt. Osv, osv.

Dette er du som oppkonstruerer stråmenn. Jeg ser ingen som argumenterer med at poenget med å ha 1000km på tanken er å kjøre 1000km+ i ett strekk. Det er det kun du som sier . Du også klarer å forstå, med litt velvilje (Som da altså også her mangler), at når man skal ett sted vil man gjerne komme frem innen rimelig tid. Noen pauser er nødvendig, men helt ikke fler. Å ta den et hyggelig sted er fint, men har man kort rekkevidde tar man enten enda fler pauser for å også kunne fylle på, eller så tar man ikke pausene de hyggelige stedene.

 

Dere står begge to her for en helt unødig opptreden som bare forsurer debattklimaet.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...