Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

På hvilke områder er dieselbiler bedre enn elbiler?


kremt

Anbefalte innlegg

200 km/t i 5 timer er en ekstrem påkjenning på bilen også. De aller fleste på autobahn kjører i 120-140 km/t. Det er primært turister og bajaser som føler at de må kjøre i toppfart hele tiden.

Angående valg av elbil eller fossilbil så hadde jeg valgt elbil uansett om det så hadde kommet moms og CO2-avgift på den, så lenge elbilen kan dekke mine behov. V8er er gøy til kosekjøring, men aldri i livet om jeg vil tilbake til små og masete fossilmotorer igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (2 minutter siden):

200 km/t i 5 timer er en ekstrem påkjenning på bilen også. De aller fleste på autobahn kjører i 120-140 km/t. Det er primært turister og bajaser som føler at de må kjøre i toppfart hele tiden.

Angående valg av elbil eller fossilbil så hadde jeg valgt elbil uansett om det så hadde kommet moms og CO2-avgift på den, så lenge elbilen kan dekke mine behov. V8er er gøy til kosekjøring, men aldri i livet om jeg vil tilbake til små og masete fossilmotorer igjen.

100% enig, jeg leier meg gjerne en ferrari i Frankrike når vi er på tur(om det skjer igjen).. Det er gøy med litt kul motorlyd til farten. Men i hverdagen har jeg blitt alt for komfortabel med elbilen. Og det største ankepunktet, jeg har rett og slett ingen grunn til å gå tilbake. Men skjønner at dette gjelder meg og at andre folk har andre behov, absolutt. 

Og ang autobahn og fart, det er langt mellom 200km/h tullingene. Heldigvis. Har hatt noen turer hvor jeg har hatt det travelt mellom lokasjoner og har holdt sånn 180 i snitt. Det er utrolig slitsomt og ikke minst farlig. Skal ikke mye til for å drepe seg selv og gud forby andre i den farten der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, Nidar2 said:

Man må huske på drivstoff, forsikring, service/reparasjoner, årsavgift, bom/ferje, parkering og annet som investeringskostnad og verditap. Ikke glem utgifter til el-oppgradering av bolig og kjøp av lader samt andre kostnader til dette. Mange i sameier og borettslag betaler flere tusen i året i tillegg til strøm.

En litt eldre fossilbil vil gå vinnende ut når det gjelder pris.

Når jeg gikk over til elbil i 2012 var en litt eldre fossilbil den klare budsjettaperen i mitt regnskap.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En fossilbil er jo mye mer komfortabel fordi man slipper ladingen dersom man ser isolert på komforten. Det finnes en lang rekke fossilbiler som ikke har noe støynivå å snakke om.

Om man er vant til å ligge i 200km/t på autobahn så er det ikke noe som helst problem, og veldig mange kjører i denne farten, meg selv inkludert.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (33 minutter siden):

En fossilbil er jo mye mer komfortabel fordi man slipper ladingen dersom man ser isolert på komforten. Det finnes en lang rekke fossilbiler som ikke har noe støynivå å snakke om.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men lading er ikke et problem for meg. Jeg plugger den i om natta og har fullt batteri neste dag. Ang. støynivå så er det kun mulig å gå bakover fra en elektrisk motor, selv på en 7-serie til 1,5 millioner.

Sitat


Om man er vant til å ligge i 200km/t på autobahn så er det ikke noe som helst problem, og veldig mange kjører i denne farten, meg selv inkludert.

Skal ikke motsi dine subjektive formeninger, men ærlig talt så er det et syltynt argument for en nordmann som primært kjører mellom jobb og hjem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
frohmage skrev (22 minutter siden):

Digg å kunne velge en annen rasteplass en Burger King ved siden av motorveien, om man først skal hvile.

Absolutt, og om man ser på ladepunkt verden over er det absolutt flere muligheter. Har også el spark i trunk så jeg kan bevege meg i området. Finnes alltid en mulighet:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (11 timer siden):

Man må huske på drivstoff, forsikring, service/reparasjoner, årsavgift, bom/ferje, parkering og annet som investeringskostnad og verditap. Ikke glem utgifter til el-oppgradering av bolig og kjøp av lader samt andre kostnader til dette. Mange i sameier og borettslag betaler flere tusen i året i tillegg til strøm.

En litt eldre fossilbil vil gå vinnende ut når det gjelder pris.

El oppgradering av bolig kostet 15k, inkl lader hos meg. Skal jeg ramse opp alt dritet som kan gå til skogen på en eldre fossilbil så blir jeg neppe ferdig ikveld. Turbo? dyser? svinghjul? vil ikke starte? tungstartet? bruker plutselig masse olje? bruker plutselig masse kjølevann? ymse lekkasjer? motorlampe lyser? vil ikke gire skikkelig? registerkjede hopper over? plutselig blitt ulyder i motor/girkasse? motorlampe lyser?

Tror kanskje du skal prøve igjen, denne gangen med kalkulator.

Jeg har forresten vært mekaniker i 15år, til info :)

 

Endret av FiveInline
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

En fossilbil er jo mye mer komfortabel fordi man slipper ladingen dersom man ser isolert på komforten. Det finnes en lang rekke fossilbiler som ikke har noe støynivå å snakke om.

Om man er vant til å ligge i 200km/t på autobahn så er det ikke noe som helst problem, og veldig mange kjører i denne farten, meg selv inkludert.

Kjenner ikke en eneste fossilbil man ikke hører motoren. Men det er absolutt noen som har lite støy. Pleier dog å koste en god del og energien er jo latterlig dyr, for ikke å snakke om de andre utgiftene. 

Veldig mange? Ok, ser nesten aldri noen når jeg er der. Altså rundt 10 ganger i året pre-covid. Majoriteten kjører rundt 130.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Absolutt, og om man ser på ladepunkt verden over er det absolutt flere muligheter. Har også el spark i trunk så jeg kan bevege meg i området. Finnes alltid en mulighet:) 

Joda, men ofte er det jo en fordel at ladepunktet ligger nært til ruta man har lagt. Har du seriøst brukt elsparken til å komme til en annen rasteplass en der du lader bilen noen gang? I såfall kudos til deg, men kjipt for passasjerene da.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Joda, men ofte er det jo en fordel at ladepunktet ligger nært til ruta man har lagt. Har du seriøst brukt elsparken til å komme til en annen rasteplass en der du lader bilen noen gang? I såfall kudos til deg, men kjipt for passasjerene da.

Det er jo enrome mengder med ladepunkt etterhvert. Så bør ikke være ett stort problem. 

Ja har gjort det, på solo turer såklart:)

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (18 timer siden):

En fossilbil er jo mye mer komfortabel fordi man slipper ladingen dersom man ser isolert på komforten. Det finnes en lang rekke fossilbiler som ikke har noe støynivå å snakke om.

Om man er vant til å ligge i 200km/t på autobahn så er det ikke noe som helst problem, og veldig mange kjører i denne farten, meg selv inkludert.

"slippe ladingen" er bare tøv. Alternativet er å fylle bensin/diesel støtt og stadig. I mitt tilfelle er det nå 8 måneder siden sist jeg hurtigladet. Hadde jeg hatt dieselbil måtte jeg innom en stasjon for å fylle ca annenhver uke. Det slipper jeg nå. Hjemmelading er en stor fordel med elbilene. Du burde prøve! Varm bil, nesten gratis drivstoff sammenlignet med disesel, full tank hver morgen osv. Jeg grøsser ved tanken tilbake på gamledager da jeg hadde bensin og diesel-biler.

Joda, motorstøyen kan være neglisjerbar, i hvert fall litt opp i hastighet, med en del fossilbiler, men for andre fossilbiler er det en merkbar ulempe. I lave hastigheter er det en ulempe i så godt som alle fossilbiler.

Definer "veldig mange". Har du vært på autobahn noen sinne? Jeg har kjørt flere tusen km på autobahn og kun opplevd ett tilfelle av en som suste forbi i noe jeg vil tippe var rundt 200 km/t. Jeg tipper det er i størrelseorden 0,01% som kjører sånn. Så jeg er spent på definisjonen av "veldig mange" og gjerne noe som backer opp påstanden.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (2 minutter siden):

"slippe ladingen" er bare tøv. Alternativet er å fylle bensin/diesel støtt og stadig. I mitt tilfelle er det nå 8 måneder siden sist jeg hurtigladet. Hadde jeg hatt dieselbil måtte jeg innom en stasjon for å fylle ca annenhver uke. Det slipper jeg nå. Hjemmelading er en stor fordel med elbilene. Du burde prøve! Varm bil, nesten gratis drivstoff sammenlignet med disesel, full tank hver morgen osv. Jeg grøsser ved tanken tilbake på gamledager da jeg hadde bensin og diesel-biler.

Joda, motorstøyen kan være neglisjerbar, i hvert fall litt opp i hastighet, med en del fossilbiler, men for andre fossilbiler er det en merkbar ulempe. I lave hastigheter er det en ulempe i så godt som alle fossilbiler.

Definer "veldig mange". Har du vært på autobahn noen sinne? Jeg har kjørt flere tusen km på autobahn og kun opplevd ett tilfelle av en som suste forbi i noe jeg vil tippe var rundt 200 km/t. Jeg tipper det er i størrelseorden 0,01% som kjører sånn. Så jeg er spent på definisjonen av "veldig mange" og gjerne noe som backer opp påstanden.

 

Det er mye mer slit å lade hver dag enn å fylle tanken en gang i uken, så elbiler er mye mer tungvint. Det er ofte at appen ikke virker slik at forvarming ikke fungerer. På mange biler må man også være tilkoblet for å få varme, eller batteriet må være over en viss prosent. Bare mas og skuffelser med dette. Varm bil er ikke ukjent for fossilbileiere da det finnes fjernstyrt forvarming og kupevarmer også for disse bilene.

De aller fleste ligger ofte nær 200 på autobahn. En av grunnene til at mine tyske venner ikke vil ha elbil er fordi de går for sakte og at batteriet blir fort tomt på full gass. Har man en skikkelig bil føles ikke 200 for fort. Farten du skisserer er norsk hastighet og det går langt fortere i Tyskland.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (16 timer siden):

Digg å kunne velge en annen rasteplass en Burger King ved siden av motorveien, om man først skal hvile.

Du har et poeng, men det koker ned til lathet. Det er fullt mulig å gjøre noe annet enn å gå som en siklende zombie 50 meter til nærmeste lysende fett og sukker-skilt. Samme situasjon møter du også ved bensinstasjoner, men da møter man ikke fett og sukker-butikker bare etter noen timers langtur, men også i hverdagen året rundt. Fullt mulig å unngå der også, men det koker som sagt ned til lathet og valg av kosthold. Nå finnes det også ladestasjoner og bensinstasjoner uten fett og sukker-tilbud, så det er fullt mulig å gjøre et bevisst valg der også, om man er redd for å komme i zombie-modus ved feil valg av stasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (9 timer siden):

Det er mye mer slit å lade hver dag enn å fylle tanken en gang i uken, så elbiler er mye mer tungvint. Det er ofte at appen ikke virker slik at forvarming ikke fungerer. På mange biler må man også være tilkoblet for å få varme, eller batteriet må være over en viss prosent. Bare mas og skuffelser med dette. Varm bil er ikke ukjent for fossilbileiere da det finnes fjernstyrt forvarming og kupevarmer også for disse bilene.

De aller fleste ligger ofte nær 200 på autobahn. En av grunnene til at mine tyske venner ikke vil ha elbil er fordi de går for sakte og at batteriet blir fort tomt på full gass. Har man en skikkelig bil føles ikke 200 for fort. Farten du skisserer er norsk hastighet og det går langt fortere i Tyskland.

Hos meg har det vært alt annet enn mas og skuffelse. Appen fungerer alltid, kan fylle opp tanken hjemme og jeg har stuevarm bil i -20 grader på minutter. Har du tilleggsvarmer på flintstones bilen din får du jo heller ikke brukt dette i garasje pga røyk, og har du DEFA så regn med at det må stå på i timesvis på vinteren for at motor og kupe skal bli varmt.

 

Endret av FiveInline
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Det er mye mer slit å lade hver dag enn å fylle tanken en gang i uken, så elbiler er mye mer tungvint. Det er ofte at appen ikke virker slik at forvarming ikke fungerer. På mange biler må man også være tilkoblet for å få varme, eller batteriet må være over en viss prosent. Bare mas og skuffelser med dette. Varm bil er ikke ukjent for fossilbileiere da det finnes fjernstyrt forvarming og kupevarmer også for disse bilene.

De aller fleste ligger ofte nær 200 på autobahn. En av grunnene til at mine tyske venner ikke vil ha elbil er fordi de går for sakte og at batteriet blir fort tomt på full gass. Har man en skikkelig bil føles ikke 200 for fort. Farten du skisserer er norsk hastighet og det går langt fortere i Tyskland.

Nei, hjemmelading er en av de store fordelene med elbil. Det gjør bilholdet enklere og billigere. Full tank hver morgen til en veldig billig penge, fra ca 4 kr/døgn (TM3) - 8 kr/døgn (MB EQC) ved gjennomsnittlig kjørelengde. Du burde prøve, for det virker som du har store fordommer uten å ha prøvd.

Hvilken app er det som ofte ikke fungerer? Det gjelder i hvert fall ikke meg, for de gangene jeg forvarmer så gjør jeg det uten. App er unødvnedig til det formålet, men sikkert hendig for noen. Smak og behag.

Vet du når man får lav prosent? - Når man er ferdig med å kjøre. Så hvorfor skal man forvarme da? Det virker ikke som du har erfaring med elbil over hodet.

Jeg vedder en hundrings på at det finnes mange flere fossilbiler på norske veier som ikke har fjernstyrt forvarming, enn det finnes elbiler som mangler det samme. Naturlig nok siden det er flere fossilbiler på veiene, men la meg øke spenninga her og endre veddemålet til at det finnes en større andel fossilbiler uten fjernstyrt forvarming, enn andelen elbiler uten fjernstyrt forvarming. Forvarmings-spørsmålet går altså statistisk i elbilenes favør. For ikke å snakke om at forvarming er mindre viktig på elbiler siden de varmer opp sete / kupe raskere enn fossilbiler generelt. Uten å forgifte garasjen eller lufta rundt bilen hvis det er stillestående luft / ekstremkulde og uten å vekke naboene tidlig om morgenen med irriterende motordur.


"De aller fleste ligger ofte nær 200 på autobahn." - Beklager men nå driter du på leggen. Folk som faktisk har vært på autobahn skjønner jo godt at dette bare er trolling. Si meg, har du sittet i en elbil noen gang? Vært i Tyskland noen gang? Vært på autobahn noen gang? Vær ærlig!

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (34 minutter siden):

Det er mye mer slit å lade hver dag enn å fylle tanken en gang i uken, så elbiler er mye mer tungvint. Det er ofte at appen ikke virker slik at forvarming ikke fungerer. På mange biler må man også være tilkoblet for å få varme, eller batteriet må være over en viss prosent. Bare mas og skuffelser med dette. Varm bil er ikke ukjent for fossilbileiere da det finnes fjernstyrt forvarming og kupevarmer også for disse bilene.

De aller fleste ligger ofte nær 200 på autobahn. En av grunnene til at mine tyske venner ikke vil ha elbil er fordi de går for sakte og at batteriet blir fort tomt på full gass. Har man en skikkelig bil føles ikke 200 for fort. Farten du skisserer er norsk hastighet og det går langt fortere i Tyskland.

Slit å lade hver dag? Hvor lat skal en være. Man passerer jo ladeport/lader på veien inn om en parkerer smart. Tar noen sekunder og minimalt med energi for å plugge inn.

At 'app ikke fungerer' er ikke noe som er spesifikke ting for elbiler.

Nei de færreste ligger ner 200km/h på autobahn. Snitt fart er 142..https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autobahn

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forøvrig er det litt kjedelig for meg å lade "kvar dag," men no lader eg ikkje kvar dag heller. Men det er hovudsakleg fordi naboene er knotete om plassering av søppeldunker, og eg har ein allereie noko trang bakgård.

Men no køyre eg ikkje nok til at det gjer meining å lade kvar dag heller da. Lader ein gang i uka eller noko. Dette er med elbil med relativt kort rekkevidde da på ca 200 km. Mange biler som blir mykje mindre styr med berre med aukt rekkevidde om det virkelig er eit problem.

Med det sagt klare eg ikkje la vær å undres kor mange som skryt av diesel som køyre eit par tusen km annan kvar uke. Det er i det minste slikt dei like vinkle problemstillingen. Er dette ein greie mange her gjer? Tar ein tur ned til Tyskland for å råne langs Autobahnen?

Vært på Autobahnen ein gong for ca 15 år sida. Eg reise sjeldent så langt. No om dagene er ein lang tur Haugesund-Oslo, som eg kun treng 1-2 lading på om eg lader på rett stad. Om eg hadde større rekkevidde hadde eg kanskje ikkje trengt lade i det heila, eller kanskje berre ladd ein gong.

For dei som gråter som småbarn over rekkevidden undres eg igjen berre kor langt dei egentlig realistisk køyre kvar dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Simen1 said:

 


"De aller fleste ligger ofte nær 200 på autobahn." - Beklager men nå driter du på leggen. Folk som faktisk har vært på autobahn skjønner jo godt at dette bare er trolling. Si meg, har du sittet i en elbil noen gang? Vært i Tyskland noen gang? Vært på autobahn noen gang? Vær ærlig!

Ganske sikker på at TOF bare troller. Håper det faktisk. 😜

OT:
Dieselbiler er pt "bedre" enn alle elbiler mtp rekkkevidde. Klarer fint å kjøre 1200km med den gamle Previa'n jeg bruker som "søple/fraktebil" (stor tank da).

Lenke til kommentar
5 hours ago, TL1000S said:

OT:
Dieselbiler er pt "bedre" enn alle elbiler mtp rekkkevidde. Klarer fint å kjøre 1200km med den gamle Previa'n jeg bruker som "søple/fraktebil" (stor tank da).

Joda, men eg undres alltid kor pokker folk skal reise med 1200 km rekkevidde. Så mykje av retorikken rundt rekkevidde prate om emnet som om dei kvar dag skal køyre i mange timer.

Eg syns time kjøring kvar veg for jobb var mykje eg. Stakkars dei som faktiskt gidd meir enn da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...