Gå til innhold

På hvilke områder er dieselbiler bedre enn elbiler?


kremt

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (På 2.4.2021 den 14.44):

Jeg mener også det er feil vei å gå å krympe prisdifferansen mellom miljøvennlige og miljøfiendtlige biler, uansett prissjikt. Det fører nok bare til lavere elbilandel i det prissjiktet. Det er mange andre og bedre måter å øke det generelle skattetrykket, skjerpe den sosiale profilen i skattesystemet, eller begge deler, hvis det er disse tingene man forsøker å bygge en narrativ motsetning mot avgifter med miljøprofil. Det sagt så mener jeg premisset om at miljøprofilerte avgifter er en motsetning, er feil. Det er fullt mulig å ha et avgiftssystem med begge deler.

Vi har jo sett mer avgifter på bruk i det siste. Årsavgiften har nylig blitt aktivt kan jeg se ut fra mine faktura. Flere byer har også aktivert bom for batteribiler. Så bruksfordelene enten forsvinner eller krymper med jevne mellomrom. Det kan fort være mer gunstig å eie en eldre, velholdt fossilbil med tanke på totalkostnad og praktikalitet på lange turer. Med mindre man kjører avsindige titusener av kilometer på pendling per år. Snart betaler man vel skatt på fri parkering på jobben også, hørte noen som hadde det. Og veiprising blir nok det neste, dette er faktisk under utredning i US allerede.

Splittet utifra denne tråden:

 

Endret av Uderzo
splittet tråd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (28 minutter siden):

Flere byer har også aktivert bom for batteribiler.

Vi har 356 kommuner i Norge. Kommunebestemte elbilincentiver er dømt til å gi forskjeller fra kommune til kommune, som i mange tilfeller vil virke urettferdig, ugunstig og skaper konflikter. Problemet er at staten delegerte den oppgaven fra å være nasjonal til å bli kommunevalgt. Noen kommunepolitikere er mer presset på økonomi enn andre, noen styrer kommuner der bommer er aktuelt, andre ikke, noen er dominert av bilvennlige partier, andre ikke osv. Det fører til at det blir mange andre faktorer enn miljø som bestemmer hvorvidt kommunene velger bompenger for elbiler eller ei. Nå ga riktignok staten en begrensning på maks 50% betaling for elbiler, men de fleste kommunene som har bompenger har valgt nettopp maksimal betaling for elbilene. Poenget er at det var en tabbe av staten å delegere bompengevalget (i intervallet 0-50%) til kommunene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig har jeg begynt prosessen med å gå fra 2 batteribiler til 1 fossil. Regnestykket er ganske enkelt. 1 fossil årsavgift er lavere enn 2 batteribiler. Bom bruker jeg maks 2-3 tusen per i året på. Og verditapet på en eldre fossilbil er ganske lavt.  I tillegg til at alt er enklere når man skal kjøre litt langt. Men jeg kommer til å savne den snappy kjørefølelsen og kjapp varme på vinter, samt stillhet ved kjøring i lav fart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, kremt said:

Personlig har jeg begynt prosessen med å gå fra 2 batteribiler til 1 fossil. Regnestykket er ganske enkelt. 1 fossil årsavgift er lavere enn 2 batteribiler. Bom bruker jeg maks 2-3 tusen per i året på. Og verditapet på en eldre fossilbil er ganske lavt.  I tillegg til at alt er enklere når man skal kjøre litt langt. Men jeg kommer til å savne den snappy kjørefølelsen og kjapp varme på vinter, samt stillhet ved kjøring i lav fart.

Legg og til at forsikringen er nok vesentlig billigere, skjønner egentlig ikke åssen folk har råd til mer enn 2 biler i Norge, sjøl har jeg såvidt råd til 1, bor riktignok i Oslo hvor vi blir rana av bommer. Er rimelig sikker på at jo mere avgifter det kommer på elbiler desto flere folk vil heller gå for hybrid eller ren diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (17 timer siden):

Personlig har jeg begynt prosessen med å gå fra 2 batteribiler til 1 fossil. Regnestykket er ganske enkelt. 1 fossil årsavgift er lavere enn 2 batteribiler. Bom bruker jeg maks 2-3 tusen per i året på. Og verditapet på en eldre fossilbil er ganske lavt.  I tillegg til at alt er enklere når man skal kjøre litt langt. Men jeg kommer til å savne den snappy kjørefølelsen og kjapp varme på vinter, samt stillhet ved kjøring i lav fart.

Man må huske på drivstoff, forsikring, service/reparasjoner, årsavgift, bom/ferje, parkering og annet som investeringskostnad og verditap. Ikke glem utgifter til el-oppgradering av bolig og kjøp av lader samt andre kostnader til dette. Mange i sameier og borettslag betaler flere tusen i året i tillegg til strøm.

En litt eldre fossilbil vil gå vinnende ut når det gjelder pris.

Lenke til kommentar

Er dyrt med bil.

Sikkert vært mest økonomisk riktig for meg å beholdt den gamle dieselbilen jeg eide, men fy faen så kjedelig den var. Og jeg var dritlei av å skru på den.

Sistnevnte kunne jeg unngått ved å kjøpe meg en ny Dieselbil, men da ville man jo iallefall vært økonomisk ruinert. 

Kjører dieselbil på jobb mandag til fredag og blir hver eneste gang påminnet om hvor avvleggs det er :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har snudd kappen etter vinden når det kommer til elbil. Jeg har kjørt mye i tidligere jobber, og hatt mange diselbiler. Kjøpte Leaf for 4-5 år siden, og ble frelst hva kostnader angår. I forhold til BMW 5-serien, V60 og Passat, hadde den rimelige servicer og få feil generelt. Leaf passet ikke som nummer 1 bil, så jeg kjøpte en Jaguar I-Pace, som også passer oss perfekt. Takboks gir oss plassen vi trenger til en familie på 4, samt at 95% av ladingen foregår hjemme. 

Dersom det nå kommer mva på elbil, går ikke regnestykket opp lengre, samt at vi må betale bom. Nå legger jeg meg ikke borti politikken rundt det, men konstaterer at det er i ferd med å skje. 

Da lukter jeg på en hybrid ved neste bilkjøp. Liker Volvo sine diesel hybrider, samt Mercedes sine bensin+strøm biler. Alternativt TMY

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er dyrt med bil.

Sikkert vært mest økonomisk riktig for meg å beholdt den gamle dieselbilen jeg eide, men fy faen så kjedelig den var. Og jeg var dritlei av å skru på den.

Sistnevnte kunne jeg unngått ved å kjøpe meg en ny Dieselbil, men da ville man jo iallefall vært økonomisk ruinert. 

Kjører dieselbil på jobb mandag til fredag og blir hver eneste gang påminnet om hvor avvleggs det er :p

Diesel hører hjemme i traktorer, anleggmaskiner og sjarker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I studietida hadde jeg en drøss med eksamener. En av taktikkene var å drikke lite i starten for å minimere antall pissepauser som stjeler verdifulle minutter. Men dehydrering går jo også utover konsentrasjonen og prestasjonene så det er en balansegang man må føle på kroppen. For å si det sånn, jeg vet utmerket godt at det går på bekostning av komfort (dehydrering, full blære) og er et sjansespill med liv (konsentrasjon) å kjøre 100 mil uten å stoppe. Hvis du synes det er en god idé @kremt, så bør du strengt tatt levere sertifikatet fra deg frivillig før det gir alvorlige konsekvenser for deg og andre trafikkanter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man stopper selvsagt :) Men folk skal selvsagt tolke alt i verste retning. Det er veldig greit å ikke trenge å fylle mer enn hver 100 mil. Det kan gå ganske fort å kjøre 40-50 mil f.eks, har kjørt en del i tyskland, østerrike, italia, sveits. Det kan gå rimelig friskt unna i fri fart, 120 og 130 sonene. 2-3 timer kjøring mellom hver stopp er helt vanlig, noe som kan være 40 mil kjørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Man stopper selvsagt :) Men folk skal selvsagt tolke alt i verste retning. Det er veldig greit å ikke trenge å fylle mer enn hver 100 mil. Det kan gå ganske fort å kjøre 40-50 mil f.eks, har kjørt en del i tyskland, østerrike, italia, sveits. Det kan gå rimelig friskt unna i fri fart, 120 og 130 sonene. 2-3 timer kjøring mellom hver stopp er helt vanlig, noe som kan være 40 mil kjørt.

Men da kan eb jo like godt fylle bensin på stoppene om det var poenget😅 i værstefall lade (beste fall for min del). Har kjørt verden rundt, ønsker stort sett å stoppe hver 2-3 timer, spessielt i områder med høy fart som Tyskland. Men vi er alle forskjellige:) Husker når jeg kjørte Tesla'en inn på bmw fabrikken i Regensburg. Det var litt stilig:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Diesel er fantastisk på biler man kjører langt med. Kan kjøre over 100 mil uten å stoppe, lett.

kremt skrev (6 minutter siden):

Man stopper selvsagt :) Men folk skal selvsagt tolke alt i verste retning. Det er veldig greit å ikke trenge å fylle mer enn hver 100 mil. Det kan gå ganske fort å kjøre 40-50 mil f.eks, har kjørt en del i tyskland, østerrike, italia, sveits. Det kan gå rimelig friskt unna i fri fart, 120 og 130 sonene. 2-3 timer kjøring mellom hver stopp er helt vanlig, noe som kan være 40 mil kjørt.

Vel, det går jo an å nyansere det litt mer for å skape litt mer forståelse for hva du mener.

Nå står heldigvis fri fart på autobahn for fall. Jeg oppfatter det hverken som trafikk-effektivt eller som et godt kompromiss mot sikkerhet. Det er mer gunstig med f.eks 130 i midtfeltet/feltene, 150 i venstre felt og 100 i høyre felt. Da får man tryggere filskifter og samtidig bedre flyt enn samme fartsgrense i alle felt, fordi bilene kan flette mer effektivt, enn fri fart i venstre felt.

Uansett, poenget er at 200 km/t er en uting, særlig 5 timer i strekk. Senker du det til 150 og øker til 6,6 timer så er det omtrent like ille, eller 10 timer i 100. Jeg finner bare ikke noe godt kompromiss der. Man MÅ stoppe og pausen bør av menneskelige hensyn ha litt varighet. Man bør kunne koble i laderen, gå på do i ro og mak uten å stresse, ta seg en matbit, drikke, beinstrekk, hvile øynene osv. Uten å springe tilbake til bilen i et hattefokk. Det er en uting at enkelte biler er i stand til å kjøre 1000 km uten stopp i de hastighetene der. Jeg etterlyser egentlig noe a la hviletidsregler for oss som ikke er yrkessjåfør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...