Redaksjonen. Skrevet 3. april 2021 Del Skrevet 3. april 2021 Blir ubemannet: Dette lille fartøyet skal erstatte det store Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 3. april 2021 Del Skrevet 3. april 2021 Hvordan vil sikkerheten mot feks hacking av disse type fartøy og kommunikasjonen sentralen som er på land. Kan et hacket fartøy bruken i terrorøyemed? 1 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 3. april 2021 Del Skrevet 3. april 2021 (endret) Hvis en tenker en 30-70 fots båt kan brukes i terrorøyemed er det enklere løsninger; dessverre var nok Suez-blokkaden (pun intended) et tankekors for visse kriminelle grupper som har angripet skip for å seile dem til hjemlandet. Enklere å kapre en båt, få den opp der og så true med å dra roret hard over. Men har en fått utløst SSASen så er det nok lite sannsynlig skipet får entre kanalen. Alt kan hackes, men er nok mer lukrativt å ta ut økonomi/finanssystemet til rederen enn skipet... Her vil det ligge flere sikkerhetsbarrier - i dag er den menneskelige faktoren (søvnmangel, uoppmerksomhet, dobesøk) årsak til flest ulykker. Et "fail safe system" hvor en f.eks. må legge inn en verifikasjon hver time/10 min/5 min avhengig av operasjon hvor skipet legges "dødt" er en mulighet. I dag har en en "dødmannsalarm" men har ingen funksjon hvis ikke bakvakt reagerer. Problemet som egentlig foreligger er at skip har 6-10 stk ombord som driver med vedlikehold når en ikke er i operasjon (kalt matroser/motormenn)... Det har vært forsøkt "vedlikeholdsfrie skip" med kun vedlikehold i havn på 80-90 tallet. Ble ikke noe suksee og en måtte få folk ombord snarest for å unngå et totalt rustfall. Autonomien er der i dag med Autopilot/Track Control/DP - men er mye bra teknologiutvikling som kommer frem som nok kan bringe systemene videre - men hvis en ikke finner opp vedlikeholdssfrie skip må det nok fortsatt være folk ombord. Endret 3. april 2021 av [email protected] 1 Lenke til kommentar
ØysteinLi Skrevet 3. april 2021 Del Skrevet 3. april 2021 Veldig bra, mange av dagens fartøy er overemannede, og autonome fartøy er er fremtiden, både sivilt og militært. Mulig at soa vil gå noe ned med autonome fartøy, men totalgevinsten vil være større. Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 4. april 2021 Del Skrevet 4. april 2021 19 hours ago, FB.093090871808135 said: Hvordan vil sikkerheten mot feks hacking av disse type fartøy og kommunikasjonen sentralen som er på land. Kan et hacket fartøy bruken i terrorøyemed? Tror jeg ville være mer skeptisk til terrorpotensialet i alle personbilene som kjører rundt med en eller annen form for internettoppkobling - det være seg innebygd oppkobling i bilen for drift og vedlikehold, mediasenter, eller diagnoseportdongle for forsikring eller "fleet management". Et norsk forsikringsselskap som prøvde seg med slike dongler nektet å svare da jeg stilte spørsmål om donglen de brukte var fysisk sikret mot å kunne sende kommandoer til bilens systemer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå