Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Motorsykkel og moped


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg som motorsyklist (lett MC) har lov til å holde følge med en fører av moped (50cc), og da holde samme fart som mopeden lovlig? (Jeg mener da som i at man kjører på tur sammen). 

Jeg lurer på dette, når jeg er usikker på om det er lov/lurt å holde en så lav fart når man egt kunne ha holdt fartsgrensen

Hilsen meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden TS har A1, har han trolig lært glidelåskjøring/ sikksakkjøring / annen hver MC, som er riktig måte å kjøre på om man i en gruppe motorsykler/tohjulinger skal oppta minst mulig plass på veien. 

718713046_sikksakkmotorsykkel.thumb.jpg.4ee35fbdc67481b62fa2af2eda2a460d.jpg

Det er heldigvis slik at utålmodige traffikanter må smøre seg med litt tålmodighet. TS og venn skal også kjøre til siden for å slippe forbi traffikk som bygger seg opp bak, om det ikke er tilstrekkelig med forbikjøringsmuligheter. 

Angående tipset til Rune_says om å ligge bak hverandre, kan det være en løsning for å slippe forbi motorsyklister som tar dere igjen, ved å plassere dere helt ut til høyre i veibanen. Men, da tar dere mer plass (fordi dere må holde lengre avstand til hverandre) og ikke alle motorsyklister er komfortable med å kjøre forbi på denne måten. Mange vil trolig vente til det er klart i motgående felt uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (16 timer siden):

Dette er jeg uenig i! Det gir utålmodige trafikanter spillerom til å ta forbikjøringer de egentlig ikke har strekning eller fri sikt til.

Ja hvis du forutsetter at bilister venter mer eller gjør smartere forbikjøringer når det er to i bredden...

Etter min erfaring er det feil forutsetning (men har jo kun 200 000 km på MC og over det dobbelte i bil).  Min erfaring  er at bilister vil kjøre forbi f.eks. to saktekjørende sykler/mopeder i bredden selv når det ikke er klar sikt eller endog med møtende trafikk.  

En risikerer da f.eks. rundt en uoversiktlig sving, dersom bilen tar forbikjøring forbi to i bredden at han faktisk treffer en motorsyklist som kommer imot fordi han må helt over i møtende kjørebane.  De to som kjører i bredden har stjålet sikkerhetsmarginen til den møtende motorsyklisten. Har du tenkt på det ? Videre gjør man, ved å kjøre to i bredden under fartsgrensen, det lite hensynsfullt og unødvendig krøkkete for motorsyklister bakfra å passere - noe som er mulig på midtlinjen dersom de to MC'ene på rekke kjører etter hverandre.

Man kan selvfølgelig ha litt avstand mellom MC og moped så forbikjøring kan gjøres etappevis / enklere for andre (både MC og bil).

Her forholder jeg meg til to sakte kjørende MC/moped.

For tråsyklister (når kun 2 stk sykler i bredden) er motivet mest å prate med hverandre, de tenker kun på seg selv og vurderer ikke hva som gir best marginer for alle.  De viser m.a.o. lite hensyn selv, men forventer at andre viser mye hensyn.

Når det gjelder større grupper med MC så er annenhver forskjøvet sideveis det som brukes for å kunne holde rekken tettere men samtidig kunne ha fri sideveis bevegelse (hull, grus i veien-> enkelt å endre posisjon) og samtidig god margin til bremsing, men da snakker vi gjerne andre hastigheter der bilene ofte blir sinkene...   Alternativt kortesjer på 1ste Mai osv, men når det blir lange rekker av MC så er erfaringen at bilistene holder seg i skinnet. 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (41 minutter siden):

Det er ikke vits å gjøre noen en tjeneste med å kjøre langs hvitstripa for å ta så lite plass som mulig. Vet flere som har blitt dytta av veien av både personbiler og tyngre kjøretøy. 

De som kjører moped er ofte uerfarne i trafikken, ikke vits å være snill på egen bekostning.

Alt med måte, jeg mener ikke man bør kjøre på hvitstripa som du sier, men gjerne høyre halvdel av eget kjørefelt.  

Men OK, har man kjepphester og enten kjører to i bredden eller i venstre del av eget kjørefelt for å demonstrere og "tvinge" bilene helt over.    Ja, da blir det altså ikke spesielt hensynsfullt med tanke på sikkerhetsmarginer til møtende trafikk og heller ikke sin egen sikkerhet om man skulle velte over i motgående trafikk...

Alt dette må også vurderes ut i fra fartsgrense og type vei.  Det som virker fornuftig i 40-sonen på rett vei er ikke det samme som svingete 80-vei. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...