Gå til innhold

Warner Bros. CD copy protection.


Anbefalte innlegg

:devil:

 

Har kjøpt meg en Red Hot Chili Peppers CD 'Greatest Hits and Videos', men til min store forskrekkelse innstallerte CD'en et program som heter skins på min XP partisjon og vips der forsvant min ferdig konfigurerte WinAmp 5.01 CD spiller, eller rettere sagt WinAmp kan ikke spille noen andre cd'er mer.

 

Dette har forbauset meg og er det noen flere som har merket dette?

 

Hvis ja, hvordan har de klart å få dette til å virke?

 

Håper på svar......

 

:devil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke denne som installerer ved hjelp av autostartfunksjonen da? Altså kan du skru av autostart eller holde inn shift fra du setter inn CDn til den har lest innholdet.

 

Hvis det programmet snek seg inn uten noen som helst advarsel vill jeg så absolutt sendt klage. Kan jo ikke gjøre slikt på en annens PC uten lov?

 

Send CDn tilbake der den kom fra og krev en ny uten kopisperre, du. Dette synes jeg alle som har kopisperrede CDer skal gjøre. Du må jo gjerne kopiere den på trass først da. :)

 

Edit: Egentlig utrolig dumt å kalle det "kopisperrede CDer" da ei skive med sperre faktisk ikke er en CD, utfra definisjonen.

Endret av Amnio
Lenke til kommentar
Har du prøvd EAC for å rippe til MP3?

 

Personlig leverer jeg slike plater tilbake til butikken og gir de innstendig beskjed om å informere plateselskapet om hva jeg som kunde mener om at den slags plastskiver selges som CDer når de ikke følger gjeldende CD-spesifikasjon.

Ripper /kun/ med EAC, som er best på dette.

 

Problemet er at hele min DVD partisjon er 'borte'. Den går helt fint med data CD'er, men med audio CD'er så klarer ikke WinAMP 5.01 å finne den. :(

Lenke til kommentar
[quote name='Amnio' date='07/01/2004 : 14:19'] Er det ikke denne som installerer ved hjelp av autostartfunksjonen da? Altså kan du skru av autostart eller holde inn shift fra du setter inn CDn til den har lest innholdet.

Hvis det programmet snek seg inn uten noen som helst advarsel vill jeg så absolutt sendt klage. Kan jo ikke gjøre slikt på en annens PC uten lov?

Send CDn tilbake der den kom fra og krev en ny uten kopisperre, du. Dette synes jeg alle som har kopisperrede CDer skal gjøre. Du må jo gjerne kopiere den på trass først da. :)

Edit: Egentlig utrolig dumt å kalle det "kopisperrede CDer" da ei skive med sperre faktisk ikke er en CD, utfra definisjonen. [/quote]
Nei, den installerte ikke 'silent' men ble ved hjelp av autostart spurt å installere noe som het skins, som jeg aldri skulle ha installert.

Skal vel levere denne 'trøblete' CD'en tilbake til Platekompaniet her i Tromsø. ;)
Lenke til kommentar

DVD-partisjon? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Er du uheldig så har kopibeskyttelsen lagt inn noe jalla filterdrivere eller lignende. Jeg ville kontaktet Warner Bros. og bedt om en forklaring. Ja, og gjør det saklig, er vel egentlig unødvendig å nevne det, men jeg gjør det for sikkerhets skyld. :blush:

Lenke til kommentar

A Perfect Circle - Thirteenth step (EMI/Virgin) forsøker seg på å legge inn en ny driver til CD-ROM-spilleren, slik at platen kun fungerer etter deres ønsker. Det kan nesten høres ut som noe av det samme her. Prøv å avinstaller CD/DVD-ROMmene du finner i Device Manager og restart slik at Windows finner de igjen.

 

Jeg blir stadig overrasket av hvor mange kundefientlige, inkompetente idioter det er som sitter i ledende stillinger :p

Lenke til kommentar
A Perfect Circle - Thirteenth step (EMI/Virgin) forsøker seg på å legge inn en ny driver til CD-ROM-spilleren, slik at platen kun fungerer etter deres ønsker. Det kan nesten høres ut som noe av det samme her. Prøv å avinstaller CD/DVD-ROMmene du finner i Device Manager og restart slik at Windows finner de igjen.

 

Jeg blir stadig overrasket av hvor mange kundefientlige, inkompetente idioter det er som sitter i ledende stillinger :p

seriøst??

 

gjør den dette med eller uten forvarsel ?

Lenke til kommentar

Eller rettere sagt min DVD drive. Eneste måten jeg har å spille audio CD'er på nå er at jeg spiller de av på DVD'en (En Lite-ON) med sin innebygde spiller (Altså /kun/ med en 'play' knapp på DVD'en. WinAMP, WMP og andre spillere finner ikke noen audio CD'er lengre :( )

Lenke til kommentar
A Perfect Circle - Thirteenth step (EMI/Virgin) forsøker seg på å legge inn en ny driver til CD-ROM-spilleren, slik at platen kun fungerer etter deres ønsker.

seriøst??

 

gjør den dette med eller uten forvarsel ?

Det dukker opp en boks med:

 

"Warning

 

To listen to the CD a number of files need to be updated on your PC.

 

Select OK to install, Cancel to quit the installation process."

 

Frekke faener, men dessverre er musikken for bra til å levere tilbake platen pga. plateselskapidioti :/

Lenke til kommentar

Start i sikkermodus og kikk på Enhetsbehandling, tror du finner noe utyske der som du kan fjerne for å få maskinen normal igjen.

 

Edit:

Og ikke minst husk å rippe etterpå og så returner du plata fordi den er defekt. Det gjør jeg når dem straffer meg for å bruke pengene mine på dem. Orker ikke å bære rundt på en CD-spiller og 100 plater når jeg er på farten. Egen ripping er best og bryter dem standarden så får man det gratis også.

Fair use, sier jeg :)

Endret av tyldum
Lenke til kommentar
Og ikke minst husk å rippe etterpå og så returner du plata fordi den er defekt. Det gjør jeg når dem straffer meg for å bruke pengene mine på dem. Orker ikke å bære rundt på en CD-spiller og 100 plater når jeg er på farten. Egen ripping er best og bryter dem standarden så får man det gratis også.

Fair use, sier jeg :)

Det er jeg helt enig med :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal du gjøre det skikkelig, sender du de et saklig, men litt småkrast brev hvor du forteller det at det ikke går an å ødelegge oppsettet ditt på den måten og at du stiller spørsmål ved lovligheten. Send en kopi til forbrukerrådet (noe også brevet til plateselskapet bør informere om).

 

Og for all del; returnér skiva. Litt synd på de i butikken, men det er veien å gå. Kanskje det er nok at du gjør det i andre kunders nærvær som kanskje fører til at flere følger på, enten ved å ikke kjøpe disse "CD'ene" eller ved å returnere de.

Lenke til kommentar

Synd for butikken kanskje, men skjer det ofte nok er det sannsynlig at de faktisk kontakter plateselskapet. Plateselskapet lever jo av å selge "cdene" sine, og dersom de kommer i retur må de jo revurdere bruken av kopibeskyttelser.

 

Det som forøvrig gjør saken totalt uholdbar er det faktum at ingen av kopibeskyttelsene faktisk beskytter platen fra å bli kopiert eller rippet. Med riktig software går det jo fint både å kopiere og rippe platen og dermed kan det jo overhodet ikke rettferdiggjøre bruken av "beskyttelsene".

Lenke til kommentar
Synd for butikken kanskje, men skjer det ofte nok er det sannsynlig at de faktisk kontakter plateselskapet. Plateselskapet lever jo av å selge "cdene" sine, og dersom de kommer i retur må de jo revurdere bruken av kopibeskyttelser.

 

Det som forøvrig gjør saken totalt uholdbar er det faktum at ingen av kopibeskyttelsene faktisk beskytter platen fra å bli kopiert eller rippet. Med riktig software går det jo fint både å kopiere og rippe platen og dermed kan det jo overhodet ikke rettferdiggjøre bruken av "beskyttelsene".

Nettopp. Hvilket gjør det til avspilningssperrer, ikke kopisperrer. Proffene som lager piratkopier eller legger ut på nett kommer seg rundt disse sperrene om de vil. Jeg tipper at grunnen til at de på død og liv skal ha inn disse sperrene er for å tjene mer penger når musikksalg over nettet tar av:

Slik de vil ha det kan du ikke få en CD 'digitalisert' til å ha på PC/MP3-spiller, og vil ikke la deg brenne en låt du har kjøpt på nettet over til CD. Resultatet er at ukyndige som ikke kommer seg rundt sperrene må kjøpe samme låta/plata to ganger. Eller for å dra det enda lengre: du skal få lov å kjøpe spillerettighet, og det er en rettighet per medium/spiller.

Lenke til kommentar

En annen ting de nekter å ta inn over seg er at så lenge jeg kan høre musikken kan jeg også kopiere den. Eneste måten å beskytte seg på blir å ikke selge musikk, eller gjøre det atraktivt for oss forbrukere å kjøpe musikken fremfor å stjele den. Trist at det er mer arbeid for meg å lovlig skaffe musikk til iPod'en min enn det er å få tak i den 'ulovlig'. Jeg vil gjerne støtte artistene jeg hører på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...