Gå til innhold

Dele windows patisjon i SuSe 9.0

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynnt med Linux og har lagt inn linux SuSE 9.0. Her finner jeg windows partisjonene og alt fungerer som bare det. Men det jeg lurte på var hvordan jeg lett kan dele windows partisjonene mine (i Suse) i det lokale nettverket. Maskinen står som filserver i et lokalt nettverk. Skal jeg dele noe forstår jeg det slik at jeg må kopiere filene over til home directories. Noe jeg ikke kan gjøre siden den er på 36gb og tilsammen har jeg 200gb i windows partisjoner. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan dele nøyaktig hvilke kataloger du vil med Samba, her er en litt forenklet versjon av min smb.conf:

Merk at denne er veldig simpel og bruker ikke passord i det hele tatt, men jeg syns det er like greit siden jeg har firewall som sørger for at ingen kan komme inn fra internett. Det er også bare read-only tilgang til "stuff" katalogen hvor godsakene ligger. Alle kan riktignok legge inn filer i "incoming".

# smb.conf is the main samba configuration file. You find a full commented
# version at /usr/share/doc/packages/samba/examples/smb.conf.SuSE
# Date: 2003-04-16
[global]
netbios name = CARTMAN
workgroup = PRIVAT
os level = 100
unix extensions = Yes
encrypt passwords = Yes
security = SHARE

[incoming]
comment = Incoming files
path = /incoming
read only = no                 # Merk: Tillater skrivetilgang
guest ok = yes
guest only = yes

[stuff]
comment = Stuff
path = /stuff
read only = yes
guest ok = yes
guest only = yes

Lenke til kommentar

Jeg har fått til samba nå. Deler de mappene jeg vil, men det neste steget nå er at jeg kunne tenkt meg passord beskyttelse på disse.

På samme måte som i windows ved å definere hvilke brukere som skal ha hvilken tilgang til hvilke mapper og hvilke rettigheter.

Lenke til kommentar

du kan sette på en "user = Marzo" i configen..

da skriver du Marzo og passordet ditt i når du går inn i mappen

(hvis jeg ikke husker feil.. lenge siden jeg drev å confet smb.. har

ikke filene her heller)

du kan lese mer her: http://us1.samba.org/samba/docs/man/smb.conf.5.html

Edit: her er en liten sample btw:

http://kerneltrap.org/node/view/1094 ..litt lettere å se på en den store manualen kanskje :roll:

Endret av zacky
Lenke til kommentar

Ja jeg kjører "x", tekstbasert er noe jeg ikke kan! I samba får jeg nå frem mappene som blir delt fra windows partisjonene på linux maskinen, på andre windows maskiner i nettverket. Men den spør etter brukernavn og passord. Hvordan oppgir jeg brukere og rettigheter osv? I Yast kan jeg lage system brukere osv. Men disse brukerne kan jeg ikke logge inn med igjennom nettverket. Hva er galt innstillt? Prøver og lære meg linux, men tekstbaserte handlinger blir for mye å sette seg inn i.

Hvor finner jeg "smbadduser" ? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Åpne kommandolinja (ctrl-alt-f1), skriv 'smbadduser', og les. For å komme tilbake til din kjære grafiske dings så trykker du ctrl-alt-f7. Du kan også åpne en konsoll i GUI-et også, somregel i startmenyen eller høyreklikk skrivebord->ny terminal(gnome)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...