Gå til innhold

Boote laptop med lokket nede?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Compaq 320/Asus A1000 laptop med WinXP Prof., ekstern LCD monitor og eksternt tastatur. I og med at både tastatur og monitor er eksternt, har jeg egentlig ikke behov for å ha lokket oppe. Av plassårsaker foretrekker jeg å ha lokket nede. MEN, så er det en liten bryter som sjekker om lokket er nede, eller ikke. Er lokket nede, går det ikke å starte maskinen. Men etter at den er startet, kan jeg ha lokket nede hele tiden. Det går også greit å stenge den ned med lokket lukket.

Jeg antar dette er en feature som skal hindre utilsiktet start under transport av maskinen, men det er ikke relevant til mitt bruk. Jeg har ikke funnet noe i bios. Heller ikke i Advanced Power options i OS'et. Kan dette ligge et annet sted i Windows som jeg ikke har funnet? Kanskje i registry? Spørsmålet mitt til forumet er om noen vet om man kan disable denne bryteren på noen måte slik at laptop'en kan startes selv om lokket er nede.

På forhånd takk for svar!

MVH

Ole Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som skjer når lokket er nede på en laptop er forskjellig fra laptop til laptop og er en av de mange "fine" små spesialfunksjonene som alle laptoper har. Hva som skjer når lokket legges ned mens maskinen er på er nok styrt av BIOS (på mange er det nemlig mer enn at bare strømmen går av på skjermen), men før den er slått på er det sikkert noe mer enkel elektronikk som kun hindrer at den blir påslått, men sikkert ikke noe du kan hacke på selv uten å være veldig dyktig. Hvis du ikke flytter på laptopen og bare bruker strøm fra veggen kan du jo bare skru den opp og innrette den slik at knappen ikke gjør noenting lenger, slik at maskinen tror at lokket alltid er oppe?

Hvis maskinen ikke støtter det du vil at den skal gjøre tror jeg det blir veldig vanskelig å få det til, jeg ville bare satt knappen ut av funksjon - men ikke ødelagt den, kanskje du senere vil ha den tilbake til slik den var en gang.

Lenke til kommentar
...kan du jo bare skru den opp og innrette den slik at knappen ikke gjør noenting lenger, slik at maskinen tror at lokket alltid er oppe?

Ja, det var min tanke også, men så viser det seg at det var ikke så lett å få åpnet den. Løsnet alt som løsnes kunne og lirket og lurket, men det hang igjen på noe jeg ikke forstod. Sikkert en av disse løsningene som man ikke forstår før man allerede har ødelagt dem. Det er derfor jeg lurte på om det kan være et eller annet i OS'et som tar hensyn til denne bryteren. Men ved nærmere ettertanke, er vel dette lite sannsynlig. Det vi sitter igjen med da, er evt. noe i Bios, men der er det som sagt ikke noe. Så da er eneste mulighet å åpne maskinen med vold og disable bryteren?

Lenke til kommentar

broren min har en laptop som antagelig har WOL (wake on lan) på, for tvert jeg setter inn tp,kabelen så slår den seg på, det samme når jeg slår av pc'en min.

så det du kan gjøre er å sette på WOL og bruke en tp eller kryss-kabel for å slå på pc'en, men jeg tror at du må ha koblet noe i begge endene på kabelen for at det skal virke, f.eks en stasjoner i den ene enden og berbar i den andre.

Lenke til kommentar
broren min har en laptop som antagelig har WOL (wake on lan) på, for tvert jeg setter inn tp,kabelen så slår den seg på, det samme når jeg slår av pc'en min.

så det du kan gjøre er å sette på WOL og bruke en tp eller kryss-kabel for å slå på pc'en, men jeg tror at du må ha koblet noe i begge endene på kabelen for at det skal virke, f.eks en stasjoner i den ene enden og berbar i den andre.

Det var en kreativ løsning :) . Dessverre har jeg ikke mulighet til å ha en PC i andre enden for å vekke den. Laptop'en skal stå i en båt. Men evt. er det kanskje bare snakk om å finne ut hvilke spenning som skal på hvilke pinner, så kan man kanskje simulere at det er noe i andre enden av TP kabelen? Men før jeg begynner å forske på noe slik, blir det nok til at jeg gjør et forsøk til på å få åpnet maskinen slik at bryteren kan disables.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

fins jo også noen bios (evt. hovedkort) som lar deg slå på pc'en ved et trykk på tastaturet, men dette har jeg bare sett på vanlig stasjonære,. Kanskje det fins på bærbare også? For hvis du har en ekstern tastatur koblet til, så kan du gjøre det slik at maskinen starter opp bare ved å trykke på Esc tasten. På min (stasjonære) har jeg valgt å bruke ctrl-space til å starte maskinen, ganske hendig spør du meg :)

Lenke til kommentar

Brukte lang tid før jeg fant ut hvordan laptopen min skulle åpnes. Det er bl.a. skruer gjemt innunder så lokk som jeg aldri hadde trodd skulle være annet enn dekor.

Nå som jeg har hatt den oppe et par ganger er det latterlig at det tok så lang tid første gang.

Teknikken på min er: skru ut en liten skrue over usbporten på venstre side, forskyv hele dekselet mot venstre og løft opp. Napp deretter ut en minikontakt for å fjerne dekselet helt.

Så, midt under dekselet som ble fjernet løsner man en skrue og løfter opp tastaturet.

Så er det 6 skruer under maskina som holder touchpadden og dekselet på begge sider av den. Når dette er fjerna, kobles touchpad ledningen fra og man har full tilgang til alt i maskina.

Å grave seg inn til lcd elementet er derimot et mye større prosjekt.

Lenke til kommentar
fins jo også noen bios (evt. hovedkort) som lar deg slå på pc'en ved et trykk på tastaturet, men dette har jeg bare sett på vanlig stasjonære,. Kanskje det fins på bærbare også? For hvis du har en ekstern tastatur koblet til, så kan du gjøre det slik at maskinen starter opp bare ved å trykke på Esc tasten. På min (stasjonære) har jeg valgt å bruke ctrl-space til å starte maskinen, ganske hendig spør du meg :)

Det finnes ikke noe slik i min Bios. Eventuelt kunne det tenkes at maskinen kun gikk i dvale når man ikke bruker den, og så vekkes den igjen med tastaturet. Men dette er lite gunstig i en båt med relativt lite strømressurser å ta av. Hver eneste milliampere teller og alt bør helst være helt dødt når man ikke bruker det.

Lenke til kommentar
Brukte lang tid før jeg fant ut hvordan laptopen min skulle åpnes. Det er bl.a. skruer gjemt innunder så lokk som jeg aldri hadde trodd skulle være annet enn dekor.

Nå som jeg har hatt den oppe et par ganger er det latterlig at det tok så lang tid første gang.

Teknikken på min er: skru ut en liten skrue over usbporten på venstre side, forskyv hele dekselet mot venstre og løft opp. Napp deretter ut en minikontakt for å fjerne dekselet helt.

Så, midt under dekselet som ble fjernet løsner man en skrue og løfter opp tastaturet.

Så er det 6 skruer under maskina som holder touchpadden og dekselet på begge sider av den. Når dette er fjerna, kobles touchpad ledningen fra og man har full tilgang til alt i maskina.

Å grave seg inn til lcd elementet er derimot et mye større prosjekt.

Takker for veiledningen. Det er sikkert anderledes på maskinen min. Men mistanken min er også at det er noen porter og tilkobling til disse som stelte det til. Problemet er bare å se sammenhengen den første gangen - helst før man har ødelagt altfor mye. Hadde jeg bare fått åpnet maskinen, er resten kurrant. Jeg slipper å grave meg inn i LCD elementet fordi bryteren sitter i selve maskinen og betjenes av kanten på LCD skjermen når denne legges ned. Jeg får stålsette meg til et nytt forsøk i kveld. :)

Lenke til kommentar
Det var en kreativ løsning :) . Dessverre har jeg ikke mulighet til å ha en PC i andre enden for å vekke den. Laptop'en skal stå i en båt. Men evt. er det kanskje bare snakk om å finne ut hvilke spenning som skal på hvilke pinner, så kan man kanskje simulere at det er noe i andre enden av TP kabelen?

Ville det funke med en nettverkstester for kabel for å starte maskinen via WOL?

Lenke til kommentar
Det var en kreativ løsning :) . Dessverre har jeg ikke mulighet til å ha en PC i andre enden for å vekke den. Laptop'en skal stå i en båt. Men evt. er det kanskje bare snakk om å finne ut hvilke spenning som skal på hvilke pinner, så kan man kanskje simulere at det er noe i andre enden av TP kabelen?

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Unødvendig og trippelposte

Jeg tror ikke denne WOL saken er noe standard greier, har aldri vært borti en pc/laptop som har bootet bare ved tilkobling, det vanlige er en Magic packet, som skal vekke hovedkortet.

Vet heller ikke hvordan det er med WOL og hvilespenning på bærbare vs. stasjonære datamaskiner.

Lenke til kommentar
Eh... kan ikke det stilles inn under strømalternativene i XP?

Det kan det hos meg i hvertfall (HP ZE4417ea)...

... bruker også ekstern 19" og skrur da av LCDen

Tenker du på mitt opprinnelige spørsmål? I tilfelle er svaret både ja og nei. Du kan stille flere alternativer til hva som skal skje når maskinen allerede er på og denne bryteren betjenes ved at lokket lukkes. Men det er da med hensyn til nedstenging/dvale. Mht til oppstart, finnes det vel ikke noe på nevnte sted som regulererer hvordan ting skal være i forhold til nevnte bryter? Eller har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar

Hos meg er bryteren en liten tapp som blir dyttet ner når man legger ned skjermen. Kan dytte den ned med fingeren for å aktivere bryteren om jeg vil. Om du har en slik løsning kan du kanskje bare ta ei tang å klippe av tappen som stikker opp. Slik ville pcen alltid tro at lokket er oppe. Er jo rimelig primitivt men det burde virke.

Lenke til kommentar
Hos meg er bryteren en liten tapp som blir dyttet ner når man legger ned skjermen. Kan dytte den ned med fingeren for å aktivere bryteren om jeg vil. Om du har en slik løsning kan du kanskje bare ta ei tang å klippe av tappen som stikker opp. Slik ville pcen alltid tro at lokket er oppe. Er jo rimelig primitivt men det burde virke.

Du har helt rett i dine antagelser om hvordan det er på min PC. Videre synes jeg du også har rett mht "rimelig primitivt" ;). Jeg har faktisk vurdert det samme selv, men kom til at det fikk bli absolutt siste mulighet. Som nevnt lengre opp i tråden - det kan være kjekt å ha muligheten til å stille tilbake dette senere. Men takk for svaret!

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar

Litt off topic.

På min bærbare er det "lufte riller" som sørger for kjøling til CPU, disse "rillene" er plasert slik at hvis jeg lar lokket være nede så får maskinen svært dårlig kjøling.

Ta det med i vurderingen om du bør la lokket være lukket på din bærbare under drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...