Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forvirrende om ADSL


Anbefalte innlegg

Merket meg innlegget om utbygging fra telenor.

(slik det høres ut der, så høres det ut som alle ADSL leverandører er tilgjengelig der telenor er det, men stemmer det da?)

 

For rundt et halvt år siden fikk jeg en lapp fra telenor, om at nå var ADSL tilgjengelig for meg.

Når jeg sjekket hos Nextgentel , så viste det på siden deres at der det også var tilgjengelig, men da jeg sendte mail og spurte, så avkreftet de det.

 

Tiscali er IKKE tilgjengelig enda, og hos Blucom viste det tilgjengelighet.

 

Jeg ringte først telenor(fordi jeg hadde hørt at det ikke alltid stemte det som "tlf.nr-sjekken" viser), og der sa man at man måtte sjekke og ringe meg tilbake for å bekrefte det. Den telefonen tilbake kom aldri.

 

Så både ringte jeg og sendte mail til Bluecom, for å høre om DE kunne gi en hundre % berkreftelse, og han i telefonen sa etter 2 sekunder -"ja, du kan få det nå"(han måtte altså ikke "sjekke"..(?)på mailen svarte de ikke på det, men skrev om de andre tingene jeg spurte om, som om saken var klar.).

 

Hva skal man tro?

Jeg må nemlig avbestille et fastpris abo. hos tiscali, før jeg bestiller ADSL, og det blir jo litt kinkig hvis du da etterpå får en beskjed om "nei det er dessverre ikke tilgjengelig for deg enda".

 

Hvordan blir man helt sikker?

..får vel å kontakte Bluecom en gang til, og prøve å forklare dette litt ordentlig for dem kanskje?

mvh

madura

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg persolig hørt fra Telenor.

 

Utbygging skjer ikke lenger uten det er stor nok etterspørsel etter produkstet. Hvor mange kunder som er tilkyttet en nummer sentral kan variere med flere hundre. Problemet er om du er tilknyttet en undersentra og ikke direkte til nummer sentralen. Når du da kjører en "klar for ADSL test" sjekkes bare nummer sentralen og ikke undersentralen. Det er heller ikke kvalitet (fiber) nok på lingjer mellom under sentral og nummer sentral. Alderen på utsyret som er benyttet i de mange tusen sentralene som må oppgraderes eller moderisere og i verste tilfeller byttes ut er også veldigt avgjørende for utbygging.

 

En annen ting er kostnaden ved en utbygging noe ganger er kvaliteten på utstyret som er i sentralen så nytt at det koster lite å opgradre til ADSL. Andre sentraler er av eldre model og har en lavere utstyrs kvalitet noe som gir høye utbyggings kostnader.

 

En av grunnene for den reduserte "hastighetene" som Telenor tilbyr er først og fremst for å garantere att sentraler og utstyr ikke bryter totalt sammen av overbelastning. Utbygging skjer også litt etter hva konkurentene gjør.

 

Telenor inrømmer også att reklame materiel om "klart for ADSL" har blit distrubuert til hustanders som kankje ikke har mulighet pga eldre undersentraler eller høye utbyggings kostnader.

 

------------------------------------------

 

Her hvor jeg bor var det en underskrifts kampanje for ADSL som resulterte i tilbud fra NTG. Telenor hvar da også raskt på banen med sitt tilbud i dette området. :smile:

 

_________________

Pål Kallevåg

Hardware.no

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-03-07 20:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...