Gå til innhold

NVE-sjefen: – «Alle» vil ha billigere strøm og mer kraft, uten nye utbygginger. Det er ikke mulig

Anbefalte innlegg

inside_446933 skrev (1 minutt siden):

Peaken er kl 08 og vil nok alltid være det. Om så alle i landet lader kjempemye og belaster nettet på natten så er det helt uvesentlig. Definisjon av topp er mer enn alt under, så høy belastning alle andre tider i døgnet vil først bli relevante hvis de overstiger den tidligere toppen. Denne toppen kan være kl 17 på julaften da alle skal steke ribbe samtidig og det er 25 minus i hele landet, dette MÅ strømnettet tåle enten med oppgradering, eller at alle de som kan begrenser sitt forbruk akkurat når det er aller mest nødvendig.

Målet er jo å jevne ut peakene, ikke flytte noen plass. Og de som ikke vill eller klarer betaler for kostnadene det medfører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Red Frostraven said:

...vi måtte installere komfyrvakt da vi oppgraderte kjøkkenet.

3000 kroner.

Piper hver gang du snur ryggen til en stekepanne, og lykke til med å steke noe som skal brunes på høy varme.

...

Så å installere smart strømssyring til varmtvann ville faktisk vært faktisk produktivt.

Fungerer helt fint her, man må bare passe på å ikke ose ned hele kjøkkenet. Vi oppgraderte i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
1 minute ago, Salvesen. said:

Målet er jo å jevne ut peakene, ikke flytte noen plass. Og de som ikke vill eller klarer betaler for kostnadene det medfører.

jo, noen må flytte plass for å jevne ut toppene. Lar du være å varme opp varmtvannet kl 08 så må du ta igjen det tapte på et annet tidspunkt eller være uten varmt vann. Om du gjør det så har du bidratt til å jevne ut belastningen i strømnettet.

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (4 minutter siden):

jo, noen må flytte plass for å jevne ut toppene. Lar du være å varme opp varmtvannet kl 08 så må du ta igjen det tapte på et annet tidspunkt eller være uten varmt vann. Om du gjør det så har du bidratt til å jevne ut belastningen i strømnettet.

Ja men en kan flytte om forbrukene sine så ikke alt skjer på samme tid, det er å jevne ut:) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
3 minutes ago, Salvesen. said:

Ja men en kan flytte om forbrukene sine så ikke alt skjer på samme tid, det er å jevne ut:) 

det blir enklere om du fjerner "men" fra setningen der for med "men" i setningen fremstår det som at du ikke er enig, selv om det du skriver faktisk bekrefter at du ER enig 😉

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (Akkurat nå):

det blir enklere om du fjerner "men" fra setningen der for med "men" i setningen fremstår det som at du ikke er enig, selv om det du skriver faktisk bekrefter at du ER enig 😉

Vet ikke helt hva det bekrefter men jeg kan opplyse om at jeg er enig med meg selv, ja:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
2 minutes ago, Salvesen. said:

Vet ikke helt hva det bekrefter men jeg kan opplyse om at jeg er enig med meg selv, ja:)

ser du har 20005 posts her og det kan jo fort gå i surr om hvem du skal være enig med ihvertfall om du bare kan være enig med deg selv. Jeg slutter diskusjonen nå, sees igjen på din post 2 millioner.

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (6 minutter siden):

ser du har 20005 posts her og det kan jo fort gå i surr om hvem du skal være enig med ihvertfall om du bare kan være enig med deg selv. Jeg slutter diskusjonen nå, sees igjen på din post 2 millioner.

Er enig med mange jeg, vi snakkes!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Nei det gjør jeg ikke, for jeg har ikke noe insentiv til å gjøre det. Med effektprising vill vi få nettopp dette. Mitt lokalnett og energikrevende olje industri er ikke i samme område, så det har ingenting å si. 

Du vil gjøre det, for du vil få insentiv til å gjøre det.

Kraftbruken går ned totalt sett når man erstatter fossilt brennstoff.

Poenget er at elbiler vil lade på natten når det brukes lite strøm ellers.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Du vil gjøre det, for du vil få insentiv til å gjøre det.

Kraftbruken går ned totalt sett når man erstatter fossilt brennstoff.

Poenget er at elbiler vil lade på natten når det brukes lite strøm ellers.

Ja, det er bare insentiv som mangler:) 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Men da er det jo ett dårlig forslag all den tid en ønsker å jevne ut effekten, ikke flytte den. 

Man ønsker å jevne ut den samlede effekten. Det er ikke noe problem om noen få tar ut 11 kW i et nabolag midt på natten. Problemet ligger at alle skal ta ut effekt samtidig. Tror rett og slett du må sette deg inn litt mer i hvor flaksehalsene i kraftnettet er og når

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Man ønsker å jevne ut den samlede effekten. Det er ikke noe problem om noen få tar ut 11 kW i et nabolag midt på natten. Problemet ligger at alle skal ta ut effekt samtidig. Tror rett og slett du må sette deg inn litt mer i hvor flaksehalsene i kraftnettet er og når

Morsomt, jeg har mer en god nok kontroll. Tipper du ikke parser data fra han porten din engang. Alt info du trenger ligger i lenken til NVE som jeg har lagt ved tidligere. Sett deg inn i rapporten, så forstår du gjerne formålet litt bedre neste gang. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Morsomt, jeg har mer en god nok kontroll. Tipper du ikke parser data fra han porten din engang. Alt info du trenger ligger i lenken til NVE som jeg har lagt ved tidligere. Sett deg inn i rapporten, så forstår du gjerne formålet litt bedre neste gang. 

Jobber med dimensjonering av kraftanlegg. Har all info. Sorry mac, men her har du ikke peiling.

• Liker 4
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Har lest rapporten til NVE, sorry Mac her har du ikke peiling. 

Da må du gjerne vise meg hvor i rapporten til NVE at det står at effekt utenfor rushtid er et problem Salvesen.

Edit: Jeg tror egentlig du forstår at å ta ut effekt utenfor rushen ikke er et problem. Du har bare et behov for å kværulere. Så lenge man ikke bidrar til peaken, så er det ikke noe problem å ta ut effekt. Det er all effekt som medfører økning av peaken som er et problem. Å lade bilen din med 11 kW midt på natten når ingen andre bruker strøm er ikke noe problem. Gratulerer, du har kommet deg inn som eneste på min ignore liste.

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (10 minutter siden):

Da må du gjerne vise meg hvor i rapporten til NVE at det står at effekt utenfor rushtid er et problem Salvesen.

Det kan jeg fint, dette sier NVE om deres forslag: 

Sitat

Nettleiestrukturen vi anbefaler vil gi nettkundene insentiver til å redusere sine effekttopper og sin samlede effektbelastning over tid.

Altså er hensikten å redusere alle effekttopper, altså ikke innenfor noe tidsintervall. Så kan vi se på forslagene:

Målt effekt (døgnmaks)

Sitat

Når nettleien utformes med utgangspunkt i målt effekt (døgnmaks), er det kundens høyeste effekttopp som bestemmer hvor mye av nettets faste kostnader hver kunde skal dekke. Dette utformes som et effektledd. For at høyt forbruk i noen svært få timer ikke skal kunne gi urimelig høy regning, og for at kunden skal kunne forstå effektleddet, foreslår vi at kundens daglige forbrukstopp skal legges til grunn.

Altså høyeste effekttopp til kunden pr dag, ikke innenfor "rushtid". 

Abonnert effekt

Sitat

I abonnert effekt består nettleien av et fastledd og et energiledd. Fastleddet differensieres etter kundens behov for effekt, med utgangspunkt i den enkelte kundes historiske forbruk. Kunder som har høyt behov for kapasitet, betaler mer enn kunder med lavt behov for kapasitet.

Basert på kundens historiske forbruk, ikke innenfor en spesifisert rushtid. 

Sikringsdifferensiert nettleie

Sitat

Sikringsdifferensiert nettleie består i utgangspunktet også av et fastledd og et energiledd. Fastleddet differensieres imidlertid på bakgrunn av kundens sikringsstørrelse. Differensieringen gjøres dermed etter hvor mye effekt den enkelte kunde har mulighet til å bruke på en gang. Nettselskapet kan, som for de andre modellene, ha et energiledd som er noe høyere i timer nettselskapet forventer at forbruket er høyt. Det vil være mulig å kombinere målt effekt og sikringsdifferensiert nettleie

Basert på sikringsstørrelse, ikke innenfor rushtid. 

Du må gjerne fortelle hva som er feil ved dette.

Det er altså ett mål om generell utjevning over hele døgnets tider, som du finner igjen i første sitat over. Selvfølgelig er "rush tidene" mest utsatt da det allerede er høy effektbruk i disse periodene, men det er ikke foreslått å kun gjøre noe her, tvert i mot er det ett større mål. 

Håper ikke arbeidsgiveren din leser dette, for du har ikke mye kontroll på dette med kraftnett og slikt...

Så, nå må du gjerne vise til hva som er feil med dette siden jeg ikke forstår meg på slikt. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (4 timer siden):

Her er et eksempel på en bedrift jeg gjorde en analyse hos da de ikke skjønte hvorfor strømregningen var så dyr i forhold til det lave forbruket de hadde. Det hadde vært mye billigere for bedriften å bruke diesel aggregat til å ta ut strømtoppene enn å bruke strøm i de timene de hadde produksjon. Her vises effekt kWh og prisen som måtte betales basert på noen få timers forbruk i løpet av en måned.

Effektledd.png

Det ville ikke nødvendigvis blitt noe billigere med dieselaggregat. Dieselaggregat med en kapasitet på 150 kW koster nok raskt en halv million. Dette skal også vedlikeholdes.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 27.3.2021 den 14.50):

Vi har hatt en enorm vekst i kraftproduksjon siste 5 år med store utbygginger og likevel blir strømmen bare dyrere. Hvorfor? Fordi man stadig selger mer strøm ut av landet og graver nye utenlandskabler.

Strømmen blir ikke stadig dyrere. I 2020 var den gjennomsnittlige kraftprisen lavere enn den har vært på nesten 20 år.

Avgiftene går opp, nettleien stiger litt, men ikke. Kraftprisen varierer kraftig, men var i fjor svært lav.

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (4 timer siden):

Er du klar over at hvis alle varmtvannstanker i landet som nå bruker 2 kW slår seg på når folk vasker ansiktet sitt om morgenen? La oss si at alle installerte wifi strømplugger som koster 100 kr som de selger på power nå, som kan programmeres til å vente med å starte oppvarmingen av vannet til senere på dagen eller aller best kl 23 så ville vi spart 2 kW ganger antall varmtvannstanker i landet. 1 million varmtvannstanker ville redusere effekt toppen i landet med 2 millioner kW og det ville kostet 100 kr pr stk altså 200 millioner kroner.  Med å frigjøre 2 GW fra strømnettet til en kostnad på 200 millioner for alle disse pluggene, ville det kunne frigjøre 10 prosent av  forbruket i landet når belastningen er høyest. Det ville spart oss fra utbygging av kraftkablene som det ellers vil koste titalls milliarder å bygge ut. Så hvorfor skal forbrukerne betale mange titalls milliarder isteden for å få opplæring til å spare strøm og til en totalkostnad på kun 200 millioner, 100 kr pr strømplugg. NVE bør kunne pålegge kundene smart strømstyring når det ikke koster mer og kundene vil samtidig spare på strømregningen uten at de trenger å endre sine vaner.

Deltaco expert.PNG

Dersom alle skulle koblet varmtvannsberederen sin til strømnettet med slikt ræl ville vi over tid fått en drastisk økning i husbranner som raskt ville spist opp denne besparelsen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, ITtraktor said:

Dersom alle skulle koblet varmtvannsberederen sin til strømnettet med slikt ræl ville vi over tid fått en drastisk økning i husbranner som raskt ville spist opp denne besparelsen. 

Enig, men det finnes utstyr som er forholdsvis rimelig som gjør jobben på en brannsikker måte:

ttps://prisguiden.no/produkt/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-284801

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...