EremittPåTur Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 14 hours ago, Salvesen. said: Nei det tror jeg faktisk ikke? Synd du ikke får det med deg, men jeg har mange ganger fortalt hvorfor vindturbiner på land er en falitt erklæring mot miljø, i mange mange tidligere ulike artikler, der både du og jeg har kommentert side om side. Egentlig tror jeg du vet det, innerst inne. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 EremittPåTur skrev (3 minutter siden): Synd du ikke får det med deg, men jeg har mange ganger fortalt hvorfor vindturbiner på land er en falitt erklæring mot miljø, i mange mange tidligere ulike artikler, der både du og jeg har kommentert side om side. Egentlig tror jeg du vet det, innerst inne. Nei det gjør jeg faktisk ikke, jeg tror du blander meg med noen andre. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 9 hours ago, Salvesen. said: Problemet er at det finnes lite til ingen intenciver for å lade når lasten er lav. Det skal dog effektleddet få bukt med. De aller fleste plugger bilen inn i det de kommer hjem efter arbe... det er en vane mer enn problem med intencivene. Noen kan stille tidspunkt når ladingen skal foregå, andre ikke. Av de som kan er det atter noen som benytter seg av muligheten andre ikke, Ikke fordi de ikke vil men de tenker ikke over det eller skal ut senere og trenger strøm. Om du har tips til lader for fast montasje hvor jeg kan starte lading pro tidsinstilling eller app så si gjerne i fra slik at jeg kan starte lading efter tariff selv. Skal nemmlig installere ny... Folk må kunne styre dette selv og ikke fjernstyres av MDG, og da må teknikken ligge til rette for det, og folk bevistgjøres mulighetene. Det er nok at en god andel gjør dette, alle MÅ ikke for at det skal fungere. Dernest må elproduksjon på sikt desenntraliseres til mindre mer lokale kraftprodusenter. Det skaper ett robust nett med stor kapasitet og mindre utfordring for avleggs og vedlikeholdskrevende distrubisjonsnett. Kontinentet er heller ikke interesert i, pg bør ikke være interesert i importkraft fra norge. Det handler både om forsyningssikkerhet og sikkerhetspolitikk. Å være selvforsynt er alfa omega. Hver mann sin kraft, so to say, eller lokalsamfunn da... Dernest må krafta produseres fra kilder som ikke ødelegger natur eller forykker balansen i faunaen. Hva jeg mener om den saken kan Salvsen og andre lese om i tidligere innlegg om temaet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) EremittPåTur skrev (8 minutter siden): De aller fleste plugger bilen inn i det de kommer hjem efter arbe... det er en vane mer enn problem med intencivene. Noen kan stille tidspunkt når ladingen skal foregå, andre ikke. Av de som kan er det atter noen som benytter seg av muligheten andre ikke, Ikke fordi de ikke vil men de tenker ikke over det eller skal ut senere og trenger strøm. Om du har tips til lader for fast montasje hvor jeg kan starte lading pro tidsinstilling eller app så si gjerne i fra slik at jeg kan starte lading efter tariff selv. Skal nemmlig installere ny... Folk må kunne styre dette selv og ikke fjernstyres av MDG, og da må teknikken ligge til rette for det, og folk bevistgjøres mulighetene. Det er nok at en god andel gjør dette, alle MÅ ikke for at det skal fungere. Dernest må elproduksjon på sikt desenntraliseres til mindre mer lokale kraftprodusenter. Det skaper ett robust nett med stor kapasitet og mindre utfordring for avleggs og vedlikeholdskrevende distrubisjonsnett. Kontinentet er heller ikke interesert i, pg bør ikke være interesert i importkraft fra norge. Det handler både om forsyningssikkerhet og sikkerhetspolitikk. Å være selvforsynt er alfa omega. Hver mann sin kraft, so to say, eller lokalsamfunn da... Dernest må krafta produseres fra kilder som ikke ødelegger natur eller forykker balansen i faunaen. Hva jeg mener om den saken kan Salvsen og andre lese om i tidligere innlegg om temaet. ja jeg er ikke uenig i at folk plugger inn bilen etter arbeid jeg. Men hva du mener med vane VS problem med incentiver ser jeg ikke. Om de hadde betalt 10x prisen pr kWh om de ladet med full effekt i 2 timer VS lav effekt i si 8-10 så tror jeg de fleste etter noen regninger hadde tenkt seg om på dette punktet. Utrolig mange ladere som lar deg styre slike ting, eease er vell for de minst avanserte brukerene. Derav navnet. Om du kjører Tesla og er teknisk så kan du jo ta i bruk min plugin feks https://shop.homeseer.com/products/stech-teslaseer-software-plugin-for-hs4 da har en uante muligheter for å styre lade tidspunkt. Kjøper du en tesla lader kan du også via bus regulere effekt. Ett prosjekt her https://github.com/dracoventions/TWCManager Helt enig i at folk bør styre det selv, overrasket over hvor mange som vill overgi dette til andre. Kunne jeg aldri gjort. Problemet ligger ikke hos kraftprodusentene, problemet ligger i de små nettene rundt om i landet. De skal plutselig håndtere 5x så mye effekt i fra "hver" husstand etter hvert, og dette er sterkt økende. Krever enorme utbedringer i nettet. ang fauna så må jeg le. Jeg har jobbet på ett prosesserings anlegg(gass/olje), skal se hvor mange fugler som blir tatt av fakling der. Det er langt mer enn de som går i vindmøllene.. Endret 28. mars 2021 av Salvesen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 Salvesen. skrev (21 timer siden): Nei det er ikke tøv, elbilbruken skyter til værs og kraftbruken går kraftig opp. Snitt forbruket hos meg er rundt 2kWh pr time, men når jeg lader bilen har jeg gjerne 13-14kWh. Altså har en 4x forbruket i disse timene. Det blir en enorm belastning fremover om en ikkje gjør tiltak. Heldigvis skal en betale for effekt etterhvert og en blir nødt til å strupe eller betale hva det koster. Du lader sannsynligvis på natten når ingen andre lader, og ved å fjerne energikrevende oljeindustri så frigjør man mye også der. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 hekomo skrev (Akkurat nå): Du lader sannsynligvis på natten når ingen andre lader, og ved å fjerne energikrevende oljeindustri så frigjør man mye også der. Nei det gjør jeg ikke, for jeg har ikke noe insentiv til å gjøre det. Med effektprising vill vi få nettopp dette. Mitt lokalnett og energikrevende olje industri er ikke i samme område, så det har ingenting å si. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 De fleste elbiler har vel støtte for å sette ladetidspunkt etter tid på døgnet og ukedag, etter det jeg har sett. Men at det finnes noen rimelige biler som ikke har implementert dette, kan jo hende. Og da er det nok behov for å ha muligheten bygget inn i laderen istedet, eller i tillegg om bilen ikke har appstyring. Det er jo greit å kunne overstyre både når lading skal starte og stoppe, samt om man finner ut at man skal på langtur, kunne endre til 100 %. Min bil har støtte for dette, men fordi jeg lader på fellesanlegg, og ikke har egen ladeboks, så blir det fort til at jeg lader når bilen begynner å bli tom, og lader den til 80 %, eller 100 % om jeg setter den på om kvelden, og skal på langtur neste morgen. Prøver dog å tilpasse slik at jeg kan lade natta før jeg skal bort, noe som er blitt langt lettere å få til nå som vi har fått 12 stolper som støtter inntil 22 kW, fremfor da vi hadde 2 med støtte for 7,4 kW og 2 med støtte for 3,6 kW. Tidligere prøvde alltid å få ladet på punkt med 7,4 kW, fordi det uansett tok 7-9 timer avhengig av hvor lite strøm jeg hadde igjen, og om jeg skulle lade til 100 %, mens 3,6 kW tok mer enn dobbelt så lang tid pga større mengde tap. Så lenge prisen da var per time, og ikke per kWh som nå, så ville man ikke fyre for kråka unødvendig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613 Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) 1 hour ago, Salvesen. said: Ja det er basert på empiri, ikke faktisk bruk. Problemet er at du gjør dette frivillig, det er ingen incentiver for å regulere på denne måten. Det gir effektleddet. Har du faktisk sjekket forbruket ditt, logger du? Har du kontroll eller bare tror du? Her er ett typisk forbruk når en ikke trenger å regulere noe som helst. Hvor tror du ladingen er? Og vill ikke dette påvirke nettet unormalt? Problemet med effektledd er at om du lader på natten og bruker 22 kW så tegner du abonnement og må betale for for 16,5 kWh effekt på dagtid resten av måneden eller neste 12 måneder! Om man skal unngå effektleddet må man bruke jevnt med effekt 24 timer i døgnet med effektbehovet per døgn delt på antall timer natt og timer dag etter tabellen under. Om effektleddet skal ha en funksjon for å unngå strømbruk om dagen da må effektleddet ikke regnes ut fra nattens forbruk i et låst størrelsesforhold til behovet for effekt på dagtid! Det perfekte vil være å bruke all nødvendig effekt om natten når prisen er lavest og null effekt på morgenen og ettermiddagen når belastningen på strømnettet er høyest men det skjønner ikke NVE. Se forøvrig http://effektkontroll.no for eksempel på begrensning av effektleddet. Effekteddet må defor fjernes helt på natten så nattens effektbehov må ikke påvirker størrelsen på abonnert effekt og kostnaden av effektleddet på dagtid! Endret 28. mars 2021 av Slettet+613 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 inside_446933 skrev (Akkurat nå): Problemet med effektledd er at om du lader på natten og bruker 22 kW så tegner du abonnement og må betale for for 16,5 kWh effekt på dagtid resten av måneden eller neste 12 måneder! Om man skal unngå effektleddet må man bruke jevnt med effekt 24 timer i døgnet med effektbehovet per døgn delt på antall timer natt og timer dag etter tabellen under. Om effektleddet skal ha en funksjon for å unngå strømbruk om dagen da må effektleddet ikke regnes ut fra nattens forbruk i et låst størrelsesforhold til behovet for effekt på dagtid! Det perfekte vil være å bruke all nødvendig effekt om natten når prisen er lavest og null effekt på morgenen og ettermiddagen når belastningen på strømnettet er høyest men det skjønner ikke NVE. Se forøvrig http://effektkontroll.no for eksempel på begrensning av effektleddet. Effekteddet må defor fjernes helt på natten så nattens effektbehov må ikke påvirker abonnert effekt og kostnaden av effektleddet på dagtid! Nei man vet ikke problemet til effektledd enda, for en blir aldri enig. Det har vært forslag på forslag men folk skal alltid klage på noe og det blir nye forslag. Hele poenget med effektleddet er jo å legge kostnaden til de som belaster nettet. Så har en høyt effektbehov så bør en også betale en høy andel av kostnadene i nettleien. Effektleddet er ikke der for å "unngå" strømbruk på dagtid, hvor har du det i fra? Hva er det ikke NVE skjønner? Ser ikke helt hva jeg skal med "effektkontroll.no", jeg måler og parser data fra mine HAN porter selv og har gjort det i mange år(2017?). Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 Salvesen. skrev (1 time siden): Ja det er basert på empiri, ikke faktisk bruk. Problemet er at du gjør dette frivillig, det er ingen incentiver for å regulere på denne måten. Det gir effektleddet. Har du faktisk sjekket forbruket ditt, logger du? Har du kontroll eller bare tror du? Her er ett typisk forbruk når en ikke trenger å regulere noe som helst. Hvor tror du ladingen er? Og vill ikke dette påvirke nettet unormalt? Jeg vet at Model3 starter 3,5kW lading kl 23:15 og slutter når den når 75% eller senest kl 0630 når jeg plugger den ut, men den lades typisk bare 2-3 netter i uka til vanlig. Jeg vet også at Leafen avslutter lading ca kl 06:00 pga timeren, og bestemmer selv når den skal starte ladingen basert på hvor mye som er igjen på batt. Jeg vet også at vvb er skrudd av mellom ca 06 til12 og 15 til 00 (husker ikke eksakt pga jeg setter noen minutter før og etter slik at ikke alle ting slår inn på likt). I tillegg kommer en del støy i grafen pga varmepumpe, varmekabler, vaskemaskin, tørketrommel osv. Her er en typisk dag, brun er i år med VVB styring. Blå er ifjor. Her er et typisk bilde. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613 Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) 6 minutes ago, Salvesen. said: Nei man vet ikke problemet til effektledd enda, for en blir aldri enig. Det har vært forslag på forslag men folk skal alltid klage på noe og det blir nye forslag. Hele poenget med effektleddet er jo å legge kostnaden til de som belaster nettet. Så har en høyt effektbehov så bør en også betale en høy andel av kostnadene i nettleien. Effektleddet er ikke der for å "unngå" strømbruk på dagtid, hvor har du det i fra? Hva er det ikke NVE skjønner? Ser ikke helt hva jeg skal med "effektkontroll.no", jeg måler og parser data fra mine HAN porter selv og har gjort det i mange år(2017?). Som du ser fra tabellen så ser du at det er mange tusen kroner å spare på å holde effektleddet så lavt som mulig, og effektkontroll.no sørger for å slå av laster som gjør at nye effekt topper ikke kan skje. Problemet når alle bruker strøm kl 8 er et reelt problem og desto flere som slår av strømmen HELT i rushtiden for strøm så vil det ha en veldig positiv effekt på strømnettet. Men den strømmen man da ikke får brukt må brukes andre tider på døgnet for å ta igjen og skal man da straffes med høyt effektledd som mangedobler nettleien? Endret 28. mars 2021 av Slettet+613 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 RJohannesen skrev (6 minutter siden): Jeg vet at Model3 starter 3,5kW lading kl 23:15 og slutter når den når 75% eller senest kl 0630 når jeg plugger den ut, men den lades typisk bare 2-3 netter i uka til vanlig. Jeg vet også at Leafen avslutter lading ca kl 06:00 pga timeren, og bestemmer selv når den skal starte ladingen basert på hvor mye som er igjen på batt. Jeg vet også at vvb er skrudd av mellom ca 06 til12 og 15 til 00 (husker ikke eksakt pga jeg setter noen minutter før og etter slik at ikke alle ting slår inn på likt). I tillegg kommer en del støy i grafen pga varmepumpe, varmekabler, vaskemaskin, tørketrommel osv. Her er en typisk dag, brun er i år med VVB styring. Blå er ifjor. Her er et typisk bilde. Men der ser du jo selv, forbruket ditt på natten er 2-3 gangen dagforbruk av effekt. Gjør alle dette så havner toppene på natten... Og så til de grader. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 inside_446933 skrev (6 minutter siden): Som du ser fra tabellen så ser du at det er mange tusen kroner å spare på å holde effektleddet så lavt som mulig, og effektkontroll.no sørger for å slå av laster som gjør at nye effekt topper ikke kan skje. Problemet når alle bruker strøm kl 8 er et reelt problem og desto flere som slår av strømmen HELT i rushtiden for strøm så vil det ha en veldig positiv effekt på strømnettet. Men den strømmen man da ikke får brukt må brukes andre tider på døgnet for å ta igjen og skal man da straffes med høyt effektledd som mangedobler nettleien? Problemet i fra tabellen er at det ikke stemmer med virkeligheten. Det er ikke fastslått en avtale fra NVE om effektledd til privatpersoner. Nettleien bør representere hvilken andeler av kostnadene i nettet en står for. Dette vill effektledd gjøre, til en langt bedre grad en energi bruk som vi har i dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613 Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) 30 minutes ago, Salvesen. said: Problemet i fra tabellen er at det ikke stemmer med virkeligheten. Det er ikke fastslått en avtale fra NVE om effektledd til privatpersoner. Nettleien bør representere hvilken andeler av kostnadene i nettet en står for. Dette vill effektledd gjøre, til en langt bedre grad en energi bruk som vi har i dag. Sånn som effektleddet er lagt opp i dag så abonnerer du på effekt på dagtid basert på 0,75 ganger effektbehovet ditt på natten. Derfor kan man like gjerne lade på full pupp kl 8 om morgenen som å gjøre det om natten siden det koster nesten det samme i effektledd delen av nettleien. Det er strømtoppene som gjør at vi må bygge ut strømnettet fordi strømnettet må dimensjoneres ut fra maks effektbehov. Så derfor la Telsa eiere få en fordel av å lade bilen full med 22 kW om natten uten fortsette å lade 16,5 kW (22kWx0,75) kl 8 om morgenen! Siden folk flest ikke klarer å bruke null strøm kl 8 om morgenen så er det stor fordel om de som kan og vil bruke null strøm om morgenen må få lade sin elbil, varmtvannstank og powerwall om natten uten at det gjør at de må betale effektledd som er låst i forhold til hva du bruker om natten så abonnerer du på nesten samme effekt (0,75) også om dagen og kan da like gjerne lade på full pupp kl 8 om morgenen uten at det gjør stor forskjell på nettleien! Elvia har tariff 1.2 Effektmålt mindre anlegg for privatpersoner og effekten du tar ut maks i løpet av en time blir prisen du betaler for effekleddet neste 12 måneder! Endret 28. mars 2021 av Slettet+613 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 inside_446933 skrev (1 minutt siden): Sånn som effektleddet er lagt opp i dag så abonnerer du på effekt på dagtid basert på 0,75 ganger effektbehovet ditt på natten. Derfor kan man like gjerne lade på full pupp kl 8 om morgenen som å gjøre det om natten siden det koster nesten det samme i effektledd dele av nettleien. Det er strømtoppene som gjør at vi må bygge ut strømnettet fordi strømnettet må dimensjoneres ut fra maks effektbehov. Så derfor la Telsa eiere få en fordel av å lade bilen full med 22 kW om natten uten istedenfor å lade kl 8 om morgenen! Siden folk flest ikke klarer å bruke null strøm kl 8 om morgenen så er det stor fordel om de som kan og vil bruke null strøm om morgenen må få lade sin elbil, varmtvannstank og powerwall om natten uten at det gjør at de må betale effektledd som er låst i forholde hva du bruker om natten så abonnerer du på nesten samme effekt også om dagen og kan da like gjerne lade på full pupp kl 8 om morgenen uten at det gjør stor forskjell på nettleien! Nei det er ikke lagt opp slik i dag, for det finnes ikke en offisiell løsning i fra NVE. Hvorfor skjønner du ikke dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613 Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) 12 minutes ago, Salvesen. said: Nei det er ikke lagt opp slik i dag, for det finnes ikke en offisiell løsning i fra NVE. Hvorfor skjønner du ikke dette? Jeg er privatperson og jeg har tariff 1.2 Effektmålt mindre anlegg for privatpersoner. Jeg tror nok jeg kan litt mer om dette enn hva du gjør. https://assets.ctfassets.net/jbub5thfds15/5ZPaJZ7CIz5yYKEuuMZLGN/56a53cb96f768fd2d57a6a29cf39d953/Tariffblad_1_2_mindre_anlegg_effekt_2021.pdf Endret 28. mars 2021 av Slettet+613 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) inside_446933 skrev (10 minutter siden): Jeg er privatperson og jeg har tariff 1.2 Effektmålt mindre anlegg for privatpersoner. Jeg tror nok jeg kan litt mer om dette enn hva du gjør. https://assets.ctfassets.net/jbub5thfds15/5ZPaJZ7CIz5yYKEuuMZLGN/56a53cb96f768fd2d57a6a29cf39d953/Tariffblad_1_2_mindre_anlegg_effekt_2021.pdf Nei det kan du ikke. Du er i en prøve avtale i fra nettselskapet som NVE har lite til ingenting med å gjøre. De har forslag for en nasjonal regulering ute på høring(firsten er vell gått ut igjen). Altså har du en kvasiløsning som ikke sier noe om NVE sitt forslag. Og løsningen du har er midlertidig. Mitt nett selskap har ikke startet med slikt tøys og jeg betaler fortsatt fast årspris og nettleie av energien jeg bruker. Altså er effekt ute av bildet. Og den eneste grunnen er at det ikke finnes retningslinjer i fra NVE enda. her kan du lese om de nasjonale forslagene forresten: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/saker-pa-horing-reguleringsmyndigheten-for-energi-rme/horing-forslag-til-endringer-i-utformingen-av-nettleien/ Endret 28. mars 2021 av Salvesen. Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 Her er det mye ugjort Viktig å minne sjefen i NVE om at NVE er en faginstans og ikke et folkevalgt politisk organ. Nettleie priser trenger en fundamental prinsippiell gjennomgang i lys av den endrede brukersitruasjonen.. Kraftsosialismens tid med begreper hvor kraftkrevende industri nærmest gjorde dugnad for å bøte på " Spillkraft problemet" kommer aldri tilbake. CO2 problematikken overskygger hovedpoenget , nemlig å bruke mindre energi og riktig energi til riktig formål. Nye utfordringer i nettet er vindkraft overføring, dvs ustabillisert kraft , utgangspunktet likestrøm som fordrer ballansekraft på nettet for å hindre ustabillitet og kollaps i tillegg til at det opptar plass og skaper efferkt topper for å få fram vindkraften når det blåser. Tyskland har store overføringsproblemer grunnet prioitert vindkraft som blokkerer kraftutveksling mellom vindfulle Nord Tyskland , og energikrevende industialiserte Sydligere Tyskland. . Fjernvarme, følger nett tariffene på tross at det er et ,langt mindre effektivt varme medium med store tap for abonnentens regning. Kraftutveksling mot utlandet og overføring til Nordsjøen med behov for likeretting og do. tap ,bare for å nevne noe.. Her trengs en prinsippiell opprydding i begrepene og allokering av kostnader for bruk av nettet der behovene oppstår og nytteverdiene ligger, likeledes optimal drift og videreutvikling av et effektivt nett for de nye tider og i lys av nye regioner .. Å velte kostnadene for slittasje på NOK 100 mrd kr over på privatmarkedet hører ingen steds hjemme. Normal wear and tear på nettet er netteiers ansvar og har blitt innbetalt av brukerne i form av innbetalt nettleie. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613 Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) 19 minutes ago, Salvesen. said: Nei det kan du ikke. Du er i en prøve avtale i fra nettselskapet som NVE har lite til ingenting med å gjøre. De har forslag for en nasjonal regulering ute på høring(firsten er vell gått ut igjen). Altså har du en kvasiløsning som ikke sier noe om NVE sitt forslag. Og løsningen du har er midlertidig. Mitt nett selskap har ikke startet med slikt tøys og jeg betaler fortsatt fast årspris og nettleie av energien jeg bruker. Altså er effekt ute av bildet. Og den eneste grunnen er at det ikke finnes retningslinjer i fra NVE enda. Det er flere nettselskaper i Norge som har effektledd tariffer til privatpersoner og det finner du lett med et google søk. Det vil imidlertid bli endret til at kun næringskunder med over 100 000 kWh skal kunne ha tariff med effektledd. Så effektleddet for privatpersoner er ikke et pilotprosjekt, det er høyst reelt for mange, men nå har NVE nylig bestemt at det kun skal gjelde for større næringskunder. Bestemmelsen er imidlertid enda ikke satt i kraft. http://publikasjoner.nve.no/rme_hoeringsdokument/2020/rme_hoeringsdokument2020_01.pdf Det har vært mange høringsuttalelser, og om du ser på oppsummeringen av høringen, rapport 6/2020 som RME har forelagt OED, så er resultatet av ordlyden for § 14-2 femte ledd noe forskjellig fra forslaget i høringsdokumentet. http://publikasjoner.nve.no/rme_rapport/2020/rme_rapport2020_06.pdf Viktigere enn endringen i femte ledd, er endringen i annet ledd. Fra side 26, Begrunnelse § 14-2 annet ledd: Ordlyd på høring: Tariffene for lavspent uttak i distribusjonsnettet skal bestå av et energiledd og et fastledd. Tariffene kan i tillegg inneholde et effektledd. Anbefalt ordlyd: Tariffene for lavspent uttak i distribusjonsnettet skal bestå av et fastledd og et energiledd. Tariffene for næringskunder med årlig forbruk over 100 000 kWh kan i tillegg inneholde et effektledd. Etter at forskriftsbestemmelsen trer i kraft vil det altså ikke lenger være lov for et nettselskap å fakturere effektledd for foregående måned/pr dag for små forbruk, kun for næringskunder med forbruk over 100.000 kWh/år. Modellen med 0,75 ganger natt/dag forhold er er uansett noe som kommer til å fortsette, men det vil bli endringer som gjør at effektleddet beregnes daglig istedenfor månedlig/årlig som vil gi store besparelser for bedrifter da NVE ikke vil at en kort strømtopp skal fastsette nettleieprisen for strømkunden i lang tid framover, nå opptil 12 måneder. Endret 28. mars 2021 av Slettet+613 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) inside_446933 skrev (3 minutter siden): Det er flere nettselskaper i Norge som har effektledd tariffer til privatpersoner og det finner du lett med et google søk. Det vil imidlertid bli endret til at kun næringskunder med over 100 000 kWh skal kunne bli ha tariff med effektledd. Så effektleddet for privatpersoner er ikke et pilotprosjekt, det er høyst reelt for mange, men nå har NVE nylig bestemt at det kun skal gjelde for større næringskunder. Bestemmelsen er imidlertid enda ikke satt i kraft. http://publikasjoner.nve.no/rme_hoeringsdokument/2020/rme_hoeringsdokument2020_01.pdf Det har vært mange høringsuttalelser, og om du ser på oppsummeringen av høringen, rapport 6/2020 som RME har forelagt OED, så er resultatet av ordlyden for § 14-2 femte ledd noe forskjellig fra forslaget i høringsdokumentet. http://publikasjoner.nve.no/rme_rapport/2020/rme_rapport2020_06.pdf Viktigere enn endringen i femte ledd, er endringen i annet ledd. Fra side 26, Begrunnelse § 14-2 annet ledd: Ordlyd på høring: Tariffene for lavspent uttak i distribusjonsnettet skal bestå av et energiledd og et fastledd. Tariffene kan i tillegg inneholde et effektledd. Anbefalt ordlyd: Tariffene for lavspent uttak i distribusjonsnettet skal bestå av et fastledd og et energiledd. Tariffene for næringskunder med årlig forbruk over 100 000 kWh kan i tillegg inneholde et effektledd. Etter at forskriftsbestemmelsen trer i kraft vil det altså ikke lenger være lov for et nettselskap å fakturere effektledd for foregående måned/pr dag for små forbruk, kun for næringskunder med forbruk over 100.000 kWh/år. Ja det er mange som har kvasi løsninger, men det er ingen som har løsninger innenfor ett nasjonalt forslag fra NVE. For det finnes ikke. Derfor vet en enda ikke hvordan dette vill bli for alle i fremtiden. Det må først komme ett forslag som vedtas før en vet hvordan det vill bli. Og nei, effektleddet er ikke valgfritt i forslaget. Du må lese hele... Endret 28. mars 2021 av Salvesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå