sivert123 Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Hei, Jeg holder på å installere en webasto-klone i lasterommet på min 2015 Toyota Proace varebil for å få litt varme når vi camper. Planen er å koble varmeren til dieseltanken. Mens jeg holdt på, fant jeg en slangestubb på siden av tanken som jeg ikke skjønner hva er til, så jeg tenkte det kanskje kunne være en sladd tilrettelagt for webasto? Noen som vet hva denne slangen er til (avbildet). Fant også et greit bilde av hele tanken fra en bilopphøgger: Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Denne slangestubben er nok til utlufting av tanken og kan ikke brukes som drivstofftilførsel. https://alexnld.com/product/fuel-tank-sender-stand-pipe-pick-up-clip-1322632a-for-webasto-eberspacher-heater/?gclid=Cj0KCQjwjPaCBhDkARIsAISZN7TlAgQpaotTH4h_J5ZhpDTaZWKWUTC41YDa_J1ZYSGbOO8_RwBMs-UaAnOEEALw_wcB Det beste er å bruke eget drivstoffrør som monteres rett i tanken. 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Kan være greit å nevne at det er lurt med et eget batteri til dette. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. mars 2021 Del Skrevet 27. mars 2021 Med mindre Webastoen har innebygget pumpe for å suge til seg diesel (tviler) så trenger du også en pumpe for å mate den med diesel. Fabrikkmontert dieselvarmer får muligens diesel fra samme pumpe som motoren(?) Mulig du også trenger en retur til tanken for overflødig diesel; en pumpe vil neppe kunne gi nøyaktig den mengden diesel som webastoen trenger og da må overflødig diesel fjernes (returneres til tanken). 2 Lenke til kommentar
sivert123 Skrevet 27. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2021 Tusen takk for gode svar! Bestiller det drivstoffrøret der -- det som kom med varmeren flasser maling (som jeg helst ikke vil ha i dieselen!) Er nok lurt med et ekstra batteri etterhvert så jeg kan ha på varmeren (og kjøleboksen) over lengre tid uten å bekymre meg om bilen starter igjen om morgenen. Disse varmerene trekker visstnok en del strøm til glødepluggen i starten, men ikke så mye mer enn til vifta når de først er igang. Noen som har erfaringer med å lade fra dynamoen (med split charge relay) vs. fra solcellepanel, forresten? Settet med varmeren kom med pumpe og filter, men har ingen retur, så satser på det går greit. Tenker at den kanskje bare brenner litt urent om det kommer for mye inn? Apropos det så må jeg nok få inn en CO sensor/alarm før jeg tør å kjøre varmeren over lengre tid. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. mars 2021 Del Skrevet 27. mars 2021 Disse matepumpene "slår" og lager en tikk-tikk-tikk-tikk lyd som forplanter seg noe voldsomt i karrosseriet hvis du ikke monterer den i et gummi oppheng. Jeg tror det kommer til å bli et irritasjonsmoment når man sitter baki der. Man kommer til å høre pumpa alt for godt, selv i et gummioppheng. Så jeg hadde satt matepumpa i motorrommet først som sist, lengst mulig unna lasterommet. Med doble fustasjeopphengskoblinger. For drivstofftilførsel så er det mye lettere å montere et T-stykke på drivstoff-slangen. Se på Webasto sin installasjons manual, side 19 https://webasto-russia.ru/doc-montag-manual-citroen-Jumpy-Fiat-Scudo-Peugeot-Expert-Toyota_Proace-1313564H-2007-D-EB.pdf. Jeg hadde nok gjort noe sånt i motorommet og lagt slange eller rør til varmeren. Som jeg antar at du monterer ved skilleveggen en plass. Hva har du tenkt til å gjøre med eksosen fra varmeren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå