Gå til innhold

Problemstilling rundt gjeldsgrad og privat lån

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en liten case her. Tror jeg vet løsningen (forskudd på arv), men tenkte å høre om det evt finnes alternativer.

Her per i dag et privat lån fra foreldre. Dette lånet er på et betydelig beløp (3,5mill ish). Betaler kun renter på det og det vil være avdragsfritt i overskuelig fremtid. Er enebarn, så dette er penger som jeg evt. uansett vil arve en gang i fremtiden. Er nå i en situasjon hvor jeg sitter på en utleieleilighet som er gjeldsfri verdt rundt 4mill og en annen jeg bor i verdt ca 5mill. Den jeg bor i er knyttet opp mot det private lånet.  Har også ca 1,5mill i EK. 

Har en inntekt på ca 550' i året + leieinntekt på 11k etter skatt og felleskostn. Jeg er nå på utkikk etter en ny leilighet (enten for utleie eller flipping). 

Har dog et problem da dette private lånet gjør at jeg får en alt for høy gjeldsgrad dersom jeg skal ta opp lån i banken. 

Er eneste mulighet her å gjøre om lånet til forskudd på arv? Eller finnes det andre veier for å kunne ta opp et lån? Sparer per i dag ca 30k i mnd og har trygg og fast jobb - så betalingsevnen er jo helt klart der. 

Mener den ene banken jeg var i hos for 2 år siden ga meg et lån ved siden av det jeg allerede hadde privat, mot at deres lån ble prioritert (dvs det private lånet ble et slags ansvarlig lån), men nå virker det som de er veldig A4 på gjeldsgrad og fem ganger inntekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må nok gjøres om til forskudd på arv. Svært få, om noen bank, vil la deg gå på unntakskvoten for å kjøpe flere sekundær boliger. Da må du i såfall ha et særdeles attraktivt og stort kundeforhold å lokke med. (Store lån, mange forsikringer, fondsparinger plassert i banken etc)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...