Gå til innhold

Over 200 skip venter på å få komme gjennom Suez-kanalen – her kan du følge dramaet


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (14 minutter siden):

Som hva da? Terrorister ønsker jo å skade og skremme. Å sprenge et lasteskip i lufta med minimale menneskelige tap virker ikke veldig nyttig for dem.

Bare lamme den viktigste shipping ruten for verdensøkonomien. Man skal ikke kimse av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ØysteinLi skrev (2 timer siden):

Den egentlige årsaken vet vi vel ikke her, men det å sparke noen som har gjort en feil, uansett bransje det fører lite godt med seg, en slik arbeidsgiver vil iallefall ikke jeg ha. Jeg har selv vært arbeidsgiver, og ville aldri funnet på å gi noen fyken fordi at de har gjort en feil, det er menneskelig å feile. Selvsagt er det viktig å evaluere i etterkant, slik at det kan læres av feilene.

Det kommer litt an på om crewet har opptrådt uaktsomt eller om de var feil med kanalen. Er det kapteinens skyld er det ingen som vil ansette han igjen.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Det kommer litt an på om crewet har opptrådt uaktsomt eller om de var feil med kanalen. Er det kapteinens skyld er det ingen som vil ansette han igjen.

Shippingselskapet sier at skipet mistet kontrollen som følge av kraftig vind i området, etter at det kom inn i kanalen fra Rødehavet. En anonym egyptisk tjenesteperson har også skyldt på vinden, ifølge nyhetsbyrået AP.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

'Uker og måneder for å fjerne lasten'? Da snakker vi 'fjerne lasten  på en måte som ikke skader containerne'? Timeprisen for å holde kanalen stengt er vel så høy at man bare kunne lempet containerne overbord og heller akseptert tap av last? Måtte hatt noen arbeidsbåter klar som flyttet containerne videre inn på land men da øker du arealet hvor det jobbes og da går det forhåpentligvis fortere. Eneste grunn jeg kan se til ikke å gjøre dette er at det kan skade skipssiden.

Ett slikt stort konteinerskip har ikke egen kraner ombord. Det er ikke lett å dytte konteinere ned i sjøen heller. Det kan fort forårsake enda mer skade. Ever Given har plass til 20 124 TEU som er tjuefots konteinere. Mange er sikkert 40 fots konteinere. Men det er fortsatt minst mange tusen som må lastes av.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given

  • Liker 2
Lenke til kommentar
digimator skrev (1 time siden):

Gjøra skipet lett nok ved å sperra kanalen med dumpa conteinerar? Ikkje spesielt smart...

Kontainere flyter, du slenger dem uti, fester på en trosse og drar dem til land et sted hvor noen kan få dem vekk fra kanalen. Skipet er langt nok til at du kan slippe av containere kanskje 5 steder på hver side parallelt. Så har du små båter som huker tak i containerne når de ligger i vannet og drar dem inn til bredden. UTfordringen er heller at skipet ikke har krankapasitet så trucker må løftes ombord. Desstuen må containerne slippes med litt klaring til skipssiden og da må man kanskje installere noen midlertidige ramper som kan slippe containerne litt unna skipet.

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (12 timer siden):

Underlig at dette ikke skjer oftere(?)

Sidevind kan ødelegge skikkelig.

Sidevind? Fra diverse andre hendelser virker det som alkohol, søvnighet og dumskap er mye hyppigere årsak til at skip går på grunn, forliser etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uttalelser har kommet fra sjefen for Boskalis(Smit) om at det er vanskelig å finne skip med kraner som når høyt nok siden containerne må lastes av fra toppen først for å sikre stabiliteten. Det finnes vel mobilkraner som når så høyt. De brukes blant annet til å løfte mastene på Panamax+ superyachter. Eksisterer ihvertfall i Spania (bringes jevnlig på ferge til Palma) og en vil anta det er noen i Italia også. Fire av de burde få fart på avlastingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sveis fast noen store tjukke stålplater fra baugen og ett stykke bakover. Plasser store hydraulikksylindre mot stålplater på elvebredden og med solide tømmerstokker fra sylindrene og  mot stålplater på skipet og press skipet fra land og av grunnen. Jo flere hydraulikksylindre jo meire kraft. Som kjent,ingenting kan erstatte kraften fra hydraulikk. Bare skutesiden holder kan man bruke enormt med hydraulisk kraft. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, SuperKrokodille said:

Nå har ikke jeg teknisk utdannelse, men må si det virker noe tafatt å prøve å trekke skipet løs ved hjelp av et par små slepebåter.

Hvorfor ikke trekke fra fast grunn, fra land, normalt på lengderetningen av skipet, med en svær (eller så mange man trenger) talje?

Minst 5 digre (100 tonn+) bulldozere med hver sin vinsj vil jeg tro kunne rikket skipet. Slike har enorm drakraft med sin vinsj da de setter ned tenner i bakken for å holde seg fast. Men de skulle vel vente til tidevannet var høyere enten lørdag eller søndag nå. Den 20 tonns gravemaskinen og en vanlig størrelse hjullaster er jo egentlig bare en vits i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, ACYBN18O said:

Sveis fast noen store tjukke stålplater fra baugen og ett stykke bakover. Plasser store hydraulikksylindre mot stålplater på elvebredden og med solide tømmerstokker fra sylindrene og  mot stålplater på skipet og press skipet fra land og av grunnen. Jo flere hydraulikksylindre jo meire kraft. Som kjent,ingenting kan erstatte kraften fra hydraulikk. Bare skutesiden holder kan man bruke enormt med hydraulisk kraft. 

Bare den holder er nok det kritiske her. Hvis man bruker nok kraft kan det hende man river opp skroget istedet for å flytte skipet. Da har du potensiellt et skip som i tilegg til å være strandet et skip som ikke lenger kan flyte og er strandet.

2 hours ago, Kahuna said:

Kontainere flyter, du slenger dem uti, fester på en trosse og drar dem til land et sted hvor noen kan få dem vekk fra kanalen.

Tviler på at containere flyter noe videre. De er stort sett en stålkasse og er ikke som regel tett. Noen kan nok flyte, men neppe så mange.

Kilde: https://www.cargo-partner.com/trendletter/issue-7/when-containers-go-overboard

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (2 timer siden):

Nå har ikke jeg teknisk utdannelse, men må si det virker noe tafatt å prøve å trekke skipet løs ved hjelp av et par små slepebåter.

Hvorfor ikke trekke fra fast grunn, fra land, normalt på lengderetningen av skipet, med en svær (eller så mange man trenger) talje?

Feste monstertaljen i en av pyramidene da eller? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Tviler på at containere flyter noe videre. De er stort sett en stålkasse og er ikke som regel tett. Noen kan nok flyte, men neppe så mange.

Psst, skipet er også lagd av stål. Det er i praksis en enorm stålkasse...

Kontainere fulle av motorsykler drev i land i Scotland etter at de blåste overbord fra et containerskip i den engelske kanal for noen år siden.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...