Gå til innhold

Skattefri Langtidsutleie av egen bolig

Anbefalte innlegg

''Merk at inntektene fra langtidsutleie av egen bolig(der du selv bor) er skattefrie dersom du leier ut mindre enn halvparten av boligen, regnet etter utleieverdi''.   -Skatteetaten 2021
Har dette noe øvrig tak? 
Kan jeg i teorien bygge ett 800kvm hus å leie ut 4stk 50kvm hybler for totalt 40 000/mnd? Så lenge utleieverdien for de resterende 600kvm også er verdt 40 000/mnd eller mer.

1293912028_SkatteetatenUtleieavegenbolig.thumb.PNG.f8285bfd3f217a2c7d0ef149cdc5c5aa.PNG

Det har vært oppslag i aviser om en grense på maks skattefri utleie på 10 000/mnd, og min mor er overbevist om at det kun handler om areal, ikke verdi.
Har regjeringen de siste årene justert dette opplegget i de siste åra?

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alexander4840 skrev (39 minutter siden):

''Merk at inntektene fra langtidsutleie av egen bolig(der du selv bor) er skattefrie dersom du leier ut mindre enn halvparten av boligen, regnet etter utleieverdi''.   -Skatteetaten 2021
Har dette noe øvrig tak? 
Kan jeg i teorien bygge ett 800kvm hus å leie ut 4stk 50kvm hybler for totalt 40 000/mnd? Så lenge utleieverdien for de resterende 600kvm også er verdt 40 000/mnd eller mer.

1293912028_SkatteetatenUtleieavegenbolig.thumb.PNG.f8285bfd3f217a2c7d0ef149cdc5c5aa.PNG

Det har vært oppslag i aviser om en grense på maks skattefri utleie på 10 000/mnd, og min mor er overbevist om at det kun handler om areal, ikke verdi.
Har regjeringen de siste årene justert dette opplegget i de siste åra?

Ikke noe øvre tak, men merk at du max kan leie ut én familieleilighet, så "hybler" på 50 kvm kan være litt i grenseland. Jeg drømmer selv  om å bygge noe slikt du snakker om. 

Dette forklarer det meste: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/skatteregler/

Det jeg blir litt usikker på er om man faktisk kan leie ut så mange selvestendige hybler man vil skattefritt gitt at boligen totalt bare inneholder én familieleilighet.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Areal er det ingen regler på, selv om det jo er relevant. Ingen magisk grense, som du sier har det med utleieverdi å gjøre. Jeg har leid ut kjelleren for 18k i mnd skattefritt. 

90kvm nede og lavere standard. 120kvm der jeg bor oppe med bedre standard. Ergo, verdien jeg leier ut er under enn om jeg skulle leid ut oppe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...