Gå til innhold

Det er vel på tide å oppgradere?

Anbefalte innlegg

En begynner jo å bli eldre, og det blir jo maskinvaren også. Bruken er litt så som så, men det ser jo veldig spennende ut med BF1/5/6?, DCS og MSFS i disse dager så en skulle vel kanskje peisa på og brukt noen tusenlapper. Det er vel umulig å si noe om budsjett nå for tia og det er vel kanskje like smart å vente på et mer stabilt marked? Men, men.. 

Jeg har i dag en i5-2600 med 16GB RAM og et GTX970 på et Zotac H67-ITX-kort. Det går for det meste fint om en er fornøyd med 30 fps i 1080p.. 

Så, jeg har jo begynt å se litt og tenker på en i5-11600/11700 (K kanskje). Overklokking er ikke så viktig men det er jo ok om temperaturene tilsier det. Kunne jo gått for en Ryzen-CPU også (en får vell mer for pengene) men den begynner vel å bli litt gammel? Tenker å huse komponentene i et Ghost S1 om jeg omsider greier å bestemme meg for å bruke så mye penger på et kabinett. 

Spørsmålet er vel skal en vente litt til på Zen 3(?) eller gå for Intels siste "oppgradering" med 11600/11700? 

GPU blir vel helst en 3070 når prisene er ok, 970-en frå bare være flaskehals enn så lenge, eventuelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir ikke enkelt å få tak i et 3070 til "normal" pris. Egentlig ingen skjermkort til normal pris. Det som gir mest mening akkurat nå, mtp tilgjengelighet og pris er 3060. 970 begynner og bli svakt, men til enkelte spill vil det fremdeles fungere helt ok. Selv om maskinen din er gammel, så kan du faktisk få 3000 for den på finn.no. Til og med mer om du har et ok kabinett og en god strømforsyning. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Fictivision said:

Egentlig så er Ryzen bedre enn Intel for dagen. De nyeste Intel 11. generasjon er av samme arkitektur siden 6000 serie prosessorer. 

De siste Ryzen kom ut i september i fjor så de er ganske fersk. 

Så en Ryzen 5 3600 ville fortsatt vært et bra valg mtp hvor vi er nå.

13 hours ago, CetOr said:

Det blir ikke enkelt å få tak i et 3070 til "normal" pris. Egentlig ingen skjermkort til normal pris. Det som gir mest mening akkurat nå, mtp tilgjengelighet og pris er 3060. 970 begynner og bli svakt, men til enkelte spill vil det fremdeles fungere helt ok. Selv om maskinen din er gammel, så kan du faktisk få 3000 for den på finn.no. Til og med mer om du har et ok kabinett og en god strømforsyning. 

Jeg er klar over prisinga nå, derfor jeg ikke tenker å kjøpe GPU nå ogh eller slite med 970-en til det BLIR normale priser :)

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av den nye generasjon 11 til intel er at Intel I5-11400F kan være bedre til spill enn Ryzen 5 3600.

Og at i5-11600KF kan være et mer prisgunstig alternativ til Ryzen 5 5600X med lignende spill ytelse.

Fordelen til Ryzen er vel å være mer strøm effektiv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Kanskje en heller skulle vente på Alder Lake for DDR5 osv seinere i år. Føles lite vitts i å kjøpe siste iterasjon av noe gammelt, som tydeligvis bare er for å tette hullet mellom konkurrenten. Rocket Lake (i5-11600/700) ha vell 125w TDP, noe jeg ikke er så gira på i mitt kommende Ghots S1 egentlig. 

Tror jeg heller burker pengene på det som er minst viktig akkurat nå, nemlig et svindyrt kabinett, PSU og en Noctua NH-L12S1 eller hva den heter xD

Lenke til kommentar

Tror ikke du vil se verken Alder Lake eller DDR5 i vanlige hyller i år. Det er vel også verdt å se hva du vil få ekstra ved å vente på dem.

Det er heller ingenting som tyder på at Intel vil levere mer bang for buck enn AMD den kommende generasjonen. Siste launch er allerede grundig kritisert (evt kall det slaktet).

Lenke til kommentar
Joachim Vadseth skrev (På 31.3.2021 den 9.47):

Kanskje en heller skulle vente på Alder Lake for DDR5 osv seinere i år. Føles lite vitts i å kjøpe siste iterasjon av noe gammelt, som tydeligvis bare er for å tette hullet mellom konkurrenten. Rocket Lake (i5-11600/700) ha vell 125w TDP, noe jeg ikke er så gira på i mitt kommende Ghots S1 egentlig. 

Tror jeg heller burker pengene på det som er minst viktig akkurat nå, nemlig et svindyrt kabinett, PSU og en Noctua NH-L12S1 eller hva den heter xD

TDP tilsier ikke varmeproduksjon for verken Intel eller AMD.

AMD sin TDP-verdi kan multipliserer med ca 1.4 for reell varmeproduksjon. Altså 90W for 5600X og 140W for de høyere modellene.

Intel vil booste opp til ca 200W for 8-kjernerne, og 150W for 11600K.
Den billigere 11400 vil nok imidlertid begrense seg til ca 100W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...