MPC Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 (endret) Hei. Er ein gammal kar som aldri har kjøpt bil før, og har tenkt å skaffe no til sommar og trenger hjelp . Kan ingenting om bil sånn generelt og dei vennene eg har som har bil hjelper litt men trur dei blir litt lei at eg spør hundrevis av spørsmål så tenkte å liste opp nokre av mine funn her og lurer på kva dere hadde valgt og kvifor. Først, eg og damen bur i bergen. Bilen kommer til å bli mest brukt til å kjøre til jobb (25 km tur/retur) 5 dager i veka, og brukt til helge shopping, også til diverse roadtrips i sommar i ferien og til diverse helgeturer, men primær så kommer den til å bli brukt som jobb bil. Dei helge turene blir sikkert 1-2 gonger kvar 3-4 månader, så ikkje så ofte. Pris klassen vi har sett for oss er mellom 60 - 120 000 kr kanskje litt meir om det er verdt det. Frå før så har vi lånt eGolf 2017 i lange perioder og er veldig fornøgd med den, men å kjøpe eGolf med 200 + km batteri er litt for dyrt for oss, og vi har ikkje mulighet for lading (har mulighet for å lade med stikkontakt nokre timer dagen mens eg jobber). Den må også være automat., Den skal heller ikkje være alt for liten og heller ikkje alt for stor, så ca middelsstørrelse bil.. Har helst lyst å kjøpe i bergensområdet og har lyst på bil som er pålitelig og varer ein stund før vi må begynne å "fikse" på den. Helst bil som er 2013 + modeller så dei er ikkje alt for gamle, og helst under 120 000 km. Har lest at registerreim må som oftast skiftast på 160 000 km med diverse modeller og dette hørast skummelt/dyrt ut. Har sett litt på biler på finn, og då kjeme som oftast Toyota Yaris 2013/14/15 modeller opp og nokre Golfer frå 2013 + mitsubishi space greier. Men eg har ikkje peiling kva eg ser etter på bil. Kva slags bil i 60 - 120 000 klassen er anbefalt og som er kjent for å ha lite problemer? Er det best å kjøpe frå privat eller forhandler? Eg er helt på bærtur 😛 . Stort pluss også at den ikkje er så dyr i bensin/diesel pris. Eksempel på funn som eg trur ser gode ut, men veit ikkje kvifor: Eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=212318084&fbclid=IwAR0SC6fSXqaZahtemqpZD1VL0W8DvOB6DZRUvlOeJ7Cf8FCEUG7AE1nWb7k https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174058761&fbclid=IwAR2OY3xNnl3IHo82mGppyaZrXiowRJ5xMKQYuQU8ha5P5fJl1wuEljYxeTI Endret 25. mars 2021 av MPC Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 25. mars 2021 Del Skrevet 25. mars 2021 Ikke kjøp dieselbil til ditt kjøremønster. Medfører mye dyre ekstraomkostninger. Diesel egner seg best til langkjøring. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 25. mars 2021 Del Skrevet 25. mars 2021 Vedr. registerreim så er dette forskjellig fra merke til merke og også på ulike modeller. Noen biler har jo også registerkjede som ikke skal skiftes. Den Golf'en der tenker jeg egentlig har gått litt for lite ift. alderen, den har stått mye og det er heller ikke bra. Det lille den er kjørt er kanskje i tillegg bare småturer til butikken. Toyota Yaris er en mindre bil og dårligere komfort, men er nok en mer feilfri/problemfri bil, mens Golf'en er større, mer komfortabel, bedre kvalitetsfølelse osv. Her spørs det hva som veier tyngst. Ofte får du med en bruktbilgaranti når du handler fra en forhandler, som kan være betryggende. Er det en seriøs forhandler skal de også ha gått over bilen. Du har reklamasjonsrett overfor privatpersoner også, men det kan gjerne være noe enklere å forholde seg til en forhandler. Bakdelen er jo at du må betale litt mer hos forhandler, men husk at det ofte er rom for litt pruting. Ville tatt en titt på Kia Cee'd og Toyota Auris dersom mest problemfritt bilhold veier tyngst, evt. Yaris dersom dere tenker at den er stor nok. Evt. om du legger på litt så kan du få den jeg ville valgt i denne klassen, Mazda 3. Pent design, ok kvalitetsfølelse, lite feil og morsom å kjøre. Her har du toppmodellen, Cosmo, som har veldig mye utstyr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210944959 Sikkert mulig å prute noe. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 25. mars 2021 Del Skrevet 25. mars 2021 Polo, Yaris, Golf, Auris osv. er alle små biler som du får mye igjen for pengene om transport av deg selv og partneren er det du skal drive med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. mars 2021 Del Skrevet 25. mars 2021 Tenk først på hvor stor bil du vil ha. En Golf er ingen stor bil, men er betydelig større enn en Yaris, så den sammenligningen er som å sammenligne druer med plommer. Annonsene du lenker til: Yaris har (i likhet med alle japanske hybrider) CVT-automatkasse, som kan oppleves som slitsom med så liten motor, da turtallet går opp i 5k hver gang du gir litt gass. Golf har DSG-automatkasse, som jeg opplever som mye mer komfortabel. Prøv begge, og se hva du liker best. Når det gjelder registerløsning har både Yaris og Golf registerkjede, som ikke skal byttes. VW har hatt noen utfordringer med sine kjedeløsninger, men dette bør være utbedret på en 2013-modell. Utfordringene har ofte vært koblet til long-lifeservice, hvor det byttes motorolje kun annethvert år. Bytt olje på motoren 1 gang pr år, så holder registeret lenge. Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 25. mars 2021 Del Skrevet 25. mars 2021 Det finnes flere gode alternativer. Men det kan være vanskelig å finne ut av hva som er rett. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å anbefale Honda Civic, Ford Focus og en del andre (i golf-klassen), men i prisklassen dere titter er det veldig tilfeldig om bilholdet blir dyrt eller ikke. Eldre biler kan by på overraskelser selv om de generelt sett kommer godt ut av en bruktbiltest. Og siden du skriver at bilkunnskapen er liten antar jeg at selv relativt enkle reparasjoner vil bli satt til et verksted. Det er kostbart. Med det i tankene ville jeg virkelig sett på muligheten for å bruke mer penger på bilen og ha bedre sjanser for et billig bilhold. Men om dere ikke kan/vil ta opp lån utover den summen du har nevnt ville jeg tenkt slik: Kjøp en bil nærmere minimumsbeløpet deres og ha penger i bakhånd til verkstedsregninger og eget vedlikehold. Titt heller på en bil som muligens har gått noe lenger, men hvor de største "vanlige" kosnadene er tatt (som ofte sammenfaller med omkring 120 000 km). Mesteparten av verdifallet er også tatt, så risikoen er således mindre. Enten dere kjøper hos forhandler eller ikke hadde jeg tatt med bilen for NAF-testing under prøvekjøring og helst hatt med en kunnskapsrik makker som vet litt om hva man ser etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå