torest Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Klar med verdens første hydrogenmotor for skip [Ekstra] Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Litt overraskende utvikling. Tillater meg å spørre om Dual Fuel stempelmoterer basert på bruk av Hydrogen i skip er bærekraftig. miljømessig såvel som økonomisk.. Et av hovedproblemene sikkerhetsmessig, er oppbevaring 0g tiveiebringelse av drivstoffet Hydrogen som bunkers , enten i flytende form ved minus 263 grader Celsius , eller under ekstreme trykk, 400 bar plus. Etter mitt skjønn blir man ikke kvitt de sikkerhetsmessige utfordringene ved bukring av Hydrogen. Å erstatte alternative drivstoffer med Hydrogen, er dyrt og i utgangspunktet et energikrevende alternativ med betydelige utslipp av CO2 og bruk av minimumsfaktoren, grønn energi for å produseres.. Bruk av Dual Fuel fremdriftssystemer er ikke av nyere dato. Skip for transport av flytende naturgass, LNG ( Metan ) ved minus 163 gr C har benyttet. avkoket grunnet varmeinnlekkingen , såkalt Boil off i mange år. Moss Rosenberh Verft leverte i 1970 årene LNG skip med såvel Duak Fuel Krysshodemotorer, gassturbiner og kjeler for dampturbinanlegg for større skip.. Bruk av LNG som fremdriftmiddel reduserer CO2 utslippet med ca 35 % sammenliknet med tungolje og fremstår for meg som en enklere og mer optimal løsning. Det er viktig at ikke det beste blir det godes fiende. Minner samtidig om EUs vurdering av bruk av Natur gass som " Grønt nok" i varmekraftverk for å bli kvitt kullkraften. Det er viktig at løsninger basererse på naturlovene og økonomiske grunn prinsipper og ikke et evig, ikke bærekraftig subsidiesluk.. 1 1 Lenke til kommentar
Christer Fure Nervik Skrevet 27. mars 2021 Del Skrevet 27. mars 2021 Hvor mye energi får man lagret i 1kg H2 ? Var overrasket over H2-vekten på bare 405.5kg i denne båten.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mars 2021 Del Skrevet 27. mars 2021 Christer Fure Nervik skrev (10 minutter siden): Hvor mye energi får man lagret i 1kg H2 ? Hydrogen har et teoretisk forbrennings-energiinnhold på 33,3 - 39,4 kWh/kg. Man får selvsagt ikke 100% virkningsgrad, men det teoretiske taket for energi for 405,5 kg H2 er da bare å gange med 39,4 så får vi nesten 16 000 kWh. Altså det samme som 1490 liter diesel i følge tabellen i linken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå