Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har leietaker krav på leie fra samboer?

MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal forsøke å gjøre det kort. Jeg var også usikker på hva jeg skulle søke på dersom det skulle ekeistere lignende tråder.

Dette gjelder en leiekontrakt, hvor leietaker bor med samboer. Samboer har ikke signert noen avtale.

Dersom dette forholdet skulle bryte, er samboer pliktig i å betale noe som helst så lenge ingenting er kontraktfestet? Kan vedkommende i utgangspunktet gå ut døren uten noen forpliktelser?

EDIT: For ordens skyld: dette gjelder ikke meg.

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det siste spørsmålet er svaret ja... 

Både ved leie eller eie: Står det på en person, har den personen det økonomiske ansvaret.

Når personen med det økonomiske ansvaret til utleier eller lånebank, ikke har laget økonomisk avtale med sin samboer, så har ikke samboeren noen forpliktelser.

Det er normalt at man lager en skriftlig avtale om huskeie/utgifter med ny partner som flytter inn til bolig man eier eller leier. Den bør også si noe ved brudd, altså husleie etter partnerbrudd. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, plankeby said:

Ja. 

Både ved leie eller eie: Står det på en person, har den personen det økonomiske ansvaret.

Når personen med det økonomiske ansvaret til utleier eller lånebank, ikke har laget økonomisk avtale med sin samboer, så har ikke samboeren noen forpliktelser.

Det er normalt at man lager en skriftlig avtale om huskeie/utgifter med ny partner som flytter inn til bolig man eier eller leier. Den bør også si noe ved brudd, altså husleie etter partnerbrudd. 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
MilKman' skrev (16 minutter siden):

Tusen takk!

Endret mitt ja på innlegg, da det kunne misforstås.. Ja var til det siste spørsmålet i første innlegg. Ikke til overskriften. 

Leietaker eller om du eier, har ingen krav til leie fra partner ut fra noe lovverk. Slike ting styres 100% mellom dere.

Noen glemmer i forelskelsesrus å lage skriftlig avtale med den partner man tar inn til seg i sitt hjem.

Er det ikke laget avtale ved innflytting, da er det ingen økonomiske forpliktelser til partneren en flyttet inn til. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
1 minute ago, plankeby said:

Endret mitt ja på innlegg, da det kunne misforstås.. Ja var til det siste spørsmålet i første innlegg. Ikke til overskriften. 

Leietaker eller om du eier, har ingen krav til leie fra partner ut fra noe lovverk. Slike ting styres 100% mellom dere.

Jeg forsto det slik du mener - at det er navnet i kontrakten som står økonomisk ansvarlig :)

For ordens skyld: det gjelder det ikke meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...