Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oppslag i pasientjournal logget i innsynslogg forsvunnet fra helse norge.

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål angående innsynsloggen til pasientjournalen på helsenorge. Jeg har blitt oppmerksom på uregelmessigheter når det kommer til hvor mange som har gjordt oppslag i mine journaler.

Jeg la merke til det først en gang jeg var inne å sjekket innsynsloggen og la merke til at antallet oppslag var 64 over all tid. Det er greit i seg selv, men en stund senere så var jeg inne å så igjen og da hadde tallet blitt redusert til 58. Dette gjorde meg mistenksom, men trodde først at jeg husket feil første gang, men var så lur at jeg tok screenshot av siden. Noen dager senere ber jeg om utskrift av innsynslogg og journalene mine for å kunne rekonstruere et hendelsesforløp. Noen dager senere ser jeg igjen i innsynsloggen at nå er det bare 56 oppslag som står at er gjordt.

Det jeg lurer på er, hva kan være grunnen til dette? Skal ikke innsynsloggen være "immutable" og ikke kunne endres bakover i tid? Er ikke det hele poenget med loggen, at pasienter skal kunne følge opp uregelmessigheter rundt snoking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ThrowAway1234 skrev (8 timer siden):

Skal ikke innsynsloggen være "immutable" og ikke kunne endres bakover i tid?

Nja. Under bestemte vilkår kan den endres, men det skal registreres hvilken endring som er gjort og hvorfor. Du kan be om innsyn i endringer foretatt i innsynsloggen. Det du sannsynlig finner ut da, er at det ikke nødvendigvis er personer som er årsaken til et oppstått registeroppslag. Det kan være "bot's" i form av statistiske registersøk, skadelig programvare-søk, bredspektret anonymiserte søk for konsesjonsvurderinger, etc.
Det er ikke mulig for helsepersonell å slette sitt eget søk i en pasientjournal. 

Lenke til kommentar
On 3/24/2021 at 6:49 AM, Skandinav said:

Det du sannsynlig finner ut da, er at det ikke nødvendigvis er personer som er årsaken til et oppstått registeroppslag. Det kan være "bot's" i form av statistiske registersøk, skadelig programvare-søk, bredspektret anonymiserte søk for konsesjonsvurderinger, etc.
Det er ikke mulig for helsepersonell å slette sitt eget søk i en pasientjournal. 

Jeg vet det er personer som har forsvunnet fra innsynsloggen. De fleste er gamle, men noen er nylige.

Endret av ThrowAway1234
skrivefeil
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg hadde tatt kontakt med Helsenorge direkte og spurt. Ofte er det helt legitime omstendigheter slik som teknisk omlegging, nedetid hos enkelte etater og oppdateringer av ymse slag som gjør at enkelte dokumenter ikke alltid er tilgjengelig. I skrivende stund logget jeg meg inn for å sjekke selv, og da får jeg opp følgende:

Sitat

Pasientjournal-opplysninger fra Akershus universitetssykehus er midlertidig utilgjengelig

Mellom klokken 09:00 og 22:00 søndag 18. april vil Pasientjournal ikke ha tilgang til opplysninger fra Akershus universitetssykehus (Ahus). Vi beklager ulempene dette kan medføre. Opplysninger fra andre sykehus og helseregioner vil vises i tjenestene som normalt.

Absolutt ingen grunn til hypokondri & tilløp til konspirasjoner. 😃 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 4/18/2021 at 6:35 PM, Kris85 said:

Jeg hadde tatt kontakt med Helsenorge direkte og spurt. Ofte er det helt legitime omstendigheter slik som teknisk omlegging, nedetid hos enkelte etater og oppdateringer av ymse slag som gjør at enkelte dokumenter ikke alltid er tilgjengelig. I skrivende stund logget jeg meg inn for å sjekke selv, og da får jeg opp følgende:

Absolutt ingen grunn til hypokondri & tilløp til konspirasjoner. 😃 

Ja disse er jeg veldig kjent med, men det er ikke tilfellet i denne saken. Disse er permanent forsvunnet... Godt forslag å ringe helsenorge. Det skal jeg gjøre selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ThrowAway1234 skrev (På 23.3.2021 den 22.36):

Har et lite spørsmål angående innsynsloggen til pasientjournalen på helsenorge. Jeg har blitt oppmerksom på uregelmessigheter når det kommer til hvor mange som har gjordt oppslag i mine journaler.

Jeg la merke til det først en gang jeg var inne å sjekket innsynsloggen og la merke til at antallet oppslag var 64 over all tid. Det er greit i seg selv, men en stund senere så var jeg inne å så igjen og da hadde tallet blitt redusert til 58. Dette gjorde meg mistenksom, men trodde først at jeg husket feil første gang, men var så lur at jeg tok screenshot av siden. Noen dager senere ber jeg om utskrift av innsynslogg og journalene mine for å kunne rekonstruere et hendelsesforløp. Noen dager senere ser jeg igjen i innsynsloggen at nå er det bare 56 oppslag som står at er gjordt.

Det jeg lurer på er, hva kan være grunnen til dette? Skal ikke innsynsloggen være "immutable" og ikke kunne endres bakover i tid? Er ikke det hele poenget med loggen, at pasienter skal kunne følge opp uregelmessigheter rundt snoking?

Om du grubler på dette går det an høre med Norsk helsenett (www.nhn.no), de drifter denne tjensten. Høres jo litt rart ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...