Yamazero Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Hei. Jeg leier ut leiligheten min i perioden desember 2020 - 2021. Jeg mottok skattemeldingen min i dag, men så lurer jeg på om jeg må legge inn leieinntekt for desember 2020 i skattemeldingen? Leieinntekten er på 10 000 kr hver mnd. På forhånd takk! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Hvis du leier ut hele din leilighet må du nok skatte for det i henhold til loven. Hvis leier ut under halvparten verdimessig gjelder vel skattefritaket, men da tror jeg du må bo der selv. Lenke til kommentar
RAVKØM Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Yamazero skrev (2 minutter siden): Hei. Jeg leier ut leiligheten min i perioden desember 2020 - 2021. Jeg mottok skattemeldingen min i dag, men så lurer jeg på om jeg må legge inn leieinntekt for desember 2020 i skattemeldingen? Leieinntekten er på 10 000 kr hver mnd. På forhånd takk! Leide du ut i hele desember skal det føres på post 2.8.2. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 23. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2021 (endret) Jeg leier ut hele leiligheten min (3 roms) men ikke rommet mitt (som er det største soverommet). Så selvom inntekten var under 20 000 kr må jeg allikevel skatte av det? Jeg spurte skattetaten for flere måneder siden, og fikk dette i svar på chaten: Sitat Dersom du har leid ut i mer enn 30 dager og mottatt under 20 000 kroner så skal det ikke føres opp. Kun skatteplitkige inntekter skal føres opp. Men jeg er allikevel i tvil.. Endret 23. mars 2021 av Yamazero Lenke til kommentar
RAVKØM Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 (endret) Yamazero skrev (5 minutter siden): Jeg leier ut hele leiligheten min (3 roms) men ikke rommet mitt (som er det største soverommet). Så selvom inntekten var under 20 000 kr må jeg allikevel skatte av det? Mulig jeg svarte feil, det ser ut for at det er fribeløp 10000, dette er jeg usikker på om stemmer. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/2/8/6/ Endret 23. mars 2021 av RAVKØM Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 (endret) Yamazero skrev (20 timer siden): Hei. Jeg leier ut leiligheten min i perioden desember 2020 - 2021. Jeg mottok skattemeldingen min i dag, men så lurer jeg på om jeg må legge inn leieinntekt for desember 2020 i skattemeldingen? Leieinntekten er på 10 000 kr hver mnd. På forhånd takk! Trur du slepp skatt sidan det er under 20 000 i 2020, og slik eg forstår det varte det minst 30 dagar i 2020, altså langtidsutleige. «Utleie av hele eller større del av boligen for inntil 20 000 kroner årlig Leieinntektene er skattefrie. Du skal da ikke føre inntektene i skattemeldingen, og du får heller ikke ført fradrag for kostnader knyttet til utleieforholdet.» https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/slik-forer-du-det-i-skattemeldingen/ Endret 24. mars 2021 av Knut Lavngard Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 24. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2021 Knut Lavngard skrev (58 minutter siden): Trur du slepp skatt sidan det er under 20 000 i 2020, og slik eg forstår det varte det minst 30 dagar i 2020, altså langtidsutleige. «Utleie av hele eller større del av boligen for inntil 20 000 kroner årlig Leieinntektene er skattefrie. Du skal da ikke føre inntektene i skattemeldingen, og du får heller ikke ført fradrag for kostnader knyttet til utleieforholdet.» https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/slik-forer-du-det-i-skattemeldingen/ Takk! Men hvordan blir det med skattemelding for inntektsåret 2021? Må jeg da skatte av leieinntektene? Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 (endret) Yamazero skrev (2 timer siden): Takk! Men hvordan blir det med skattemelding for inntektsåret 2021? Må jeg da skatte av leieinntektene? Du leiger ut til desember 2021? Ja, då lyt du skatta av dette i 2021. Du kan trekkja frå utgifter som husleie, straum om det er inkludert i leiga, same om det er anna som er inkludert. Kommunale avgifter også. Kva som helst men ikkje lån/avdrag, der får ein rentefrådrag frå før. Skal vera enkelt å leggja inn elektronisk, men ikkje noko å tenkja på før om eitt år, forutan at du kan vurdera å ta det med på skattekortet for å unngå baksmell, alternativt setja av på sparekonto for ev. restskatt. Endret 24. mars 2021 av Knut Lavngard Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 25. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2021 Knut Lavngard skrev (9 timer siden): Du leiger ut til desember 2021? Ja, då lyt du skatta av dette i 2021. Du kan trekkja frå utgifter som husleie, straum om det er inkludert i leiga, same om det er anna som er inkludert. Kommunale avgifter også. Kva som helst men ikkje lån/avdrag, der får ein rentefrådrag frå før. Skal vera enkelt å leggja inn elektronisk, men ikkje noko å tenkja på før om eitt år, forutan at du kan vurdera å ta det med på skattekortet for å unngå baksmell, alternativt setja av på sparekonto for ev. restskatt. Ja leier ut desember 2021. Takk! Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 27. mars 2021 Del Skrevet 27. mars 2021 Slik jeg tolker det leier du ut mer i verdi og areal (ingen regler på areal, men det er forsatt relevant for utregningen) enn delen du selv bor. Da er det skattepliktig. Jeg leier ut kjelleren til 18k skattefritt. Kjelleren min er ca 90kvm, og ok standard. Jeg bor over med 120kvm og høyere standard, utsikt osv, ergo høyere utleieverdi. Da er det skattefritt. Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 27. mars 2021 Del Skrevet 27. mars 2021 Darkbill skrev (7 timer siden): Slik jeg tolker det leier du ut mer i verdi og areal (ingen regler på areal, men det er forsatt relevant for utregningen) enn delen du selv bor. Da er det skattepliktig. Jeg leier ut kjelleren til 18k skattefritt. Kjelleren min er ca 90kvm, og ok standard. Jeg bor over med 120kvm og høyere standard, utsikt osv, ergo høyere utleieverdi. Da er det skattefritt. Kva er poenget med koma inn i tråden med feil informasjon lenge etter at TS sine spørsmål er avklart? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå