Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

5 maskiner - kommer ikke på Internett


Anbefalte innlegg

Vi har følgende maskiner som skal kobles til Internett:

 

3 stk stasjonær (to i andre og tredje etasje)

2 stk laptop (en i andre etasje)

 

Av annet utstyr har vi tilgjengelig:

1 stk switch (4 porter)

1 stk SMC trådløst AP med innebygget switch (4 porter)

1 stk HUB (skal ideelt sett ikke behøves)

 

Så..

IPS er Nextgentel - dermed er adslmodemet en router

 

Videre fra den routeren er det koblet til en switch hvor 2 stk stasjonær og 1 laptop skal være koblet til

 

Fra den switchen skal det strekkes kabel ned et par etasjer til et SMC trådløst AP med innebygget switchfunksjon. Til dette skal det være koblet en stasjonær PC (med kabel) og en laptop med trådløs tilkobling.

 

Altså, ideelt sett skal det se slik ut:

 

Router - switch - maskiner + en switch/AP - maskiner

 

Dette virker svært enkelt i teorien, men fungerte svært dårlig i praksis. Vi får rett og slett ikke det til å fungere. Vi trodde DHCP-funksjonen var slått på i routeren, for maskinene som står oppe er ikke konfigurert med noe IP-adresse eller DNS-server. Men da jeg prøvde å ta en (cmd) "ipconfig /renew" fikk jeg opp en melding om at DHCP-server ikke kunne nås/kontaktes eller noe lignende.

 

Det som også var rart er at den ene maskinen som står oppe var koblet rett til switchen og kunne fint nå ut på Internett. Laptopen og den stasjonære som stod i andreetasje fungerte IKKE uten at en ekstra hub var koblet til switchen, og maskinene til hub'en igjen (or at least so the owners of the computers say :p)

 

Vi prøvde uansett å sette alt av ip-konfigurering til automatisk på maskinene i første etasje. Ved hjelp av CMD, IP-config fikk vi da opp en IP-adresse 192.x.x.x. Vi fikk også opp en Gateway og gikk da ut i fra at det var IP-adressen til routeren. Vi fikk pinget denne adressen, men ikke nådd ut til Internett. I dag morges fant jeg likevel ut at denne adressen var til SMC-AP'et. Men - eieren av laptopen sa at han hadde prøvd å koblet direkte til hub'en som var koblet til switchen som igjen var koblet til routeren.

 

Slik:

laptop - hub - switch - router

 

Laptop-eieren sa at han hadde fremdeles fått pingreply når han pinget samme IP-adresse som AP'et hadde da det var koblet til. Hva har han i såfall fått kontakt med?

 

Det var mye frem og tilbake angående kablingen også. Det skal sies at AP'et har fungert helt fint mot en annen NGT-router. Det ble da brukt en vanlig TP-kabel fra en vanlig routeren til en vanlig punkt i AP - Laptopen som hadde trådløs forbindelse med AP'et fikk da Internett.

 

Når vi så forsøkte å koble AP mot switchen, og brukte to vanlige porter mot hverandre og en vanlig TP-kabel, fungerte dette ikke. WAN-porten på AP'et fungerte derimot.

 

 

Så mitt spørsmål til dere er: HVA ER GALT? :wallbash:

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere lagt 2 kabler opp til andre etasje eller har dere bare lagt 1?hvis dere bare har lagt en og switchen deres har "uplink" funksjonalitet, trykk av uplink (dette vil forklare hvorfor det virker med en hub i andre enden av den kabelen da uplink mellom switch/hub hub/hub tradisjonellt benytter krysset tp kabel,.,.

Hmm,. beklager jeg så ikke at du hadde link ;-)

Endret av skrotnisse
Lenke til kommentar

Det du først bør gjøre er å kontrollere nettverket ditt, når du har koblet det slik du ønsker.

Sett opp maskinene mot den hub/switchen du ønsker de skal være tilkoblet. Koble sammen switch/hub.

Sjekk så at maskinene kan snakke med hverandre.

For å teste kan du enten bruke netbeui, som er veldig enkel protokoll, som ikke trenger konfigurasjon, eller TCP/IP som du må konfigurere. Bruker du TCP/IP må du sørge for at alle maskiner er satt opp i samme IP nett.

Det enkleste er å bruke f.eks fom. 192.168.0.1 tom. 192.168.0.20 eller hvor mange adresser du nå trenger. Sett subnet maske til 255.255.255.0. Ikke legg inn default gateway, dns eller wins adresser.

 

For å da teste setter du deg på en maskin, og pinger alle de andre du har satt opp. Når dette fungerer kan du sette maskinene over på DHCP, da NGT`s router deler ut ip adresser automatisk. Om du ikke får dette til å fungere er det enten noe galt med SW oppsett, nettkort, switch/hub eller kabler.

 

PS. Husk å skru av eventuell internet connection sharing dere måtte ha på noen maskiner!

Lenke til kommentar

Vel. Fortell meg hvordan du skal sette inn IP-adresse manuelt uten å sette inn DNS-server.

 

Vi har prøvd å sette opp med den IP-adressen som du funker. De to maskinene som er koblet sammen via AP'et har i hvert fall fått kontakt med hverandre da vi spilte War Craft over LAN. Nettkort funker.

 

Hvor slår jeg av internet connection sharing?

Lenke til kommentar
Laptopen og den stasjonære som stod i andreetasje fungerte IKKE uten at en ekstra hub var koblet til switchen, og maskinene til hub'en igjen (or at least so the owners of the computers say :p)

Dårlig eller feilkoblet kabel vil jeg tro som funker på 10Mb/s men ikke på 100, huben var sikkert 10Mb/s og derfor funker det når dere kobler den i mellom.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har funnet løsningen på i hvert fall det ene problemet. AP'et har mest sannsynlig ikke DHCP enablet - i tillegg skal jeg sjekke om AP'et har fått tildelt noe IP-adresse fra NGT-routeren. Så får vi se hva som skjer. Skal også sjekke kablene og sette dem opp så de følger standarden

 

Hvis noen har noen andre forslag så kan jeg jo prøve dem også samtidig :)

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...