Redaksjonen. Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Elflyulykken: Allerede på fabrikken opplevde de motorbortfall også på Tromsø-universitetets fly Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Skikkelig dårlig av fabrikken. Dette er utrolig enkelt å løse. 2 Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Tillater meg å gjenta at dette er sjuskete opptreden i alle ledd. Fly, forberedelse til flygning og manglende innsikt i behandling av flyet fra flygerens side. Trist og alvorlig når Sjefen for Avinor står for opplegget.som demo for frmtidens fly. Bør straffes for uforstand i handling prinsippielt. og uforstand i tjreneste som skjerpende omstendighet. Tap av sertifikat og bot et minimum. Luftfart er en krevende virksomhet, ikke minst sikkerhetsmessig. Når de øverste tjenestemenn leverer varene på denne måten er det sterkt klanderverdig . Myndighetene må sette standard for hva som er akseptabel standard i luftfaretn, ikke dette kjekk og grei opplegget.. Lenke til kommentar
Terje K. Lien Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Det kan være lurt å lese havarikommisjonens fulle rapport før man uttaler seg for skråsikkert om hvem som har opptrådt klanderverdig. Se Rapport om luftfartsulykke på Nordnestjønn øst for Arendal lufthavn Gullknapp 14. august 2019 med Pipistrel Alpha Electro, LN-ELA | shk (havarikommisjonen.no) I den rapporten omtales fartøysjefens handtering av situasjonen som god. Jeg leser ikke noe som tilsier at fartøysjefen handlet uforstandig, Det er snarere tvert i mot. Han hadde sett seg ut mulige landingsplasser i nærheten av flyplassen i tilfelle det skulle oppstå motorproblemer. Da motoren sviktet, valgte han å fly mot det nærmeste jordet som så egnet ut for en nødlanding. Da det viste seg å være mindre egnet gjorde han et fornuftig valg i å lande på et tjern like ved. Terrenget i distriktet rundt flyplassen på Gullknapp er slik at det dessverre er få gode jorder som egner seg for nødlanding. Det er større grunn til å være kritisk til fabrikantens vedlikeholdsinstruks. Til det har havarikommisjonen kommet med flere klare og entydige anbefalinger om bedring sammen med anbefalinger om innskjerping av enkelte punkter i daglig sjekk før flyging. Hadde det vært en bedre daglig sjekk slik som havarikommisjonen tilrår ville denne ulykken sannsynligvis ikke ha inntruffet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå