Redaksjonen. Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Programmering blir allemannseie i skolen Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Så bra, la oss også undervise de til å bli leger, revisorer, advokater og alt mulig annet. Er det noe vi vet fungerer bra, så er det når alle kan ingenting om alt. La oss heller dele opp elevene og de som vil lære programmering, de lærer det ordentlig også trenger de ikke lærer alt mulig annet som ikke er relevant. Skoledemoellen vi har idag fungerer ikke og for å prøve å fikse det, gjør vi bare enda mer av det vi allerede gjør. Snart på tide at vi kaster hele skole modellen vi har i søpla og begynner på nytt. 2 Lenke til kommentar
Karstein H Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Delvis enig. Det er meningsløst at alle skal lære seg programmere. Men det er også meningsløst å forkaste en skole som skal gi allmennkunnskap og lage hele mennesker. En god og bred basis er viktig for livslang læring. Det motsatte er dumt, siden en del av ungdommene vil spesialiseres inn i fagfelt som vil vise seg å bli tilnærmet overflødige innen få år. Lenke til kommentar
digimator Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 10 hours ago, Selvstendigsaas said: La oss heller dele opp elevene og de som vil lære programmering, de lærer det ordentlig også trenger de ikke lærer alt mulig annet som ikke er relevant. Så du meiner at elevar i grunnskolen er i stand til å vurdera kva som er relevant? Skal vi dela opp elevane på den måten i alle fag? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Selvstendigsaas skrev (10 timer siden): Så bra, la oss også undervise de til å bli leger, revisorer, advokater og alt mulig annet. Er det noe vi vet fungerer bra, så er det når alle kan ingenting om alt. La oss heller dele opp elevene og de som vil lære programmering, de lærer det ordentlig også trenger de ikke lærer alt mulig annet som ikke er relevant. Skoledemoellen vi har idag fungerer ikke og for å prøve å fikse det, gjør vi bare enda mer av det vi allerede gjør. Snart på tide at vi kaster hele skole modellen vi har i søpla og begynner på nytt. Alle de yrkene du nevner har godt av å forstå programmering. Det er store deler av faget deres. Med bedre forståelse av programmene de bruker jo bedre blir de i faget sitt. 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Nei, de har ikke godt av å forstå programmering. Selv om man kjører en bil trenger man ikke å vite hvordan man bygger en bil. Det man trenger å vite er hvordan bilen brukes. Tilsvarende er det også for disse yrkesgruppene. De trenger å vite hvordan man bruker programvaren, ikke hvordan man lager den. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Selvstendigsaas skrev (Akkurat nå): Nei, de har ikke godt av å forstå programmering. Selv om man kjører en bil trenger man ikke å vite hvordan man bygger en bil. Det man trenger å vite er hvordan bilen brukes. Tilsvarende er det også for disse yrkesgruppene. De trenger å vite hvordan man bruker programvaren, ikke hvordan man lager den. Ja det er ingen som sier at de skal lage den selv heller, men å ha forståelse for enkel logikk og programmering er en fordel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Skulle også innført grunnleggende nettvett og it sikkerhet. Hvordan passe på sine egne ting på nett. Lære dem tidlig at man skal ikke logge inn på www.dnb.no.luguber-lenke.xyz Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 25. mars 2021 Del Skrevet 25. mars 2021 Ja. Til en viss grad. Det vil gi betydelig bedre motivasjon og utvikling hos alle. De som ikke "får til" matte kan holdes på et nivå hvor man lærer det nødvendige. Mens de som liker det bør kunne velge mer matte på bekostning av noe annet. Min mening er at det bør være en minimums prosentandel av utdanningen som må gjennomføres av matte, norsk, samfunnsfag etc og elevene kan justere opp prosenten på de fagene de ønsker mer av. Lenke til kommentar
digimator Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 23 hours ago, Ano__Nym said: a. Til en viss grad. Det vil gi betydelig bedre motivasjon og utvikling hos alle. De som ikke "får til" matte kan holdes på et nivå hvor man lærer det nødvendige. Mens de som liker det bør kunne velge mer matte på bekostning av noe annet. Min mening er at det bør være en minimums prosentandel av utdanningen som må gjennomføres av matte, norsk, samfunnsfag etc og elevene kan justere opp prosenten på de fagene de ønsker mer av. Det er ivaretatt gjennom valg av retning på VG, og også gjennom valg av nivå på matematikk på VG. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå