Karl-Oskar Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 (endret) Hei. Eg har fått ett problem med min volvo s40. Eg har lite peiling på bil og planlegge då å få den på verksted. Har likevel lyst å hørra med dokk meir bil kyndige om dokk har nogen tanka om ke det kan vær. Problemer: Bilen stopper på tomgang når motoren er kald / nettopp startet. Må gi litt kraft på pedalen ved start og holde turtallet levedyktig manuelt om den ikke skal stoppe umiddelbart ved tenning. Ved kald motor stopper motoren også om den drar på giret, både i 1. og 2. gir. Den stopper da også om clutch er inne, ved nedbremsing for rundkjøring/kryss og lignende. Bilen fjusker ved pådrag, spesielt i 3. gir og oppover. Også 2. gir om det gis på hardt, men det er grei dragning i 2. uten fjusk for det meste. Når den fjusker ved pådrag kommer det ekstra eksos. Tilleggsinfo til problemene: Når bilen har kjørt en stund og er blitt noenlunde varm forsvinner tomgang problemene. Om den står på tomgang over tid kan den likevel slure ned i lave turtall, og streve for å holde seg i gang. Det har vært en forverring av tomgang problemene. Tidligere kunne den starte normalt og gå på tomgang en stund, om enn noe strevsomt, men ved hard nedbremsing kunne motoren tidvis stoppe. Radiatoren er det også noe uggent med, da bilen så godt som aldri blir skikkelig varm (Holder seg rundt 52-54 grader). Dette forklarer nok ikke så mye, men greit å ta med i diagnoseringen. Andre opplysninger: Bilen stod parkert utendørs i ca. 3 måneder uten bruk før disse problemene oppstod. Det var tidligere ett problem med en kortslutning i park-lyset som tappet batteriet fort for strøm. Koblet disse ut og skiftet batteri. Det løste strømproblemet. Bilen er chippa. Har lest litt på forumer nå om lignende problemer. Tennplugger, kondens, vakum... Mye som kan høres logisk ut. Har dokk nogen råd å gi? Takk på forhånd! Mvh, Karl-Oskar Endret 23. mars 2021 av Karl-Oskar Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Vanskelig å si, kan være noe med tenningen, ellers har man jo lambdasonden evnt luftmassemåleren om den har det. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 (endret) Hadde de fleste nevnte symptomer på min bil og årsak var vakumlekkasje som følge av rift i en slange. Endret 23. mars 2021 av oddeh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå