Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Vi skal kjøpe ny tv snart, men blir litt forvirret over anbefalingene for hvor stor tv vi bør kjøpe..kan dere hjelpe oss?

Vi sitter ca 3,4 meter fra tv’n..

 

Guidene under fra ekspertene anbefaler forskjellig størrelse..🤔

 

Elkjøp sin guide: https://www.elkjop.no/cms/tv-tommer/tv-storrelse-hvor-stor-tv-trenger-du/

Power sin guide: https://www.power.no/magasinet/kjoepsguider/velg-riktig-tv-stoerrelse/

Samsung sin guide: https://www.samsung.com/no/tvs/tv-buying-guide/what-size-tv-should-i-get/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

Det ser ut som Power og Samsung er på "bærtur".

Ta utgangspunkt i Elkjøp sin guide. Personlig ville jeg valgt en størrelse mindre enn det elkjøp anbefaler, men jeg er konservativ på området.

Men er det ikke litt "uheldig" at 2 så store aktører anbefaler "feil" størrelse på TV? 

Lenke til kommentar

Når er jo produsentene ute etter å selge TV-er, helst store og dyre, så kan man jo lure på hvor objektive de er!

Vil vel si at hva man bruker TV-en til også har litt å si. Vanlig TV-titting i en stue, i alle fall om man stort sett holder seg steamet HD-materiale eller vanlige TV-sendinger kan man vel holde seg under det Elkjøp anbefaler også,  vil vel si at 65" kan være nok på 3.4 m. Har selv bare erfart med 55" på vel 2 m, og der ble vanlige TV-sendinger bedre om man gikk en liten halvmeter lenger unna.

Om det er erstatting for kino der man stort sett ser på film eller serier, gjerne i 4K, så kan nok en større skjerm gi en litt større opplevelse.

Ellers kommer jo budsjett inn også for det fleste, det er vel lettere å finne en god 65" innen rimelighetens grenser, enn i større størrelser. Jeg hadde i alle fall valgt kvalitet fremfor kvantitet om det var et aktuelt problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes dette kun er smak og behag, det er jo ikke akkurat noen eksakt vitenskap. Personlig oppfatter jeg det som at det sjeldent kan bli *for* stort. Ville kjøpt så stort som jeg synes er passe hvis jeg er i et demorom, men i så lagt på enda litt til på størrelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at så lenge du ikke må bevege hodet mye fra side til side når du ser på noe for å få med deg ting så kan det egentlig ikke bli for stort.

Selv om du synes det er "for stort" når du får opp TVen første gang vil du venne deg til dette i løpet av et par dager.

Men - dersom du ser mye på lavkvalitets-innhold så vil selvsagt en stor tv på kort avstand forsterke dette problemet.

Hvis du ser på Power sin guide f.eks så bør det være ganske åpenbart at 60" på 5M avstand er altfor lite - Hvis vi tenker hjemmekino så har man jo gjerne et 110-120" lerret på 4-5m avstand.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye gode tilbakemeldinger her.
Idag har vi 50" tv, med 3,4 meter til tv'n. Så større tv må vi ha! 😄

Det står vel mellom 65"-75". Er som noen her nevner, redd for at man må snu mye på hodet, at man ikke helt klarer å få med seg alt på skjermen, dersom skjermen blir for stor..litt som når man sitter litt for langt framme på kino🤔

Vanskelig valg dette💁‍♂️

Lenke til kommentar

Det som skaper krøll her er at avstandene til Elkjøp bare sier minste avstand og ikke største avstand, derfor blir det som å ta på seg klovnesko for å løpe marathon å holde seg til de anbefalingene. Det er selvsagt en fordel for Elkjøp når de får det til å virke som at man bør ha større TV enn nødvendig.

Lenke til kommentar

11 fot er ca 3.35 meter. (avstand til tv)

Her er kurvene på www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

20 grader kurven gir ca 55 tommer

30 grader kurven gir ca 80-85 tommer

40 graders kurven gir ca 110 tommer

Så denne anbefalingen sier 80-85 tommer. Da tenker jeg at 75 tommer blir mer riktig enn 65 tommer. Men det mye alt etter hva man vil ha også dette, tenker at mange vil være fornøyd med 65 tommer også.

bilde.png.6ef5b1a0358e30316cd955814011bc06.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 25.3.2021 den 15.42):

11 fot er ca 3.35 meter. (avstand til tv)

Her er kurvene på www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

20 grader kurven gir ca 55 tommer

30 grader kurven gir ca 80-85 tommer

40 graders kurven gir ca 110 tommer

Så denne anbefalingen sier 80-85 tommer. Da tenker jeg at 75 tommer blir mer riktig enn 65 tommer. Men det mye alt etter hva man vil ha også dette, tenker at mange vil være fornøyd med 65 tommer også.

bilde.png.6ef5b1a0358e30316cd955814011bc06.png

Det var en grei oversikt! Tenker vi går for en 75"👍😊

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har og sett på rtings sine anbefalinger , og kommet fram til at 85 hadde vært greit , helt til jeg satta en tommestokk på veggen, jeg kan nok leve med en tv som er 1X2 meter , men det kan nok ikke kona , så selv om jeg sitter 3,70 fra tv blir det nok 75" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...