RyanGiggs11 Skrevet 22. mars 2021 Del Skrevet 22. mars 2021 Hei! Har i løpet av 2020 solgt egen bolig og kjøpt ny bolig sammen med samboer. Hele lånet står på henne (ca 2 mill) i skattemeldingen, men vi har delt 50/50, og lånet er oppført i begges bank. Det er forsåvidt greit, men her kommer spørsmålet: Jeg tjente ca 700k i 2020, mens hun bikket såvidt 200k (student). Hvor mye ekstra skattefradrag vil jeg kunne få om jeg flytter over halve lånet på meg i skattemeldingen? Evt hele? Første gang jeg deler eiendeler med noen, så litt usikker på hvordan det fungerer. Per nå står jeg oppført med formue på omtrent 500k, og det stemmer jo ikke helt med realiteten. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 (endret) Ho betalar på heile lånet då altså? Er bustaden delt 50/50 eller lånet? Du får frådrag på 22% av utgifter til lån. Det inkluderer tinglysingsbegyr og renter. Om du betalar halve lånet så vil du få frådrag for halvparten av rentene. 2m lån, 25 år og 1.5% rente gjev ca. 2500 i månaden i rente første året. Det blir 30 000 i året og 22% av det er 6600. Halvparten av det er 3300 som du ville fått i frådrag på skatten om du betalte på halve lånet. Det er dersom de hadde lånet heile året. Inntekta betyr ingenting så lenge du betalar nok skatt til å få igjen heile frådraget. Kva som stemmer og ikkje stemmer mtp. formue veit eg ikkje, men alt skal stå på skattemeldinga. Endret 23. mars 2021 av Zeph Lenke til kommentar
RyanGiggs11 Skrevet 23. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2021 Zeph skrev (1 time siden): Ho betalar på heile lånet då altså? Er bustaden delt 50/50 eller lånet? Du får frådrag på 22% av utgifter til lån. Det inkluderer tinglysingsbegyr og renter. Om du betalar halve lånet så vil du få frådrag for halvparten av rentene. 2m lån, 25 år og 1.5% rente gjev ca. 2500 i månaden i rente første året. Det blir 30 000 i året og 22% av det er 6600. Halvparten av det er 3300 som du ville fått i frådrag på skatten om du betalte på halve lånet. Det er dersom de hadde lånet heile året. Inntekta betyr ingenting så lenge du betalar nok skatt til å få igjen heile frådraget. Kva som stemmer og ikkje stemmer mtp. formue veit eg ikkje, men alt skal stå på skattemeldinga. Nei, lånet er på henne siden hun var førstehjemskjøper og LO-medlem noe som gav gunstig rente. Men vi eier 50/50 og begge betaler likt på boliglånet (som forsåvidt trekkes fra min konto). Jeg hadde vel rentebetaling fra januar-august på min gamle bolig, samt rentebetaling på ny bolig fra august til desember. Regner med at formuen forsvinner når jeg overfører halve lånet på meg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Lånet kan stå på begge sjølv om berre ho får den gode renta. Har de skrive ned alt dette i sambuarkontrakt om de ikkje er gift? Det blir feil om heile lånet står på ho når du betjener halvparten. Korleis ser resten av eigarforholdet ut? Gjekk begge inn med like stor eigenkapital? Du kan ikkje skrive opp renteutgifter på lånet om du ikkje står som medlåntakar, men om de kjøpte i lag med intensjon om å betjene 50/50 så vil eg anta du står som medlåntaker. Er du usikker så sjekk opp. Begge må stå som eigar av lånet. Ho som hovedlåntaker og du som medlåntaker. Gjeld og renteutgifter vil i utgangspunktet stå på skattemeldinga til hovedlåntakar. Når begge har fått skattemelding må de dele gjeld og renter på den enkelte etter kor stor del av lånet de betjener. Skriv sambuarkontrakt. Lenke til kommentar
RyanGiggs11 Skrevet 23. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2021 Zeph skrev (4 timer siden): Lånet kan stå på begge sjølv om berre ho får den gode renta. Har de skrive ned alt dette i sambuarkontrakt om de ikkje er gift? Det blir feil om heile lånet står på ho når du betjener halvparten. Korleis ser resten av eigarforholdet ut? Gjekk begge inn med like stor eigenkapital? Du kan ikkje skrive opp renteutgifter på lånet om du ikkje står som medlåntakar, men om de kjøpte i lag med intensjon om å betjene 50/50 så vil eg anta du står som medlåntaker. Er du usikker så sjekk opp. Begge må stå som eigar av lånet. Ho som hovedlåntaker og du som medlåntaker. Gjeld og renteutgifter vil i utgangspunktet stå på skattemeldinga til hovedlåntakar. Når begge har fått skattemelding må de dele gjeld og renter på den enkelte etter kor stor del av lånet de betjener. Skriv sambuarkontrakt. Jeg er medlåntaker ja. Litt dårlig formulert i tidligere innlegg ser jeg. 50/50 både på egenkapital og innbetaling på lån. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Ektefeller kan fritt fordele rentene mellom seg, alt etter hva som lønner seg, uavhengig av hvem som har betalt hva. Det kan ikke samboere. Samboere må fordele etter de faktiske forhold (normalt eierbrøken). 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 RyanGiggs11 skrev (4 timer siden): Jeg er medlåntaker ja. Litt dårlig formulert i tidligere innlegg ser jeg. 50/50 både på egenkapital og innbetaling på lån. Tusen takk for hjelpen! Då er det ganske greit. Fordel gjeld og renter som står på skattemeldinga til hovedlåntaker 50/50 (sjekk at beløp stemmer) så er alt på plass. Det blir jo ikkje all verdens frå august og ut året. De kan sjekke om beløp på skattemeldinga er riktig ved å summere betalte renter i 2020. Om du i utgangspunktet står med 500k formue så vil det bli 500k i gjeld i staden for når du legg inn 1m i lån. Verdi av bustaden vil eg tru allereie står der sidan den ikkje har noko med lånet å gjere. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 (endret) Sverre1969 skrev (3 timer siden): Ektefeller kan fritt fordele rentene mellom seg, alt etter hva som lønner seg, uavhengig av hvem som har betalt hva. Det kan ikke samboere. Samboere må fordele etter de faktiske forhold (normalt eierbrøken). Andre avsnitt er ikkje heilt presis om du med eierbrøk meiner brøk for bustaden. Det blir fordelt etter kor stor del av lånet ein betalar på, ikkje eigarbrøk. Det er ikkje så unormalt at ein av eigarane har meir eller all eigenkapital, og for å få eigarbrøken til å bli 50/50 må den eine ha meir lån. Då kan eigarbrøk på bustaden vere 50/50 og lånet fordelt 60/40. I tilfeller der eit par har felles lån, men betjener ulike delar må det spesifiserast i sambuarkontrakt. Om ein betjener 50/50 er det ikkje like viktig sidan lånet i utgangspunktet er delt 50/50, men det står ingen plass dersom dei betjener ulike brøk, så det må stå i ein sambuarkontrakt. Endret 23. mars 2021 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå