Gå til innhold

Skatt på leieinntekt fra min mor?

ltdata

Anbefalte innlegg

ltdata skrev (På 23.3.2021 den 11.11):

Tja, altså jeg har vokst opp i den leiligheten med min mor. Var noe jeg arvet.

Theo343 skrev (14 timer siden):

Du sa du hadde arvet leiligheten til din mor og at din mor nå bor i den leiligheten.

Nei jeg skrev det var noe jeg arvet. Jeg arvet etter min far.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allinuse skrev (16 timer siden):

Du lar moren din bo der gratis og hun gir deg en gave på 60k i året. Ser ikke hva som skal skattes av her.

Ja jeg har også tenkt på dette, men det er nok ikke lovlig.

Men ingen kan egentlig bevise at dette ikke ville vært en gave? Alstå mor kunne gitt meg 60k i gave til meg på bursdagene mine. Vil det være ulovlig fordi man burde regne med at ens mor betaler leie til sin sønn?

Er vel ikke helt urimelig at ens mor bor gratis? Det var faktisk tilfelle i 20 år. Hun bodde der gratis. Men hun betalte felleskostnader selv da.

Siden på en måte intensjonen er "leie" så skal det skattes?
Så hvis jeg hjelper min mor med å rydde i boden hennes og hun gir meg en gave på 5000kr i "gave" senere så kan jeg knytte det til ryddingen av boden og dermed skal føre dette opp i skattemeldingen og betale skatt av det?

Ja jeg setter det veldig på spissen nå. Men interessant å høre synspunkter.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
ltdata skrev (23 minutter siden):

Ja jeg har også tenkt på dette, men det er nok ikke lovlig.

Men ingen kan egentlig bevise at dette ikke ville vært en gave? Alstå mor kunne gitt meg 60k i gave til meg på bursdagene mine. Vil det være ulovlig fordi man burde regne med at ens mor betaler leie til sin sønn?

Er vel ikke helt urimelig at ens mor bor gratis? Det var faktisk tilfelle i 20 år. Hun bodde der gratis. Men hun betalte felleskostnader selv da.

Siden på en måte intensjonen er "leie" så skal det skattes?
Så hvis jeg hjelper min mor med å rydde i boden hennes og hun gir meg en gave på 5000kr i "gave" senere så kan jeg knytte det til ryddingen av boden og dermed skal føre dette opp i skattemeldingen og betale skatt av det?

Ja jeg setter det veldig på spissen nå. Men interessant å høre synspunkter.

Du sier det jo selv, du lyver. De 60000 er avtalt leie. De er ikke avtalt gave. Påtide å våkne opp nå og gjøre opp for seg. Du har allerede en gullavtale her.

Lenke til kommentar
aklla skrev (12 minutter siden):

Er jo ikke lov så lenge de faktisk ikke er en gave, noe det jo ikke er.

Nettopp da er det intensjonen bak som betyr noe. Hadde du lånt ut leiligheten til din mor gratis i alle år og din mor hadde gitt deg en 50 årsgave på 60.000kr så hadde det kanskje vært urimelig å hevde at dette var leie til deg? Altså intensjonen er det som avgjør

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Du sier det jo selv, du lyver. De 60000 er avtalt leie. De er ikke avtalt gave. Påtide å våkne opp nå og gjøre opp for seg. Du har allerede en gullavtale her.

Selvsagt men kan være vanskelig å motbevise at noe er en gave eller ikke.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

Selvsagt men kan være vanskelig å motbevise at noe er en gave eller ikke.

Tja ikke så vanskelig når hun har adresse på din bolig og ikke du. Da er det veldig lett å legge to og to sammen. 

Men for all del, go for it. Risikerer bare fengsel for å spare noen få kroner pr måned 😅

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tja ikke så vanskelig når hun har adresse på din bolig og ikke du. Da er det veldig lett å legge to og to sammen. 

Men for all del, go for it. Risikerer bare fengsel for å spare noen få kroner pr måned 😅

Nei jeg skal ikke go for it. Jeg skal føre opp! Jeg bare lurer og må være lov å diskutere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...