N-4K0 Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 knutinh skrev (35 minutter siden): Med «levedyktig på egen hånd» så mener du vel «hjerte og lunger i stand til å opprettholde liv». For det å være levedyktig på egen hånd vil ta 18 år, for noen 25. Hvorfor er det å ha fungerende hjerte og lunger en moralsk grense? Hvis man forlater et nyfødt barn i skogen så vil det ganske fort fryse ihjel, sulte ihjel eller bli spist av dyr. Hvorfor tillater vi ikke det? -k Det er vel en ganske merkbar forskjell på "levedyktig" og "levedyktig på egen hånd", uten noen form for direkte hjelp. Selvsagt vil ikke en baby fra punktet den kan overleve uten hjelp av morens kropp og opptil flere år etter fødselen være "levedyktig på egen hånd", som i kunne klare seg selv. Jeg antok egentlig at det var opplagt hva slags grenser vi snakket om. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 N-4K0 skrev (16 minutter siden): Det er vel en ganske merkbar forskjell på "levedyktig" og "levedyktig på egen hånd", uten noen form for direkte hjelp. Selvsagt vil ikke en baby fra punktet den kan overleve uten hjelp av morens kropp og opptil flere år etter fødselen være "levedyktig på egen hånd", som i kunne klare seg selv. Jeg antok egentlig at det var opplagt hva slags grenser vi snakket om. Jeg tror at du gikk glipp av essensen i innlegget mitt. Hvis grensen for når det er moralsk å ta abort skjer i det øyeblikk hvor det er mulig for mennesker å pleie fosteret til å leve opp, er ikke det litt vilkårlig? Hvis legene greier å fostre opp et befruktet egg i en maskin, skal abort da bli ulovlig? -k 1 Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 Jeg svarer nei på det siste spørsmålet. En maskin kan kanskje "fostre opp" et befruktet egg og erstatte livmorens funksjon, i hvert fall i fremtiden om ikke per dags dato, men en levende kropp som bærer frem et barn må som oftest tåle ubehag, oppleve store smerter under fødselen (uten epidural som i seg selv ikke er risikofritt) og kan få skader, kort- eller langvarige som følge av fødselen. Dessuten kan ikke en maskin i seg selv fungere som en mor for barnet selv om den muligens kan fungere som en livmor, den kan ikke ønske å "bli mor" eller ikke ønske det. knutinh skrev (12 minutter siden): Hvis grensen for når det er moralsk å ta abort skjer i det øyeblikk hvor det er mulig for mennesker å pleie fosteret til å leve opp, er ikke det litt vilkårlig? Tidspunktet du snakker om her blir noe annet, jeg snakker egentlig kun om grensen som er fastsatt i lovverket for når man senest kan ta abort. Jeg regner med at denne grensen er fastsatt på bakgrunn av hva de som avgjorde den mente var moralsk riktig og 12 uker er formodentlig satt fordi man mener at det er sent nok til at de fleste (vanligvis) vil ha merket at de er gravide innen den tid, men fortsatt tidlig nok til at fosteret ikke er levedyktig utenfor morens kropp. Med min begrensede kunnskap på området stoler jeg på at 12-ukersgrensen ikke er moralsk feil og med mindre du har noe annet i tankene som jeg ikke oppfatter i innlegget ditt, er det egentlig alt jeg har å si om akkurat det. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 DimSum skrev (På 1.3.2023 den 23.33): Nei, et foster er ikke en parasitt selv om du sikkert googler deg ihjel for å prøve å rettferdiggjøre den sammeligningen der. I den nå stengte tråden du startet innrømmet du at en zygote ikke er et menneske, men bare et potensielt menneske. Du kan ikke både si at noe er et menneske og et potensielt menneske på en gang. Du er altså egentlig enig med dine meningsmotstandere, bare at du ikke går med på at noe som ikke er et menneske, ikke er et menneske, fordi du mener at et potensielt menneske (altså et ikke-menneske) må ha samme rettigheter som et menneske. Konsekvensene av dette er store. Hvis man skal definere potensiale for noe som at det faktisk er det det har potensiale for så er vi på vei inn i en sirkel av selvmotsigelser. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 Markiii skrev (2 timer siden): Konsekvensene av dette er store. Hvis man skal definere potensiale for noe som at det faktisk er det det har potensiale for så er vi på vei inn i en sirkel av selvmotsigelser. Og der har DimSum vært lenge. DS unngår for enhver pris å diskutere reelle konsekvenser av sitt eget ståsted, men angriper motstandere med stråmenn og ytterligheter. DS tror ikke at voksne mennesker klarer å ta ansvarlige valg, men overlater til en nemd/sekt med en fundamentalistisk , udiskuterbar agenda å besegle enkeltmenneskers skjebne. Hva slags menneskesyn, respekt og barmhjertighet er dette ? Jeg hevder at dette går under kategorien fariseisme, sadisme og blasfemi. Lenke til kommentar
DimSum Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 Jeg fikk utdelt ferie fra moderatorene to ganger etter hverandre fordi de mente jeg hadde dårlig oppførsel her i tråden. Derfor mitt fravær. Jeg er ikke noe verre enn andre her og jeg har lest mye verre ting som har blitt sagt her i tråden men som ikke har fått konsekvenser i det hele tatt. Jeg ble også tvunget til å ta opp en 2 år gammel tråd, jeg fikk ikke lov til å lage en ny tråd, den ble stengt. Så nå hiver jeg meg inn igjen og ser om jeg nå fremover får bli. Det sjokkerer meg at så mange støtter noe så alvorlig, å fjerne et embryo betyr ingenting for dere. Ville dere virkelig at kvinnen dere gjorde gravid skulle få fjerne barnet deres uten at dere har noe som helst å si? Det er mange menn som ville hatt beholdt barnet eller ikke vet om at barnet deres blir abortert. Dette er et 7 uker gammelt embryo Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 er det ikke nok mennesker på planeten? det er ca 390 millioner tonn mennesker, mot 22 millioner tonn ville landbaserte pattedyr. https://www.iflscience.com/humans-weigh-far-more-than-all-the-wild-mammals-on-earth-combined-67897 4 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 7 minutes ago, DimSum said: Det sjokkerer meg at så mange støtter noe så alvorlig, å fjerne et embryo betyr ingenting for dere. Kan du kutte ut stråmannsangrepa dine? Det er ingen som påstår at det ikkje betyr noko, eller at det ikkje er negativt. Eg og eit par andre har forsøkt å forklare deg skilnaden mellom å støtte abort og støtte retten til abort, uten at det ser ut til at du har forsøkt å forstå det. 8 minutes ago, DimSum said: Ville dere virkelig at kvinnen dere gjorde gravid skulle få fjerne barnet deres uten at dere har noe som helst å si? Nei. Eg VIL ikkje det. Men å tvinge folk til å gjennomføre svangerskap framstår for meg som eit ekstremt mykje større overgrep enn at ei kvinne kan velje å abortere eit foster eg er far til, utan å måtte be om lov frå meg. Bestemme over eigen kropp er sentralt stikkord her. 9 minutes ago, DimSum said: Dette er et 7 uker gammelt embryo Appeal to emotion. Seriøst, alt du kjem dragande med er jo stråmannsfigurer og appeal to emotion. Også er du forundra over ferie? 6 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 DimSum skrev (På 2.3.2023 den 6.04): Lurer på om noen av dere som er for abort her, har egne barn forresten? Og en annen ting, siden dere støtter abort så sterkt som dere gjør, da støtter dere også fosterredusering. Hvordan kan dere støtte kvinner med tvillinger eller fler som velger å fjerne det ene fosteret? Hadde du klart å leve med å vite at du valgte det ene barnet foran det andre pga enkelheten? Ved fosterredusering så stikker legen en nål inn i hjertet på det valgte fosteret til det stopper. Her kan dere høre legen si det selv. https://www.tv2.no/video/nyhetene/dette-er-en-fosterreduksjon/1434231/ Ja, har tre barn. Ja, støtter fosterredusering. Å støtte kvinner som fjerner et foster er ikke noe problem. Er du religiøs? 3 1 Lenke til kommentar
DimSum Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 germanwhip skrev (7 minutter siden): er det ikke nok mennesker på planeten? det er ca 390 millioner tonn mennesker, mot 22 millioner tonn ville landbaserte pattedyr. https://www.iflscience.com/humans-weigh-far-more-than-all-the-wild-mammals-on-earth-combined-67897 ja, og du er en av dem. Så urettferdig da, syns du ikke? Lenke til kommentar
DimSum Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 RRhoads skrev (1 minutt siden): Ja, har tre barn. Ja, støtter fosterredusering. Å støtte kvinner som fjerner et foster er ikke noe problem. Er du religiøs? Så du synes det er greit å velge ut et foster av to eller fler, stikke en nål inn i hjertet til det fosteret så hjertet stopper? om jeg er religiøs eller ikke kommer jeg ikke til å svare på, ateist eller spaghetti monster , muslim, jøde, kristen, jeg er et menneske med meninger. Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 Man blir ikke utestengt uten grunn. Kanskje bortsett fra hos Kvinneguiden hvor det virker å være komplett galehus etter hva jeg har lest. Ang. trådens tema så er et embryo veldig langt fra å være et full utviklet - og levedyktig - menneske, det kan ikke engang overleve/fungere utenfor morens kropp før etter uke 20*, og jeg ser ingen grunn til at et uferdig embryo skal ha samme rettigheter som et faktisk menneske siden det bokstavelig talt ikke er et menneske enda. * ( https://www.webmd.com/baby/when-can-a-fetus-feel-pain-in-the-womb ) 5 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 DimSum skrev (1 minutt siden): Så du synes det er greit å velge ut et foster av to eller fler, stikke en nål inn i hjertet til det fosteret så hjertet stopper? om jeg er religiøs eller ikke kommer jeg ikke til å svare på, ateist eller spaghetti monster , muslim, jøde, kristen, jeg er et menneske med meninger. Kan fjerne alle hvis dem vil. Det viktige er at de som blir født blir tatt vare på. 5 1 2 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 2 minutes ago, DimSum said: om jeg er religiøs eller ikke kommer jeg ikke til å svare på, ateist eller spaghetti monster , muslim, jøde, kristen, jeg er et menneske med meninger. Så alle andre er pålagde å svare på dine spørsmål, men du skal ikkje måtte svare på andre sine spørsmål? Spennande debatteknikk. 2 1 Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 DimSum skrev (2 minutter siden): Så du synes det er greit å velge ut et foster av to eller fler, stikke en nål inn i hjertet til det fosteret så hjertet stopper? Stråmann, siden en abort overhodet ikke fungerer på den måten, noe som har blitt forklart deg før enten i denne tråden eller den andre som er stengt. 3 1 Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 4 minutes ago, DimSum said: ja, og du er en av dem. Så urettferdig da, syns du ikke? statistisk sett, opp mot 8 milliarder andre på planeten, så betyr jeg ingenting verken den ene eller andre veien 1 2 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 2 minutes ago, RRhoads said: Det viktige er at de som blir født blir tatt vare på. Dei er det jo ikkje så nøye med. Dei kan gjerne politiet drepe om dei vil. 4 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 3 minutes ago, N-4K0 said: siden det bokstavelig talt ikke er et menneske enda. ..hvis det ikke er et menneske aka homo sapiens, hva er det da? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 DimSum skrev (2 minutter siden): om jeg er religiøs eller ikke kommer jeg ikke til å svare på, ateist eller spaghetti monster , muslim, jøde, kristen, jeg er et menneske med meninger. Men meningene dine er fullstendig blottet for pro/contra og reelll konsekvensanalyse. Kun en blind overbevisning og middelaldersk menneskeforakt. Når du i tillegg ikke svarer på oppfølgingsspørsmål, men heller angriper med stråmenn, har du meldt deg ut av enhver saklig debatt. Lenke til kommentar
DimSum Skrevet 11. mars 2023 Del Skrevet 11. mars 2023 N-4K0 skrev (1 minutt siden): Man blir ikke utestengt uten grunn. Kanskje bortsett fra hos Kvinneguiden hvor det virker å være komplett galehus etter hva jeg har lest. Ang. trådens tema så er et embryo veldig langt fra å være et full utviklet - og levedyktig - menneske, det kan ikke engang overleve/fungere utenfor morens kropp før etter uke 20*, og jeg ser ingen grunn til at et uferdig embryo skal ha samme rettigheter som et faktisk menneske siden det bokstavelig talt ikke er et menneske enda. * ( https://www.webmd.com/baby/when-can-a-fetus-feel-pain-in-the-womb ) jo man blir det når moderatoren er skadeskutt og uenig og diskutert med meg i en annen tråd gitt. Da kan følelsene ta litt overhånd og man kan misbruke makta si her, noe som ble gjort. De er bare vanlig personer med svakheter de og. Så det er timingen som betyr noe for deg ja, at embryoet ikke har rukket å utvikle seg som avgjør om det får lov til å fortsette å leve ja. Når synes du personlig det blir drap å ta abort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå