Gå til innhold

Bytte deler på HP Omen og Acer Predator Orion

Anbefalte innlegg

Sammendrag: Jeg ønsker å flytte 3070 skjermkortet til HP omen maskinen, er dette en dålirg ide?

Hei. 

Litt før jul kjøpte jeg en HP Omen 25L 0806no fra elkjøp.

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-stasjonar/174709/hp-omen-25l-0806no-stasjonar-gaming-pc

På grunn av at dette var en outlet maskin som hadde blitt reparert så kom denne med en Ryzen 3900 (ikke X)  prossesor istedenfor Ryzen 3600. Altså en litt spesiell prosessor som i utganspunktet kun selges til OEM produsenter.  

Ryzen 3900 har en så liten andel av markedet at det er litt utfordrende og finne informasjon om hvor god denne prosessoren egentlig er. (samt utfordringen at det som er av info drukner litt i informasjoen om 3900x) 

Denne maskinen har ett GTX1660Ti 512 GB harddisk og 8 GB ram,

Hovedkort: HP Moria B450

Informasjon om ssd og minnebrikker fra klistremerker inne i pcen.

SSD: Western Digital PC SN520 NVMe SSD M.2 2280-S3-B-M  HW:A  SDAPPNUW-512G-1006

Ram brikke: Kingston hyperx HP32D4U8S8ME -8X T2015WUGL, 8GB 1Rx8 XMP4 - 3200 - UA2 -11 9995702 - 031.A01G ASSY IN TAIWAN

Jeg har senere kjøpt en annen maskin fra Elkjøp hovedsaklig fordi denne maskinen hadde et 3070 kort. (når den var på tilbud til under 13000 kr) En Acer Predator Orion 3000-620 med en Intel i5 10400f prossesor 1024Gb SSD og 16 GB ram.

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-stasjonar/262784/acer-predator-orion-3000-620-stasjonar-gaming-pc-i51610243070

Hovedkort: Camp H470

SSD: 2210 1024 GB M.2 2280 3.3 V 2.5 A SED Opal 2.0 NVMe Gen3 x4 MODEL: MTFDHBA1T0QFD

Ram brikker: 2x Kingston hyperx 8GB 1Rx8 PC4 - 3200AA -UA3 -11 ACR32D4U28HD -8 X  PKI 9995743 -E17.A00G ASSY IN CHINA

Pc brukes mesteparten av tiden på spill som ikke er veldig krevende, men jeg setter pris på at viftene er støysvake. Jeg har en gang i fremtiden lyst til å spille HalfLife:Alyx på denne. (har ikke skaffet VR briller enda.) men VR bruk vil være en svært lav andel av tiden.

jeg ønsker å utnytte mitt 3070 skjermkort best mulig.

Kabinettet fra HP Omen synes jeg er meget pent og stilrent. (jeg har heldigvis versjonen uten vindu.)
kabinettet fra Acer synes jeg er stygt, men det skal få en del plusspoeng for å være mindre og derfor litt lettere å transportere.
Foretrekker klart kabinettet fra HP Omen.

Størrelse på SSD er ikke så viktig, men hvis det er andre betydelig forskjeller på dem så vil jeg gjerne ha den beste i den maskinen som ender opp med 3070 kortet. (m.a.o i HP Omen maskinen)

Første spørsmål, er Ryzen 3900 bedre en Intel I5 10400f, eller i det minste en ca like god prosessor? 

Vil jeg få dårligere utnyttelse av 3070 skjermkortet av å flytte dette til HP Omen maskinen?

Er hovedkortet fra Hp Omen like godt som hovedkortet som kommer med Acer maskinen?

Jeg ser at hovedkortet fra Acer har mulighet til å ha 4 x rambrikker, er det noe særlig gevinst i det å ha mer en to brikker? 

Angående rambrikker så har litt lyst til å oppgradere HP Omen maskinen til 16 GB RAM. 
Er det en bra løsning å bytte ram brikker mellom HP Maskinen og Acer maskinen, eller burde jeg kjøpe to nye?

Burde jeg gjøre noen andre endringer på maskinene?

På forhånd vil jeg si at jeg er veldig taknemmelig for alle som responderer til tråden, uavhengig av om man har stor kunskap eller om man f.eks ønsker å uttrykke sin mening angående om hvilken av kabinettene som er penest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også legge til at jeg ser Acer Predator Orion har vifte også i front, men det ser litt ut som om denne er delvis blokkert av ett plastdeksel, (åpning under og på begge sider av plastdekselet.) mens HP omen kun har vifte på baksiden.

Har dette stor betydning for forventet ytelse?

Lenke til kommentar
HaaWaltz skrev (56 minutter siden):

Kan også legge til at jeg ser Acer Predator Orion har vifte også i front, men det ser litt ut som om denne er delvis blokkert av ett plastdeksel, (åpning under og på begge sider av plastdekselet.) mens HP omen kun har vifte på baksiden.

Har dette stor betydning for forventet ytelse?

Har samme Acer maskin stående som driver med Mining døgnet rundt og har gjort det nå i 14 dager ca, Viften i front blir ikke blokkert, om du ser på fronten så har den små luftehull hele veien opp på begge sider.

Når det gjelder Prosessor tror jeg Intel sin vinner, jar også hatt Hp Orion innom her og synes det kabinettet ser bedre ut ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (45 minutter siden):

Har samme Acer maskin stående som driver med Mining døgnet rundt og har gjort det nå i 14 dager ca, Viften i front blir ikke blokkert, om du ser på fronten så har den små luftehull hele veien opp på begge sider.

Når det gjelder Prosessor tror jeg Intel sin vinner, jar også hatt Hp Orion innom her og synes det kabinettet ser bedre ut ja.

Først takk for svar. 

Når du driver med mining hva slags program/løsning er det du bruker?,
Den ene pcen min vil jeg midlertidig også prøve å bruke til mining 24/7. 

Jeg har tidligere prøvd nicehash, men etter at de kom med melding om usikkerhet rundt minerern så har jeg mistet tillit, og jeg har nå avinstallert nicehash og ser etter en godt alternativ. 
Annet problem med nicehash var varierende utbetalinger som normalt lå under det de hadde estimert. 
(det å lese gjennom hele tråden for mining med skjermkort er en altfor stor oppgave for meg, skulle ønske det lå en lett info tråd hvor noen anbefalte en enkel måte å gjøre dette på) 

Lenke til kommentar
HaaWaltz skrev (4 minutter siden):

Først takk for svar. 

Når du driver med mining hva slags program/løsning er det du bruker?,
Den ene pcen min vil jeg midlertidig også prøve å bruke til mining 24/7. 

Jeg har tidligere prøvd nicehash, men etter at de kom med melding om usikkerhet rundt minerern så har jeg mistet tillit, og jeg har nå avinstallert nicehash og ser etter en godt alternativ. 
Annet problem med nicehash var varierende utbetalinger som normalt lå under det de hadde estimert. 
(det å lese gjennom hele tråden for mining med skjermkort er en altfor stor oppgave for meg, skulle ønske det lå en lett info tråd hvor noen anbefalte en enkel måte å gjøre dette på) 

Det ligger jo en enkel bruksanvisning i begynnelsen av tråden, må bare bla litt lenger ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...