Profanity Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Oppgraderte pc'en i fjor med blandt annet dette hovedkortet. Kjøpte det fordi det var 6 Sata kontakter til harddiskene mine og SSD, men har nå fått en NVME til å sette i M.2 slot. Da jeg gjorde det så slutta 2 av sata portene å funke. Såvidt jeg har skjønt så velger detta hovedortet å slå av sata port 5 og 6 når M.2 er i bruk. Hva kan jeg gjøre for å få brukt alle 6 sata portene og M.2 slot samtidig? kjøpe ett pci kort med M.2 eller flere sata porter? eller kjøpe ett annet hovedkort? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 (endret) Tror en kan bruke den andre M.2 plassen. Den tar da PCIe linjer fra skjermkortet (8 av 16) Ellers er vel mulighetene å kjøpe pcie kort for enten M.2 eller Sata som du nevner. Endret 21. mars 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Radford Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 (endret) Det Svein M sier stemmer ifølge håndboken. Enten kan du kjøpe et PCIe -> NVMe adapter, eller evt. et PCIe -> SATA kort. Opp til deg egentlig. Om du kun skal ha èn M.2 NVMe SSD i maskinen er nok førstnevnte billigste opsjon. Som f.eks. dette hos komplett: https://www.komplett.no/product/1102994/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/tilbehoer/akasa-m2-ssd-to-pcie-adapter-card?feature=freightwidget Edit: Bare husk at et evt. PCIe adapter vil trenge ledige PCIe lanes. Om du allerede har andre kort installert i PCIe slotene på HK er det ikke sikkert du vil få full ytelse på SSD. Endret 21. mars 2021 av Radford Presisering. Lenke til kommentar
Profanity Skrevet 21. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2021 Takk for tips, vurderer å kjøpe det adapteret du linker til over her da. Har bare skjermkort plugget i, så har vel 4 lanes eller no til overs til NVME. Tror det er 24 lanes på Ryzen5 3600, og 4 av dem går til chipset eller no. Lenke til kommentar
Radford Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Profanity skrev (12 minutter siden): Takk for tips, vurderer å kjøpe det adapteret du linker til over her da. Har bare skjermkort plugget i, så har vel 4 lanes eller no til overs til NVME. Tror det er 24 lanes på Ryzen5 3600, og 4 av dem går til chipset eller no. Stemmer det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå