Auto Asmodeus Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 (endret) Ønsker dem lykke til på veien. Får håpe de: - får til noe bedre enn å kopiere Rolls Royce som de gjorde med sin Geely GE. Sist fikk de vel også BMW på nakken pga litt for mange likheter med BMW X4 og enn eller annen Geely model ingen i Europa bryr seg om/har hørt om. - dersom de går for noe originalt så må de vekk fra det som tiltrekker kinesere mtp design. Noen av luksus bestselgerne i Kina ser ikke ut i måneskinn sett med vestlige øyne. - kvaliteten trenger de ikke løfte så mange hakk om de bruker Tesla som målestokk.. Endret 23. mars 2021 av Retroman Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Jeg tror TU har helt rett. Faktisk tror jeg kinesiske biler kan ha enda mer enn 20 % markedsandel om fem år. Mens vestens bilprodusenter har gjort alt de kan for å unngå (og på grensen til å sabotere) elbilsatsingen, har kineserene satset på elbiler i mange år allerede, og besitter kanskje mest kunnskap om elbiler og batterier av alle, med Tesla som mulig unntak. Europeiske og amerikanske bilprodusenter begynner først nå å satse på elektrisitet, da det er nødvendig for at de i det hele tatt skal kunne overleve. Men det er godt mulig det er for sent for dem. Dette kan kanskje sammenlignes med når Microsoft hadde "monopol" på smart-telefoner med Windows Mobile. Så kommer iPhone og Android og snur markedet på hodet uten at Microsoft bryr seg. Ikke før det er for sent. Når de endelig lager en erstatter, Windows Phone, har de allerede gitt fra seg markedet til konkurrentene. Og det samme har i praksis alle europeiske og amerikanske bilprodusenter gjort. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 (endret) Nå er det ikke TU som mener dette, da, men to importører av kinabiler. Selvfølgelig må de benytte anledningen til å snakke opp merkene sine. (Leste du artikkelen før du satte i gang?) Blir uansett spennende å følge med på, men i en tid hvor «folkebilene» våre er e-tron og Teslaer tror jeg de må komme med mer enn masse bil for penga. Vi er vel så opptatte av merkevaren og status. «Rasjonelle på Nyttekjøretøy» 🤣 Da er det rart at bestselgerne i Norge er de dyreste på markedet (VW, MB, Ford) mens Fiat og Renault med sine billigere biler knapt selger. Om fem år tror jeg det er masse billige kinabiler i Drammen havn til salgs for spottpris. Endret 23. mars 2021 av Retroman Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Som @Retroman påpeker, er det viktig å se hvem som lanserer denne påstanden og det er importøren av kinesiske bilmerker. Han har alt å tjene på at folk tenker kinabiler er den nye normalen. Selv er jeg kritisk til disse bilene og kvaliteten de har. Japanske biler har måttet overbevise markedet om kvaliteten og kundeoppfølgingen og det har de gjort ettertrykkelig. Kinesiske biler har så langt hatt mageplask i det norske markedet. Jeg vurderte en liten stund Maxus Euniq, men slo det raskt fra meg etter å ha lest litt om bilen. De absurde feilene som medlemmene i facebook-gruppa for Maxus Euniq-eiere opplever, er blitt kveldsunderholdning for min del. Bilen lader med 1/3 av annonsert hastighet om den i det hele tatt godtar ladestasjonen. Bilen går i krabbemodus på et vilkårlig tidspunkt mellom 20%-5% batterikapasietet avhengig av kjøreforhold og kjørestil, du vet aldri helt når. Frontkamera som slutter å virke etter vask av bilen, ladeport som bare kan låses opp fra nøkkelen eller som fryser fast på grunn av håpløs plassering for norske vinterforhold. Ikke fungerende varmeapparat, fullstendig amok ACC eller andre absurde problemstillinger uten løsninger i sikte. Så er det sikkerhetsaspektet. Disse bilene blir som regel enten ikke testet i NCAP eller scorer elendig, noe som vitner om kvaliteten og forarbeidet kineserne gjør før de sender bilene på markedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå