Gå til innhold

– Kinesiske bilmerker kan ha 20 prosent markedsandel i Norge om fem år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen på japanske og kinesiske biler (og ting) er at japanerne setter sin ære i å produsere kvalitet mens det i Kina er rask profitt som gjelder. Kinesiske produkter har derfor MYE lavere kvalitet enn japanske, og jeg tror det er begrenset hvor mange som gidder å kjøpe elektriske biler med dårlig kvalitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når man ser på Kinas organhøsting fra uskyldige kinesere plukket opp på gata og konsentrasjonsleirer for minoriteter får man et inntrykk av hvordan de behandler sine egne. Så er spørsmålet hvordan de kommer til å behandle oss fremmede når de bestemmer.

(Kina blir verdens største økonomi om et par år - to år før tiden pga. covid.)

Så er da spørsmålet om man vil støtte de med flere hundretusener bare fordi man kan få en litt billigere bil...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Meningene om kinesiske produkter idag er prikk lik meningene om japanske produkter for snaut 50 år siden

Japan har vært en ganske solid alliert med vesten helt siden andre verdenskrig, og var sett på som en trussel mot vestlig industri, ikke mot vesten.

Kina i dag ligner mer på Sovjetunionen på 80-tallet, om Sovjet kunne produsert like konkurransedyktige produkter som Japan kunne den gangen. Kina har vist at de kan lage kvalitetsprodukter i lang tid, men kommer aldri til å kvitte seg med sin geopolitiske byrde enn så lenge Kina er ansett som en rival mot vesten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, trikola said:

Meningene om kinesiske produkter idag er prikk lik meningene om japanske produkter for snaut 50 år siden

Selffølgelig. 
Men man må komme ditt henn at kvaliteten er der.
Per dags dato er det et kulturproblem som gjør at Kinakvaliteten er veldig variabel, og det tar tid å endre kultur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært vanskelig å starte et nytt bilmerke for marginene er små og fordelen av erfaring er stor. Med elbil så er det et tidsvindu der fordelen av erfaring ikke er så stor, for mye av bilen vil være ny for alle. Dette er Kinas mulighet til å etablere seg som bilprodusent i vesten, og det kan bli lenge til neste gang. Aldri i verden om kineserne ikke kommer til å sette alle kluter til for å gripe denne enestående muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok kinesiske bilprodusenter vil være godt synlige i Europa, men Munro glemmer noe elementært: det er tre veletablerte nivåer i et bilhierarki:

  • Europa
  • Amerika
  • Asia

På toppen har vi Europa, hvor kundene krever mest "luksus" og best kjøreegenskaper. På bunnen har vi Asia, hvor kundene krever minst luksus og har minst fokus på kjøreegenskaper. Hvis man tror dette er løgn, så er vel det ferskeste eksempelet lanseringen av Nissan Leaf sin facelift for noen år siden, hvor verdenspressen fikk prøve modeller beregnet for det asiatiske markedet og nettopp dette ble tatt opp.

Det betyr ikke at kinesiske produsenter ikke klarer å tilpasse seg. De japanske og koreanske bilprodusentene gjør jo nettopp det. Men ingen vil beskylde en asiatisk bil for å være tysk eller fransk. Ei heller vil noen beskylde en amerikansk bil for å være europeisk. En godt utstyrt japansk eller koreansk bil er som en billig europeisk bil mtp den subjektive målemetoden opplevd kvalitet. De er bygget med tanke på hjemmemarkedet og tilpasset et internasjonalt marked. Det er akkurat som forventet.

Dermed har japanske og koreanske bilprodusenter mettet markedet for de kundene som ønsker rimelige biler som bare virker, men ikke noe mer enn det. Kinesiske bilprodusenter kommer til å konkurrere mot dem, ikke mot BMW, Mercedes, Peugeot, VW m.fl. som har spesialisert seg på europeisk bilkultur. Mange er fornøyd med å velge asiatisk fremfor disse merkene, men det er kunder som uansett ikke bryr seg om subjektive kvalitetskriterier som typisk følger europeiske biler. Sannsynligvis kjører disse kundene asiatisk allerede. Så er det selvfølgelig snakk om generalisering her og at det finnes individuelle forskjeller.

For at kineserne skal ta over markedet for europeiske biler, så må de tilby noe unikt som gjør at disse kundene er villig til å ofre europeiske biler. Slik Tesla gjorde, da amerikansk kvalitet kanskje for første gang siden T-Ford ble sett på som godt nok av kravstore europeiske kunder. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om el biler skal bli bærekraftige bør de designes slik at de blir billigere å reparere.

Ser man på normale biler kan man sette inn et hvilket som helst batteri (med få unntak) Dette bør være fremtiden for el biler også. VW er nok på rett spor her. 

Dessuten er det store utslipp forbundet med produksjon og transport når man kjøper biler som er laget i Kina. Her bør det totale co2 regnskapet på bordet. Det er ikke rettferdig handel når europeiske fabrikanter lager biler med vesentlig lavere co2 intensitet og dessuten må betale co2 avgift. Dette vil flytte co2 intensiv produksjon til steder uten co2 avgifter. Det er ikke verden tjent med.

Kineserne kan nok lage kvalitets produkter. Spørsmålet er hvordan dette skal kvantifiseres og verdisettes. Kan man se på snitt kjørelengde for skrotede biler? . 

Lenke til kommentar

Det er en veldig korrekt vurdering av bilkundenes tendensene i verdensmarkedet for bil ettersom preferanser er dominerende under bilsalg, og bilkundens bakgrunn i hans land og kultur betyr i realiteten forskjellige kriterier i valg av bil for egne formål og bruk. Kinesernes fordel i møte med koreanerne og japanerne vil være at de vil være uten effektiv konkurranse innenfor elbilmarkedet når rimelige, praktiske og virkefulle biler skal selges i Norge. Ettersom det ikke lenge er økonomiske gevinster med elbil, kan det betyr at mange vil deretter velge en rimelig, robust og pålitelig elbil i tillegg til å tviholde på fossilbilen/hybridbilen. For det er mye som tyder på at det er helt urealistisk med et forbud mot fossilbilsalg i Norge om bare fem år, ti år er langt mer sannsynlig. Da kommer de rimelige og enkelte elbiler til å bli veldig viktig så lenge disse har høy pålitelighet og god nok kvalitet for flesteparten av kundene. Her har kineserne en viktig fordel.

Lenke til kommentar

Et element her er vel at etablerte bilmerker over en del år har flyttet produksjon av komponenter og hele biler til Kina - bl.a. for å dekke markedet i Asia gjennom rimeligere produksjon. Samtidig har man her vært med på å bygge opp kompetansen rundt dette i Kina.

Spørsmålet videre er vel i hovedsak hva en del land/forbund (eks. EU) gjør. Japan har vel allerede ganske høy toll på utenlandske biler for å beskytte sitt eget marked. USA har vel i praksis også det potensielt. For de japanske bilene i USA, er mye produsert i USA så vidt jeg kan forstå - dette en måte å omgå noe av tollen som har vært eksempelvis for europeiske og japanske biler tidligere i hvert fall (men så er det handelsavtaler som her muligens har blitt endret over tid).

I praksis kan man vel si at vesten har lagt alt til rette for at Kina skal kunne bli en konkurrent på dette området. Som for Japan, har den en periode i stor grad handlet om kopiering. Her kan man også dra paralleller til hvordan Japan ble store innenfor elektronikk tidligere, og nå bare er en skygge av seg selv.

I praksis har man gjort seg helt avhengig av Kina. Samtidig som landet fører en politikk som vi gjerne ikke vil stå inne for og støtte, men indirekte gjør det gjennom hvordan produksjonen av omtrent alt nå skjer. Spesielle miljøhensyn ser man vel heller ikke så hard på. Når utenlanske selskaper gjør produksjon i Kina er det i hvert fall en viss påvirkning for hvordan produksjonen skjer, hvordan arbeidere skal ha det osv. For de rene kinesiske selskapene er det vel nødvendigvis ikke de samme kravene...

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mye det samme inntil for et år siden. Men når jeg ser hvordan Xi drar Kina i enda mer autoritær retning, så er jeg ikke like sikker lenger. Jeg tror konfronterende, isolasjonistisk mentalitet kan hindre kinesisk næringsliv å komme opp på internasjonalt nivå. Uansett hvor smarte ingeniører de beste selskapene klarer å tiltrekke seg.

Endret av Egil Hjelmeland
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fekillix said:

Japanske biler ble populære når de kom fordi de leverte eksepsjonelt gode biler. Kina leverer ikke gode biler. Bare se på alle problemene folk har hatt med MG bilene, og Maxus forøvrig.

Etter hvert ja. I starten var det vel mer det at det var et rimelig alternativ. Det er det for så vidt de kinesiske er i dag. Når det gjelder elbiler, kan man vel fort peke på en del andre modeller fra mer etablerte produsenter som også har hatt mye problemer.

Et spørsmål her blir jo hvor mye teknologi som stammer fra de samme selskapene som ellers leverer mye til bilindustrien. Eller hvor godt kopiert det er? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Redaksjonen. said:

Ikke umulig men hvis man ser på konkurrentene vil det bli beintøft. Bare se hvordan Tesla slo an i Norge. Tesla var riktignok helt alene i segmentet men el-bil kunder bryr seg svært lite om kjøreegenskaper og kvalitet, de skal bare ha et transportmiddel.

Quote

Flere av de kinesiske bilene som skulle komme til Europa gjorde det dårlig, og det ble aldri noe av kinesernes inntog på det europeiske bilmarkedet.

De modellene greide ikke å bli typegodkjent engang.

 

I hvilket land ting er produsert betyr ingenting. Det som er viktig er HVEM som står bak produksjonen.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (7 timer siden):

Jeg tror nok kinesiske bilprodusenter vil være godt synlige i Europa, men Munro glemmer noe elementært: det er tre veletablerte nivåer i et bilhierarki:

  • Europa
  • Amerika
  • Asia

 

Amen til det. Føler nok at Munro av og til ser ting med litt amerikanske øyne, som er veldig anerledes enn de europeiske. Et godt eksempel er at Lexus slo igjennom i USA i løpet av et par år, mens de brukte over 20 år på bli skikkelig akseptert i Europa. Mittinntrykk er at Tesla er i ferd med å gjøre samme tabben, ved å fokusere på hva det amerikanske markedet vil ha fremfor det europeiske. Tesla kan fremdeles vokse betydelig på enkelte markeder, (selv om de tallene som enkelte presenterer er ren utopi), men jeg tviler på at de vil bli veldig mye større i Europa.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (9 timer siden):

Jeg tror nok kinesiske bilprodusenter vil være godt synlige i Europa, men Munro glemmer noe elementært: det er tre veletablerte nivåer i et bilhierarki:

  • Europa
  • Amerika
  • Asia

På toppen har vi Europa, hvor kundene krever mest "luksus" og best kjøreegenskaper. På bunnen har vi Asia, hvor kundene krever minst luksus og har minst fokus på kjøreegenskaper. Hvis man tror dette er løgn, så er vel det ferskeste eksempelet lanseringen av Nissan Leaf sin facelift for noen år siden, hvor verdenspressen fikk prøve modeller beregnet for det asiatiske markedet og nettopp dette ble tatt opp.

Det betyr ikke at kinesiske produsenter ikke klarer å tilpasse seg. De japanske og koreanske bilprodusentene gjør jo nettopp det. Men ingen vil beskylde en asiatisk bil for å være tysk eller fransk. Ei heller vil noen beskylde en amerikansk bil for å være europeisk. En godt utstyrt japansk eller koreansk bil er som en billig europeisk bil mtp den subjektive målemetoden opplevd kvalitet. De er bygget med tanke på hjemmemarkedet og tilpasset et internasjonalt marked. Det er akkurat som forventet.

Dermed har japanske og koreanske bilprodusenter mettet markedet for de kundene som ønsker rimelige biler som bare virker, men ikke noe mer enn det. Kinesiske bilprodusenter kommer til å konkurrere mot dem, ikke mot BMW, Mercedes, Peugeot, VW m.fl. som har spesialisert seg på europeisk bilkultur. Mange er fornøyd med å velge asiatisk fremfor disse merkene, men det er kunder som uansett ikke bryr seg om subjektive kvalitetskriterier som typisk følger europeiske biler. Sannsynligvis kjører disse kundene asiatisk allerede. Så er det selvfølgelig snakk om generalisering her og at det finnes individuelle forskjeller.

For at kineserne skal ta over markedet for europeiske biler, så må de tilby noe unikt som gjør at disse kundene er villig til å ofre europeiske biler. Slik Tesla gjorde, da amerikansk kvalitet kanskje for første gang siden T-Ford ble sett på som godt nok av kravstore europeiske kunder. 

Glemmer du ikke nå Lexus, som er Toyota sin konkurrent mot de tyske, og Honda har sitt merke Acura, som riktignok ikke selges på det norske markedet? Jeg mener at japanerne definitivt kan levere like mye luksus om de vil.

Dessuten, det er en stor andel kjøpere som velger japansk eller koreansk bil nå, ikke bare fordi de er billigere, men fordi de konkurrerer på kvalitet. De leverer kanskje ikke like mye luksusfølelse, men de leveres gjerne mer mer teknologi som standard eller i en rimelig ekstrapakke, og det er godt nok for svært mange.

Jeg tror importøren på det overordnede har mange gode poeng, selv om han prøver å snakke seg bort i fra de klare manglene på bl.a. Maxus Euniq og MG ZS. Manglene er langt større på Maxus, som på maange måter forsterker inntrykket, mens MG er et greit eksemplar av en rimelig men kapabel bil.Den har sine feil og mangler, men ikke veldig avskrekkende.

Men kinesisk bilindustri har biler som er vel så bra som de japanske og Europeiske, men før kinesisk bil blir "stuereint" nok, så er det ingen vits å komme med bilene som vil havne for nært de europeiske i pris. Her må de bygge renommé først, så kan de begynne å pushe på. Dog, Kina har et styresett som mange frykter, om de skulle bli for dominerende. Mulig jeg husker feil, men tror ikke Japan har slitt med akkurat den formen for kritikk. Men så lenge de klarer å levere godt nok, billig nok, så vil det alltids være et marked for de.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...