Gå til innhold

Creative MuVo NX 128MB


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har testet Creatives NX (128mb versionen) Mp3 spiller..

 

Muvo_NX_c2.jpg

 

 

-==== FØRSTE INTRYKK======-

 

Ved første blikk er den ganske lik forgjengeren sin, creative muvo som ble kjent for sin miniatyr størrelse og spilleren kom

 

rett inn i guiness rekord bok som verdens minste. Tar vi en nærmere titt på målene ser vi at det er liten forskjell der

--------------------------------

Creative Muvo (128mb)

Dimensjoner (BxDxH) =7.3 cm x 1.6 cm x 3.5 cm

Vekt = 28 g

-------------------------------

Creative NX (128mb)

Dimensjoner (BxDxH)= 3.7 cm x 1.6 cm x 7.4 cm

Vekt = 31.5 g

---------------------------------

 

De openbare forskjellene er at Creative NX har et imponerende pent LCD display, og et par ekstra eksterne knapper på

 

spilleren. Dette var noen av tingene som folk savnet mest ved Creative Muvo, og Creative har tydligvis hørt på forbrukerne

 

når de lagde Creative NX...

 

Creative NX består av en batteri del, og en spiller del, disse dras fra hverandre og spiller delen plugges direkte inn i USB

 

porten.

 

-===== Hva følger med =====-

Creative Muvo NX kommer med:

2x Battery packs (en sølv og en rød)

1x Spiller del

1x Plastikk beholder med belte feste, slik at du kan ha mp3 spilleren i beltet

1x Armbånd som du kan feste spilleren i og ha feks rundt armen

1x hodetelefoner (ear pluggs)

1x AAA Batteri

+ manualer, software cd, osv....

 

Nå må det sies at de medfølgende hodetelefonene er av latterlig dårlig kvalitet, så hvis du ikke har dine egene hodetelefoner

 

anbefales det og skaffe seg det separat, dette var den store skuffelsen ved spilleren..

-===== Brukervennlighet og funksjoner ====-

 

Creative NX viste seg å være utrolig brukervennlig, har man Windows XP trenger man ikke en gang og installere noe software,

 

bare plugge inn spilleren i en USB port og etter et par sekunder er man klar til og overføre sanger noe som gjøres simpelten

 

ved å bare dra filen du skal ha inn til spilleren i windows.. Copy\paste...

Dette gjør også slik at spilleren egner seg som en datalagrings enhet eller en såkallt USB pin, siden du kan dra over hva som

 

helst, ikke bare sanger..

 

Hvis du skulle ville formatere spilleren (altså slette allt som er på den) må man installere programmvaren som følger med,

 

man må ikke bruke windows format derav dette kan ødelegge spilleren..

 

Selve spilleren har en meny som man navigerer enkelt med knappene på spilleren. Her kan man blandt annet endre språk (Norsk

 

er inkludert), bakrunnslys osv. Det er også en Equalizer der som lar deg stille inn på lyden, dette var en annen ting som ble

 

sterkt savnet ved Creative Muvo spilleren.

 

Spilleren fungerer også som en diktafon som faktisk er ganske god, riktignok er den ikke egnet til å ta opp musikk med..

 

Volumet stilles inn ved hjelp av to knapper nederst på spilleren, og resten styres nærmest ved hjelp av et lite trillehjul..

 

utenom disse knappene er det også de vanlige, Stop og play knappene.. I menyen er det også en "lås" eller "Lock" (også kjent

 

som en "hold" funksjon) funksjon som lar deg låse spilleren mens du bruker den slik at hvis du kommer nær knapper o.l så vil

 

ikke dette påvirke musikken..

 

Creative MuVo NX bruker 1x AAA Batteri, disse batteriene er relativt billig, og varer lenge.

 

Men jeg savner en hold funksjon som fungerer mens spilleren ikke er slått på, det hender at spilleren plutselig slår seg på

 

og sluker batteriet.. Dette er veldig upraktisk..

 

En annen ting som var litt irriterende er at du får ikke 128Mb ledig plass på Spilleren, jeg får opp en total av 121Mb total

 

plass, noe som kan være litt upraktisk, men dette er bare en liten detalje..

 

-==== Lydkvalitet ====-

Med den medfølgende equalizeren kan man enkelt justere lyden til slik som man vil ha den.. I min mening er lydkvaliteten

 

utrolig god, og kan ikke finne noe feil ved den. I tilleg til å kunne justere equalizeren som man vil er det også programmert

 

inn diverse "presets", altså Rock, Classic, Jazz osv, noe som fungerer meget bra. Så hvis man har egne gode hodetelefoner så

 

er det ikke noe negativt ved lyden..

 

-===== Pris ======-

 

Creative MuVo NX 128mb kan du få for 1163,- hos Databutikken.no, noe som er en veldig god pris for denne spilleren, på

 

komplett.no kan du få den for 1227,-, igjen ganske god pris for en slik spiller.. Jeg vil si at spilleren absolutt er vært

 

pengene, men kanskje burde vurdere og enten heve prisen litt og slenge med et par bedere hodetelefoner, eller sette prisen

 

ned og droppe dem.

 

-==== Konklusjon ====-

Creative MuVo NX oppfyller omtrent alle behov som vi savnet ved forgjengeren Creative MuVo, med god LCD display med ekstremt

 

kult bakrundslys, flere funksjoner og god lyd. Likevell mangler den et par små detaljer som hindrer spilleren fra og komme

 

helt til topps..

 

 

Positive sider:

+ Meget liten og kompakt spiller

+ LCD display med mange funksjoner

+ God pris

+ Veldig god lyd (hvis du bruker egene hodetelefoner)

+ Kan brukes som datalagrings enhet (USB PIN)

+ Bruker AAA Batteri som billige og små

 

Negative Sider:

- De medfølgende hodetelefonene er til å le av

- Ikke 128mb, men 121mb lagringsminne

- Ikke noen "hold" knapp som fungerer når spilleren er av

 

KARAKTER: 5.5\6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk faktisk lyst på en slik spiller nå jeg :)

vet at om jeg kjøper noen skikklige hode telefoner i tillegg så kunne dete blitt skikklig bra :) Hadde egentlig tenkt meg å spare til den "billige" iPod'en kommer, men har egentlig ikke bruk for alverdens musikk så lenge det er så lett å overføre sanger via USB for tiden. Også er den jo bitte liten ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i stort sett det meste som stod der, men det er også et annet problem som kan dukke opp fra en tid til annen, det er at musikk "forsvinner".

 

Plutselig så ble en av mappene mine borte, og jeg fant den ikke selv om jeg plugget den i. Prøvde å slette alt på den (med delete), og da den så tom ut fra Windows stod det likevel at 30MB er brukt).

 

Jeg var hjemme i Oslo og hadde ikke "formateringsprogrammet" og kunne ikke gjøre det. Og da jeg overførte musikk så fikk den plutselig bare plass til 4 sanger.

 

Så en del plass ble "tapt", men etter en formatering ble alt bra igjen. Har lest om dette fenomet på flere plasser så det er ikke en "engangs" tilfelle.

 

Men utenom denne buggen som bare har skjedd meg 1 gang så er det en utmerket spiller. Liten, lett og brukervennlig. Prisen er også hyggelig!

 

Man må holde i på knappen bitte litt før den skrur seg på så jeg har ikke hatt problemet med ingen lett tilgjengelig hold funksjon. Det som har skjedd er at jeg har greid å trykke på "pause" i lomma og derfor må trykke på play igjen. Men det skjer ikke så ofte det heller.

 

Vil absolutt anbefale de som ikke trenger så stort lagringsplass, for det er vel bare 128 som er tilgjengelig for tiden.

 

Jo, en ting som jeg testet:

 

Den medfølgende programmet som komprimerer ting til WMA format. Da fikk jeg presset 4t og 30 m med musikk i den, men problemet var at batteriet ble tomt etter 4 timer ;) Siden hard komprimering betyr mer sluking av batteri. Men det kan være kjekt dersom du akkurat ikke får plass til 1 sang til på slutten.

 

Karakter 5/6

 

Andre Pluss:

- Får med belteklips og jogge armbånd ;)

- Får også med 2 batterypacks i forskjellige farger til å matche humør og klær.

 

Andre Minus:

- Mindre batterislukende

- Kan være buggede

Endret av unwill
Lenke til kommentar

også en kommentar til testen:

 

jeg har ikke opplevd at mapper forsvinner, men at deler av sanger blir korrupte ved overføring fra pc (?), slik at man får en høyfrekvent pipelyd plutselig midt i sangen noe som kan bidra til hørselskade. Har ikke klart å gjenskape problemet i 100% av tilfeller, men det ser ut til at det splitta designet kan ha skylda, da det ikke blir levert nok strøm til spilleren gjennom usb når muvoNX står på en allerede befolket usb-hub. Andre slike usbdrives er ikke avhengig av strøm fra usb-porten.

 

Jeg ønsker også å få testet hvordan korrupte mp3-filer blir behandlet av spilleren, så, har noen mp3-filer med sync-errors f.eks. kan jeg få en sample?

 

mp3utility er et greit freeware (250kb) for å scanna mp3filer og mapper for feil.

 

 

Til trådstarter og tester, fin test, men en del skrivefeil ødelegger helhetsinntrykket.

Endret av heraldo
Lenke til kommentar
En liten kommentar:

 

Det at windows ikke rapporterer 128 mb tilgjengelig lagringsplass har vel med overhead for filsystemet å gjøre, samt den mye diskuterte definisjonsproblematikken ifbm. kbyte.

Nei, uansett hvordan man ser på det så har den ikke 128 MB. Selv ikke den "snilleste" måten...

Lenke til kommentar
også en kommentar til testen:

 

jeg har ikke opplevd at mapper forsvinner, men at deler av sanger blir korrupte ved overføring fra pc (?), slik at man får en høyfrekvent pipelyd plutselig midt i sangen noe som kan bidra til hørselskade. Har ikke klart å gjenskape problemet i 100% av tilfeller, men det ser ut til at det splitta designet kan ha skylda, da det ikke blir levert nok strøm til spilleren gjennom usb når muvoNX står på en allerede befolket usb-hub. Andre slike usbdrives er ikke avhengig av strøm fra usb-porten.

 

Jeg ønsker også å få testet hvordan korrupte mp3-filer blir behandlet av spilleren, så, har noen mp3-filer med sync-errors f.eks. kan jeg få en sample?

 

mp3utility er et greit freeware (250kb) for å scanna mp3filer og mapper for feil.

 

 

Til trådstarter og tester, fin test, men en del skrivefeil ødelegger helhetsinntrykket.

Bommer sikkert, men tror at en del av musikken du finner på kazaa er laget for å plage piratkopiererene ved at de har starten av sangen, og så oppdager man ikke pipelyden før du er litt uti sangen og da har du lastet ned hele driten. Kanskje oppdager du ikke pipelyden i det hele tatt, kan være det som har skjedd deg så du lastet ned en sang som har blitt ødelagt med vilje og fikk den en smell der.

 

Tror den skal klare å holde på sangene uten å gjøre deler av dem korupte men hva vet vel jeg... Korupte sanger kan vel ikke spilles av heller, når det gjelder korupt data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...