bmw012189 Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 (endret) Hei! Jeg vurderer å kjøpe en brukt Peugeot 308, 2014 modell. (Ikke SW- utgaven). Synes dette virker som en utrolig fin bil, men er veldig usikker på om jeg skal gå for diesel eller bensin. Har lest at dieselutgaven har litt lavere forbruk. Men kjenner jeg begynner å bli mer og mer skeptisk til å kjøpe diesel med tanke på verditap og hvor vanskelig det er å selge, om jeg evt. skal selge den om noen år. Leser jo støtt og stadig om folk som er skeptiske til diesel på grunn av dieselforbud i Oslo osv... Noen tanker rundt dette? Lurer også på om dette er en driftsikker bil, med lite feil og mangler? Er dette en god bil å kjøpe, om man ønsker et så problemfritt bilhold som mulig? Hva burde man evt. se etter? Er det noen kjente feil? Min far har tidligere hatt en Peugeot 508 SW som han hadde i 3 år og var strålende fornøyd med. Synes jo de nyere Peugeot modellene virker veldig pålitelige, men ønsker gjerne å høre fleres mening. Ser frem til svar 🙂 Endret 20. mars 2021 av bmw012189 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Skal du småkjøre mye hadde jeg droppet diesel. Bensin har høyere forbruk men har til gjengjeld ingen turbo som kan ryke og ingen DPF som kan tette seg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Så vidt jeg forstår har alle bensinmotorene i denne bilen turbo. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 sedsberg skrev (7 timer siden): Skal du småkjøre mye hadde jeg droppet diesel. Bensin har høyere forbruk men har til gjengjeld ingen turbo som kan ryke og ingen DPF som kan tette seg. Kommer til å bli fossilforbud i Oslo, ikke bare diesel, så har man bare småkjøring så kjøp elbil Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Kan ikke bare forby fosilbiler uten videre. Kjøp deg bensinbil du Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Opelduude skrev (1 time siden): Kan ikke bare forby fosilbiler uten videre. Kjøp deg bensinbil du De vil forby i byer, men de fikk ikke lov på grunn av ordlyden i loven, så jeg mener at det var snakk om å skrive om loven så det blir tillatt, så det blir nok ulovlig med personbiler på fossilt i Oslo og Bergen ganske snart. Bensin er dyrt og forbeholdt gressklippere og annet verktøy Det er diesel eller elbil som er valget for bil Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 (endret) Jeg tenker at prisen vil holde seg omtrent like bra om det er bensin eller diesel. Om du kjører en del turer vevnlig på flere mil så er diesel greit det også. Endret 21. mars 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Dubious skrev (1 time siden): De vil forby i byer, men de fikk ikke lov på grunn av ordlyden i loven, så jeg mener at det var snakk om å skrive om loven så det blir tillatt, så det blir nok ulovlig med personbiler på fossilt i Oslo og Bergen ganske snart. Bensin er dyrt og forbeholdt gressklippere og annet verktøy Det er diesel eller elbil som er valget for bil Kan diskuteres til evigheten og forbi, det er ikke vits med en dieselmotor hvis du bor midt i byen og kun bruker bilen til jobb og butikkturer. Har du brukt for en bil til å kjøre henger med og trenger en familiebil du skal fylle opp med bagasje og ha sykkelstativ, skiboks osv så er diesel helt klart best. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Opelduude skrev (1 time siden): Kan diskuteres til evigheten og forbi, det er ikke vits med en dieselmotor hvis du bor midt i byen og kun bruker bilen til jobb og butikkturer. Har du brukt for en bil til å kjøre henger med og trenger en familiebil du skal fylle opp med bagasje og ha sykkelstativ, skiboks osv så er diesel helt klart best. Og viss du ikke har bruk for å trekke henger etc, så er elbil best. Bensin er ikke best til noe Lenke til kommentar
AntonMarkmus Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 https://broom.tv2.no/underholdning/broom/peugeot/308/2009-2014/674 Har brukt denne siden mye når jeg har kjøpt bruktbil Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Jeg måtte bytte registerreim på 45 000 km på 1.2 liter bensin 131 hp. Det synes jeg var tidlig. Ellers veldig fornøyd ned 308sw 2015 Lenke til kommentar
bmw012189 Skrevet 22. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2021 (endret) Dassen skrev (3 timer siden): Jeg måtte bytte registerreim på 45 000 km på 1.2 liter bensin 131 hp. Det synes jeg var tidlig. Ellers veldig fornøyd ned 308sw 2015 Jøss det var tidlig. Hvor mye kostet det å bytte på den? Endret 22. mars 2021 av bmw012189 Skrivefeil Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 22. mars 2021 Del Skrevet 22. mars 2021 bmw012189 skrev (3 timer siden): Jøss det var tidlig. Hvor mye kostet det å bytte på den? 17k. Andre ting som jeg har fått fikset i mitt eie under garanti er rykking i girkassa under nedgiring fra 4-3 gir. Løst med software-oppdatering. Hadde knirking fra bakre akslingen. Løst med å få et hulrom fylt med ekspanderende skum for å stive av. Begge deler visstnok vanlige feil. Ellers som sagt veldig fornøyd med bilen. Utrolig komfortabel på veien. God bruktbil å kjøpe, for prisfallet er høyt de første årene. Ville kanskje gått for GT og ikke GT-line skulle jeg kjøpt på nytt i dag. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 22. mars 2021 Del Skrevet 22. mars 2021 2 hours ago, Dassen said: 17k. Andre ting som jeg har fått fikset i mitt eie under garanti er rykking i girkassa under nedgiring fra 4-3 gir. Løst med software-oppdatering. Hadde knirking fra bakre akslingen. Løst med å få et hulrom fylt med ekspanderende skum for å stive av. Begge deler visstnok vanlige feil. Ellers som sagt veldig fornøyd med bilen. Utrolig komfortabel på veien. God bruktbil å kjøpe, for prisfallet er høyt de første årene. Ville kanskje gått for GT og ikke GT-line skulle jeg kjøpt på nytt i dag. Evt gti, ser ut som gti er veldig tungsolgt, sett flere som har ligget lenge på finn Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 22. mars 2021 Del Skrevet 22. mars 2021 Dassen skrev (9 timer siden): Jeg måtte bytte registerreim på 45 000 km på 1.2 liter bensin 131 hp. Det synes jeg var tidlig. Ellers veldig fornøyd ned 308sw 2015 Har '17 308SW, den ble innkalt til kontroll av registerreim pga. en mulig produksjonsfeil, så kan hende det var en sammenheng der. Er for øvrig fornøyd med vår bil, hvis det er relevant (er som sagt SW-utgangen). Lenke til kommentar
Selle Skrevet 22. mars 2021 Del Skrevet 22. mars 2021 (endret) Registerreim på 1.2 bensin skal byttes på 5 år, det er viktig at dette gjøres da reima går i olje og er kjent for å smuldre opp Jeg har en 2014 308 1.2 131hk som jeg kjøpte i 2018. i dag kjørt rett over 70000. Her er lista på feil jeg har hatt: -AC virket ikke, kjent feil, garanti -liten oljelekasje fra topdeksel, garanti -lekasje fra venstre lyktespyler, garanti -deksel på høyre lyktespyler falt av, måtte krangle litt, men fikk det på garanti -sprekker i multireim, garanti -problemer med radio, kjent feil, sw oppdatering -skjermen i midten av instrumentpanel virker ikke, feilet etter at garanti gikk ut, har fått pris på 25.000 for å fikse, men ikke gjort noe med det enda -lyden i stereoen er borte. Kjent feil som SW oppdatering av og til løser, men min bil har allerede siste versjon. Det kan være ledningsnett i en dør eller dårlig batteri. Har ikke sett så mye på det enda, men tipper det er dårlig batteri som er problemet på min, den starter alltid helt fint, men hvis jeg slår på radioen uten motor i gang går den rett i eco mode som jeg har funnet på et britisk forum betyr at batteriet er årsak Er lei alle feilene, men når den virker er det en veldig god bil å kjøre, spesielt på 18” sommerdekk. Endret 22. mars 2021 av Selle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå