Gå til innhold

Kvinner er blitt så redde at de er nødt til å ta med joggesko på byen

Lovliggjøre pepperspray for selvforsvarshensyn for udømte borgere?   

68 stemmer

1. 1. Lovliggjøre pepperspray for selvforsvarshensyn for udømte borgere?

• Ja
      42
    • Nei
      26

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PingEnt skrev (17 minutter siden):

På en annen side har jeg heller aldri hatt noen skumle opplevelser i Oslo sentrum, og jeg har vært i store deler av byen. Det skjer litt flere overfall i Oslo enn i Stavanger, Bergen og Trondheim (sjekket, Oslo har vel 11 anmeldte voldstilfeller per 1000. innbygger per år, Bergen, Stavanger rundt 8, og Trondheim 6 ). Det er litt mer voldskriminalitet i Oslo (38% mer enn i Bergen og Stavanger), men mye av det ekstra er gjengopprør som ikke berører deg som går på byen. Sammenliknet med byer ellers i Europa er nok Oslo veldig, veldig trygg hvis en sammenlikner med andre byer i lik størrelse.

Verste opplevelse jeg har hatt var faktisk ved parkeringsplassen ved Skar for en god del år siden (Skar er langt uti Maridalen, altså langt utenfor bysentrum, for dem som ikke vet) da jeg ventet på bussen hjem en kveld. Da var det en bil som ruset motoren og hadde lyskasterne rettet mot bussholdeplassen hvor jeg satt alene. Skjedde ikke noe mer enn det, da.

Har selv opplevd kniv ran i Oslo sentrum. Ikke på kveldstid forsåvidt men på høylys solskinnsdag. Rett utenfor rådhuset. Skal si jeg ble utrolig overrasket. Her var det ingen skrupler. Kniv mot strupen og raneren stod i ryggen. Mange som var i området men alle brydde seg vel om sitt og la ikke merke til det. Husker jeg bare ble helt paff, at det i det hele tatt var mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 minutter siden):

Har selv opplevd kniv ran i Oslo sentrum. Ikke på kveldstid forsåvidt men på høylys solskinnsdag. Rett utenfor rådhuset. Skal si jeg ble utrolig overrasket. Her var det ingen skrupler. Kniv mot strupen og raneren stod i ryggen. Mange som var i området men alle brydde seg vel om sitt og la ikke merke til det. Husker jeg bare ble helt paff, at det i det hele tatt var mulig.

Er forjævlig. Er også slik at folk i Oslo bare random dytter deg hvis ikke ting går fort nok. Nei Oslo er ikke en by jeg vil bo i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (8 minutter siden):

Er forjævlig. Er også slik at folk i Oslo bare random dytter deg hvis ikke ting går fort nok. Nei Oslo er ikke en by jeg vil bo i

Nei, ikke jeg heller. Så jeg flyttet 😃

Når en ikke kunne gå på senteret for å handle engang uten å vite om en ble:

1. Bare slått ned for morro skyld

2. Ranet og kanskje slått ned, eller bare ranet

Da er det egentlig ganske mørkt.

Nå går jeg på butikken, uansett klokkeslett, med en trygg og god følelse 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
39 minutes ago, FranZe said:

Nå foregår ran på åpen gate også i f.eks. Trondheim: https://www.nidaros.no/kompisene-ble-forsokt-ranet-pa-apen-gate-begynner-a-bli-et-javlig-stort-problem/s/5-113-1134

Eller midt på dagen i Bergen på åpen gate: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/97-ar-gammel-kvinne-ranet-pa-apen-gate-i-bergen/s/12-95-3423261970

Ikke at det er bra at det skjer, men la oss ikke lure oss til å tro at dette er et rent Oslo-fenomen.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Nå foregår ran på åpen gate også i f.eks. Trondheim: https://www.nidaros.no/kompisene-ble-forsokt-ranet-pa-apen-gate-begynner-a-bli-et-javlig-stort-problem/s/5-113-1134

Eller midt på dagen i Bergen på åpen gate: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/97-ar-gammel-kvinne-ranet-pa-apen-gate-i-bergen/s/12-95-3423261970

Ikke at det er bra at det skjer, men la oss ikke lure oss til å tro at dette er et rent Oslo-fenomen.

Nei, det er det jo helt garantert ikke. Forsøker ikke lure noen som helst. At det skjedde meg i Oslo kan jeg jo ikke komme utenom.

Men at det skjer ting oftere ett sted enn ett annet skal en ikke utelukke. Uten å ha noe ren statistikk på det så vil jeg si at oppgjennom tidene så er f.eks ikke furuset senter i Oslo ett sted hvor en har hatt ønske å bosette seg mtp trygghet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, FranZe said:

Nei, det er det jo helt garantert ikke. Forsøker ikke lure noen som helst. At det skjedde meg i Oslo kan jeg jo ikke komme utenom.

Men at det skjer ting oftere ett sted enn ett annet skal en ikke utelukke. Uten å ha noe ren statistikk på det så vil jeg si at oppgjennom tidene så er f.eks ikke furuset senter i Oslo ett sted hvor en har hatt ønske å bosette seg mtp trygghet. 

Nå kommer det titt og ofte negative nyheter om diverse steder i Groruddalen, som har 140 000 innbyggere. Av alle kommuner i Norge, er det er kun Bergen og Trondheim som har flere innbyggere enn Groruddalen. Det er det lett å glemme når en leser negative nyheter om stedet. 

Hvis jeg søker "Furuset senter ran" finner jeg en sak fra 2005, og en om et ran på Bingoen i 2014. Vet ikke om det er sååå ille?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Nå kommer det titt og ofte negative nyheter om diverse steder i Groruddalen, som har 140 000 innbyggere. Av alle kommuner i Norge, er det er kun Bergen og Trondheim som har flere innbyggere enn Groruddalen. Det er det lett å glemme når en leser negative nyheter om stedet. 

Hvis jeg søker "Furuset senter ran" finner jeg en sak fra 2005, og en om et ran på Bingoen i 2014. Vet ikke om det er sååå ille?

Kan dere ta diskusjonen om dette en annen plass og holde dere til trådens tema? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Når man ringer til politiet så skal de komme på 10 minutter, nesten hvor som helst i landet og for nesten hva som helst.

I en nødsituasjon der det bare er sekunder mellom liv og død er politiet ofte bare noen få minutter unna. 

Ja, mer politi hadde vært bra. Men det er det enkelte individ som i størst grad må ta byrden på å forsvare sitt liv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, debattklovn said:

I en nødsituasjon der det bare er sekunder mellom liv og død er politiet ofte bare noen få minutter unna. 

Ja, mer politi hadde vært bra. Men det er det enkelte individ som i størst grad må ta byrden på å forsvare sitt liv. 

Det høres ut som et rent mareritt å måtte bære med seg våpen for beskyttelse for å føle seg trygg. Det er akkurat det disse kvinnene til en viss grad allerede gjør når de tar med seg andre sko for å løpe bort, og som de ikke føler seg komfortable med.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (7 timer siden):

Disse ranene ble gjort av en somalisk ransgjeng, som alle er bak lås og slå. Ja, bodde selv i byen når dette foregikk, og stemningen på byen var ikke bra når dette pågikk. Disse dritsekkene holdt folk som gisler blant annet, og flere ransofre ble nesten slått i hjel. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Det er sikkert overdrevent utopisk å peke på, men problemet er jo disse mennene, at kvinnene skal måtte korrigere sin oppførsel på grunn av forhold de ikke har skapt, er blodig urettferdig, og desverre ganske typisk.
Men hva skal man gjøre, hvordan minimerer man slike overgrep, hva er kjernen til slike handlinger?
Jeg vet ikke.
(Men tenker på tidligere kommentarer i tråden her som var noe slikt som at kvinner stemmer kun på innvandringsliberale partier, dermed fortjener de å bli seksuelt misbrukt av innvandrere. Kombinasjonen av å tenke slik, samt å formulere det her, illustrerer i alle fall et ganske skadelig menneskesyn, som kanskje er en av faktorene?)
Når det kommer til Oslo, har jeg blitt ranet ved et par anledninger, men opplever byen likevel trygg, selv om det foregår diverse ting rundtomkring, har jeg aldri vært redd for å gå noe sted, ruset/uruset, alene/i gruppe, på vilkårlig tidspunkt.
Men synes det er slitsomt å ferdes i sentrum Karl Johan-Oslo S-Storgata-området, uavhengig av tid på døgnet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er de som overfaller, ikke de som overfalles. Det være seg unge kvinner (voldtekt) eller eldre enslige menn (ran). Ja selv gamle godt over 70 overfalles. 

Problemet må tas,  ikke de det går utover. 

Jeg har blitt ranet i Oslo 1 gang når jeg var yngre og litt "verdensmester" men da var jeg ekstremt uforsiktig og tok en risiko de færreste ville gjort. I voksen alder har jeg blitt forsøkt ranet av en ungdomgjeng utenfor Oslo S kl. 2 natt til søndag som besto av innvandrerungdom i aldersgruppen 15-20 (man er ikke blind).
Jeg var da på date med en kvinne men jeg var oppmerksom på hva som var i ferd med å skje og fikk bragt oss i sikkerhet før det utartet seg.

Å vurdere risiko ift. hvor og når man  beveger seg rundt om kring i et bymiljø og andre steder er alltid fornuftig. Men jeg tar ikke med meg joggesko på byen fordi noen i England ble voldtatt eller ranet.

Slike ting som dette kan lett unngås med mer tilstedeværelse fra politi til fots på de mest traffikerte områdene ift. utesteder, spisesteder osv.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 timer siden):

Kan dere ta diskusjonen om dette en annen plass og holde dere til trådens tema? 

Ja. Kanskje hvis en sitter der før en skal ut og pakker ned i en sekk ett par joggesko fordi det må en ha for å løpe hjem i frykt fra det stedet en oppsøker heller burde funnet på noe annet? Eller nei, det var vel for å kopiere noe for en hendelse som har skjedd i ett annet land det.

Det som er diskutert hører sammen med trådens tema. Det er ikke bare kvinner som er redde. Når det kommer til fysisk vold ute så er faktisk menn mer utsatt. Hvor mange damer opplever egentlig fysisk vold ute? Når det argumenteres med at kvinner er redd for at menn skal drepe dem (artikkel førstepost) så blir det litt latterlig å da pakke ned en gymbag for så å oppsøke disse drapsmaskinene...? Sier drapsmaskiner om alle menn, siden alle tas under en kamm, i alle fall når det skal uttrykkes i media.Hvis en vil endre dette så tror jeg kanskje en blir nødt til å gjøre noe annet enn å gå til innkjøp av ett par joggesko. Så kan en sette seg ned å tenke hva en egentlig kommer til å få gjort med dette. 

Kan en ting kanskje være at en begynner å slå hardere ned på f.eks vold og overgripelser? Jeg har forsåvidt begynt å si til mine sønner at en kysser ikke jenter uten at de er enige om det. For å ikke få noen missforståelser rundt dette så er det ett krav for alles del at det er tegnet en kontrakt som viser at alt er frivillig. Nesten som ett testamentet. Skrevet under på en offentlig og befolket plass, med ett vitne som kan bekrefte (for den som skal kysses) at det gjøres frivillig.

Kanskje noe slikt går an å gjennomføre? Så kan det heller få svi skikkelig når en gjør noe med andre mennesker som de ikke selv vil, ved å øke straffen for dette noe voldsomt selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Åpner man for lett tilgjengelig bruk av pepperspray vil da en gjerningsperson også kunne bruke dette mot sitt offer? De har tross alt fordelen med overraskelsesmomentet. Jeg håper de som støtter dette også skjønner hvor effektivt det vil være for å overfalle en uskyldig person. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windoge said:

Åpner man for lett tilgjengelig bruk av pepperspray vil da en gjerningsperson også kunne bruke dette mot sitt offer? De har tross alt fordelen med overraskelsesmomentet. Jeg håper de som støtter dette også skjønner hvor effektivt det vil være for å overfalle en uskyldig person. 

Gjerningsmannen har en kniv og det er ofte mer enn en gjerningsmann. De trenger ingen pepperspray og hun vil ikke klare å forsvare seg selv.

Hovedproblemet er ikke innvandre, kvinner som ikke er forsiktige eller menn med stygge holdninger. Hovedproblemet er at Norge tar ikke kriminalitet seriøst. Vi bruker en svært liten andel av statsbdusjettet på politi og etterforskning, noe som fører til lange ventetider og en lav oppklaringsprosent.

Og av de ressursene politet får, så blir en stor andel av dem kastet bort på prestisjesaker som Tom Hagen. Om de ressursene hadde blitt brukt på voldtektsetterforskning, tenk hvor mange voldtektsmenn vi kunne ha fått vekk fra gatene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...