Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Totakt går ikke på tomgang/oppoverbakker

Anbefalte innlegg

Heisann. Kjøpte nylig en suzuki rmx 50, men den går ikke på tomgang, og sliter/klarer ikke bakkestart. Har skrudd mye på forgasser åsånn, og mener på jeg hadde den på tomgang, men skrudde på den igjen for å få den til å gå litt roligere, og da slutta den på tomgangen. Trenger hjelp! Noen som vet hva jeg bør gjøre? Den er trimmet til 70 cc og har trimpotte. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at du har rett dysestørrelse? Har du rett forgasser? 21mm forgassere som vanligvis brukes for trimsett er sinnsyk nepper på justeringen. Jeg brukte 4 ettermiddager for å få den rett justert, 1mm på skruen var som natt og dag . Hvis du er plaget med at den ikke kommer opp i turtall men begynner å putre kommer det ofte av at den får for mye luft i forhold til bensin. Ofte må man da inn med lufteskruen og noe ut med bensinskruen.

Lenke til kommentar

Du har ikke både lufteskrue og bensinskrue. Du har kun én av delene. Men du har en tomgangskrue i tillegg. Denne bestememr kun tomgangen og har ingenting med blandingen å gjøre.

På tomgang er det kun bensin- eller lufteskruen (avhengig av hva du har) som bestemmer blandingen. Hoveddysa har da ingen verdens ting å si. Den kretsen er stengt av.

Når motoren sviver på tomgang (du må kanskje justere den opp litt) så skal du kunne justere bensin- eller lufteskruen frem og tilbake til du finner et punkt hvor tomgangen er høyest. Altså kan du justere den ene veien til tomgangen begynner å synke. Når du da justerer tilbake andre veien så vil den stige litt igjen før den så begynner å falle igjen. Hvis den ikke gjør dette så har du enten helt feil tomgangsdyse eller så har du lekkasje i veivhuset. Sistnevnte er veldig vanlig på gamle mopeder.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Skal prøve å sette på 50cc sylinderen og se om den går da. Kan det være at bakdrevet er for stort? Siden den ofte ikke klarer å dra og stopper etter noen meter. Står på enten 50 eller 52 nå, men har et 44 drev jeg kan sette på. Mulig det har noe å si? Også evt framdrev da. Usikker på hva som står på for øyeblikket. 

Endret av Isakmopedsak
La til info om framdrev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...