Gå til innhold

Politiroboter blir mer og mer populære. Nå vil skeptikere hindre dem i å bruke våpen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med robot som i en vanskelig situasjon foruten vanlig kamera også  kan bidra med, høyttalerfunktion, mikrofoner, infrarødt kamera, mulighet for røyklegging, tåregass, pepperspray, narkosegass, brannslukking, og så videre...?

Om den ikke har lov og forsvare seg kunne den jo allikevell gjøres skuddsikker, viktig å opprettholde en taktisk fordel tross alt.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Artikkelen starter med en gisselsituasjon.

Altså en vanskelig situasjon, ikke dagligdags politiarbeid. Da blir det spørsmål om hva man kan gjøre uten å utsette politi og andre for livsfare. En fjernstyrt robot kunne være en måte å oppnå kontakt med den andre siden, eller å uskadeliggjøre en spent sitiasjon.

Er det ikke det som er målet?

Eller foretrekkes det at noen vil ofre livet?

Lenke til kommentar

Brukes jo allerede roboter i bombe-oppdrag.

Om det blir som en støtte som hund så kunne det jo vært ok. Umulig å vite hvordan det blir i vesten, men det kommer klart til å bli misbrukt i litt uheldige diktaturer som Kina og Iran eller Russland.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja, alt som kan brukes kan også misbrukes.

Måtte vel være sikret mot overtakelse disse robotene, på en så

krevende måte at det ville kreve resurser på størrelse med de som lager dem.

Lenger kommer en ikke, da kan andre også velge å heller bygge sin egen...

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (21 timer siden):

Om det blir som en støtte som hund så kunne det jo vært ok.

Eg er einig i at slik bruk av robotar bør sidestillast med å bruke politihund. I dag har politihunden status som polititenestemann som det er strenge straffar for å bruke volda mot. Samtidig så er det slik at når politihunden fyrst er sluppet laust så vil hunden hoppe fram og bite for å holde fast til hundeføraren når fram og kan ta over. Kjem politihunden mot deg så nytter det ikkje å overgi deg i siste liten, du blir bitt uansett.
Blir ein bevæpna robot sendt inn så vil det nok være mulig å de-eskalere situasjonen heilt fram til det blir avfyrt skudd av operatøren som fjernstyrer roboten.

Ein må sjølvsagt passe på at politiet ikkje endrer taktikk til å alltid løyse vanskelege saker med å sende inn ein henrettelses-robot som drep alle på trygg avstand. Men berre fordi politiet kan skyte for å drepe så treng ikkje det å bety at alt politiarbeid blir løyst med skytevåpen berre fordi ein har pistolen i beltet.
Eg ser den etiske problemstillinga med å sende intelligente robotar med våpen inn i uoversiktlege situasjonar ettersom det då alltid er eit spørsmål om kven som skal kunne bestemme mellom liv og død, men det er ein større etisk problemstilling som er uavhengig av bevæpna politirobotar.

Utspelet frå lokalpolitikaren om at robotar ikkje har rett til å forsvare seg kan eg være einig i, men det er ikkje eit argument mot bevøpning av robotar. For sjølv om roboten ikkje har rett til å forsvare seg sjølv, så må den vel fortsatt ha rett til å forsvare uskyldige tredjepart? Om roboten i denne gisselsituasjonen også hadde hatt våpen så ville den kunne være i stand til å drepe for å redde gisselet, for gisseltakaren speler det nok liten rolle om ein blir skutt av ei maskin eller ein person.

Lenke til kommentar

For sensorfunksjoner, lett overvåkning  og farefulle oppdrag så kunne det vært ok med en snakkende robothund...

Jeg tror ikke at politi roboter blir bevæpnet med det første. Elsjokk og spray er helt ok for min del... Men tror ikke jeg vil utstyre en AI robot med skytevåpen...

Jeg er litt redd for AI også, iallefall avansert.. Er ikke bare scifi dette, og Elon Musk har utrykt bekymring også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...