Ludvig86 Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Hey! Jeg har en caliper som henger, virker det som, da bremsen på høyre forhjul ikke ser ut til å helt vil slippe taket, og felgen er selvfølgelig full av bremsestøv, og den blir varm. Jeg prøvde å skifte ut glideboltene og smøre opp, men det hjalp tydeligvis ikke. Hva annet kan forårsake dette? Stempelet? Må det byttes eller er det nok å pumpe det ut og gjøre rent? Kan det vere andre årsaker? Takker for svar! Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Det kan være stempel som henger ja, du kan prøve å pumpe det ut å pusse litt, men det er ikke sikkert det er/blir tett lenger, om man kjører lenge uten å bytte klosser så vil stempel stå langt ute, da er det lettere for at dritt og salt samler seg i og rundt stempel å ødelegger/lager slitasje, sjekk også om gummipakningene rundt stempel er hele, man får repsett til caliper med disse i. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2021 Takk for innspill! Skal få sett på stempelet! Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Litt avhengig av bilen, men til endel biler får man ny komplett kalipper til noen hundrelapper mer enn overhalingskit... Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2021 Har røde calipere, og det vil nok koste litt å lakke den også vil jeg tro? Vil helst ha røde da det passer godt til bilen, og det vil se rart ut med rød bak og grå foran 😄 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 daruu skrev (5 minutter siden): Litt avhengig av bilen, men til endel biler får man ny komplett kalipper til noen hundrelapper mer enn overhalingskit... Ja har man en liten småbil er det ikke så dyrt. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Ludvig86 skrev (32 minutter siden): Har røde calipere, og det vil nok koste litt å lakke den også vil jeg tro? Vil helst ha røde da det passer godt til bilen, og det vil se rart ut med rød bak og grå foran 😄 Ikke nødvendigvis. Jeg kjøpte foliatec kaliperlakk. Koster ca 400 kr for et sett. I settet er det lakk, herder, stålbørste, bremserens, pensel og hansker. Lakken skal bare børstes på som maling. Jeg er veldig fornøyd med resultatet på bilen min. Anbefaler å kjøpe en pensel i tillegg til den som følger med fordi den har en tendens til å røyte. Et sett holder mer enn nok til 4 calipere. Jeg hadde ca halve boksen igjen etter 2 strøk på hver caliper. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2021 Takk for tipset! Men vil ikke pensel etterlate seg pensel strøk og bli stygt...? Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 4 minutes ago, Ludvig86 said: Takk for tipset! Men vil ikke pensel etterlate seg pensel strøk og bli stygt...? Hvis du legger på nok, på siste strøket pleier det å flyte utover og bli jevnt innen det tørker. Akkurat før det renner, da er det perfekt. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Som Fenrisulv sier Jeg har ingen penselstrøk på mine. Veldig jevnt og fint resultat. Bare vær nøye med rengjøring med stålbørste før lakkering om du skal gjøre det på gamle calipere. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2021 Takk! Jeg skal se nærmere på dette 😀 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Lenge siden du byttet bremsevæske? Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 20. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2021 ExcaliBuR skrev (2 timer siden): Lenge siden du byttet bremsevæske? Det gjorde jeg faktisk i fjor sommer. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Ok, bremsevæske er hygroskopisk og således kan korrodere stempel/sylinder. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 20. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2021 Det blir nok til å få presset ut stempelet og sjekke hvordan situasjonen er. Skulle vel ha klemt over bremseslangen for å hindret søl? Finnes der en klemme som er egnet til formålet som ikke skader slangen? Jeg tenkte på en Vicegrip tang, men de har vel skarpe metalltenner. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Bare å bytte. Like greit. Ferdig med det en gang for alle. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 (endret) 7 hours ago, Ludvig86 said: Det blir nok til å få presset ut stempelet og sjekke hvordan situasjonen er. Skulle vel ha klemt over bremseslangen for å hindret søl? Finnes der en klemme som er egnet til formålet som ikke skader slangen? Jeg tenkte på en Vicegrip tang, men de har vel skarpe metalltenner. Et billig triks er å ta noe gummislange rundt kjeftene på en vanlig sveisetang. Men merk at du uansett kan risikere at slangen kollapser og blir ødelagt innvendig. Spesielt hvis den er gammel. Du kan også åpne luftenbippelen, presse bremsepedalen helt i bånn og låse den fast der med en stang eller noe. Da vil det ikke renne bremsevæske fra hovedsylinderen. Endret 20. mars 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 sedsberg skrev (15 minutter siden): Et billig triks er å ta noe gummislange rundt kjeftene på en vanlig sveisetang. Men merk at du uansett kan risikere at slangen kollapser og blir ødelagt innvendig. Spesielt hvis den er gammel. Du kan også åpne luftenbippelen, presse bremsepedalen helt i bånn og låse den fast der med en stang eller noe. Da vil det ikke renne bremsevæske fra hovedsylinderen. Ellers så har Biltema sånn tang. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffslange/slangetang-2000023860 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Ludvig86 skrev (10 timer siden): Det blir nok til å få presset ut stempelet og sjekke hvordan situasjonen er. Skulle vel ha klemt over bremseslangen for å hindret søl? Finnes der en klemme som er egnet til formålet som ikke skader slangen? Jeg tenkte på en Vicegrip tang, men de har vel skarpe metalltenner. Brukte vicegrip på en 2013 mod, gikk fint. Ta også en latexhandske/gladpack etc. (så det blir tett) med strikk over påfyllingshullet til bremsevæskebeholderen så renner det også særs lite ut. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Beste trikset er så sette litt spenn på bremsepedalen. Bruk gjerne en liten spade eller lignende og sett den mot setet. Presser du pedalen inn 5-6 cm så renner det ikke ut fra systemet. Det som er i calipern og i bremseslangen vil renne ut men det står ikke og drypper hele tiden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå