ABA Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Hei. Jeg har en deltidsjobb og skal ta meg fri en uke i påsken. Da sa sjefen at jeg ikke vil få lønn selv om det blir helligdager og arbeidsplassen er stengt. Skulle strengt tatt bare gitt bort de to ene vaktene arbeidsplassen hadde vært åpen, og så ikke nevnt noe om ferie... da hadde jeg jo fått betalt helligdagene! Er dette lov/riktig? Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Lønn på andre helligdager enn 1 og 17 mai er det opp til lokal avtale hvorvidt blir utbetalt. Du må se på din arbeidsavtale eller tariffavtale som dere er bundet av for å avgjøre hvorvidt du skal ha lønn for helligdager. (Eventuelt kunne du kanskje laget sak på at det tidligere har blitt utbetalt lønn for sånne dager. Og dermed hevde at det er avtalt. Men hvor riktig ett sånt argument er har jeg ikke kompetanse til å si noe om) Lenke til kommentar
ABA Skrevet 20. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2021 Kan sjefen registrere ferie på meg hele påskeuken, til tross for at det er flere helligdager den uka der arbeidsplassen holder stengt? (Deltid, butikk). Eller kun ferie de dagene jeg skulle jobbet og dermed tar fri fra? Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 1. april 2021 Del Skrevet 1. april 2021 ABA skrev (På 20.3.2021 den 12.57): Kan sjefen registrere ferie på meg hele påskeuken, til tross for at det er flere helligdager den uka der arbeidsplassen holder stengt? (Deltid, butikk). Eller kun ferie de dagene jeg skulle jobbet og dermed tar fri fra? Du har muligheten til å legge inn ønsker, men det er sjefen som til syvende og sist bestemmer om du kan ta ut ferie eller ikke om dere ikke blir enige. Det er ikke uvanlig i bedrifter som holder åpent "den stille uke" at man må ta en uke ferie om man ønsker fri de tre arbeidsdagene i starten av uken. Sjefen kan være "grei" å la deg slippe med tre feriedager, men er ikke nødt til å gå med på en slik ordning. Om du har krav på betaling for helligdagene, avhenger av om du har månedslønn eller timelønn. Du har selvsagt ikke krav på lønn hvis du i utgangspunktet ikke skulle ha jobbet uansett. Hvis du har timelønn, vil du i utgangspunktet ikke ha krav på betaling andre dager enn 1. og 17. mai, som påpekt over, men kun for de timene du faktisk er på jobb, med mindre annet er avtalt. Bedrifter med tariffavtale har typisk avtalt at avlønning skal skje som månedslønn, samt avtale om helligdagene. Vær obs på at en bestemmelse som "lønn etter tariff" (sjefens sjefsargument for at bedriften ikke trenger tariffavtale) ikke nødvendigvis gir deg arbeidstid etter tariff, og heller ikke månedslønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå