Gå til innhold

Rivian gjør som Tesla: Setter opp eget ladenettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vi da på god vei dit vi fryktet tidligere, at alle bilprodusenter skal ha sine egne ladere, og sin egen standard...(?)

Må ikke glemme at de må 

ha hver sin betalingsløsning også.

Jadda,...det spirer i jungelen...

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 minutt siden):

Er vi da på god vei dit vi fryktet tidligere, at alle bilprodusenter skal ha sine egne ladere, og sin egen standard...(?)

Tror Rivian sitt nettverk i USA kommer fordi det er dårlig utbygd av andre, og det er typisk dårlig lagt opp til lading på steder og strekninger som er litt mindre attraktive for andre operatører, men mer i stil med forventet bruksmønster for dems kunder, Altså mer av ladere nær utfartssteder for de som vil bruke skog og mark. 

Rivian-bilene er satt opp med amerikansk versjon av CCS, så de som kjøper Rivian, vil kunne lade hos andre operatører som Electrify America.. Dog, er det ingenting som jeg har lest som tyder på at de blir eksklusive. Det er kun en antagelse, som selvsagt kan stemme, men de kan like så gjerne bli åpne. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Flott å godt her igjen

Eget system som kun en kan bruke seg av.......

Den typiske el-bil egoisten  "Eg skal berge kloden" og ikke noen annen skal kunne bruke seg av mine greier.

Kor lenge skal dette pågå med nye lade-systemer for de fleste el-bilene, dvs hver og en har eget system.

Denne ego greia går for langt..... og de som bruker lade systemet skal vel betale for det fullt ut......... 

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (9 timer siden):

Må ikke glemme at de må 

ha hver sin betalingsløsning også.

Jadda,...det spirer i jungelen...

Tesla gjør jo sitt tilgjengelig for andre... Så ser ikke helt hvorfor en skal syte. Rivian vill nok gjøre det samme med tiden, de tjener penger på det..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
En som undrer skrev (20 minutter siden):

Flott å godt her igjen

Eget system som kun en kan bruke seg av.......

Den typiske el-bil egoisten  "Eg skal berge kloden" og ikke noen annen skal kunne bruke seg av mine greier.

Kor lenge skal dette pågå med nye lade-systemer for de fleste el-bilene, dvs hver og en har eget system.

Denne ego greia går for langt..... og de som bruker lade systemet skal vel betale for det fullt ut......... 

Til nå er det vel bare Tesla som har lukket ladenettverk kun for sine egne biler, det er ikke sikkert at Rivian vil holde sitt lukket heller. Elecrify america for eksempel er jo teknisk sett ett Volkswagen nettverk men er tilgjengelig for alle å bruke, samme med ionity som er et sammarbeid mellom flere produsenter men er og åpen for merker utenom dette samarbeidet til å bruke fritt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Tesla gjør jo sitt tilgjengelig for andre... Så ser ikke helt hvorfor en skal syte. Rivian vill nok gjøre det samme med tiden, de tjener penger på det..

Tezla var bruk av andre og det klarte de å lukke for som F..N

Tezla var ekstra snabb med å utelukke andre.... om det er forandret på nå da er det ukjent for meg

Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
Mkrogh skrev (1 time siden):

Tesla spurte i 2014 om de andre ville være med. Null interesse....

Kan du liste opp hvilke betingelser de satte? Kanskje den manglende interessen skyldtes at betingelsene var urimelige? 

Man har jo Teslas såkalte "åpne" patenter også som gjør de til en umiddelbar favoritt med de beste hensikter. Det man glemmer å si er at hvis et selskap tar i bruk ett av disse så vil de automatisk gi Tesla fri tilgang til alle sine egne patenter.  Rart at Toyota med sine titusenvis av ekte patenter ikke har slått til på den dealen. Patentet for "dørhandtak som hele tiden går i stykker" var kanskje ikke fristende nok.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (18 minutter siden):

Kan du liste opp hvilke betingelser de satte? Kanskje den manglende interessen skyldtes at betingelsene var urimelige? 

Man har jo Teslas såkalte "åpne" patenter også som gjør de til en umiddelbar favoritt med de beste hensikter. Det man glemmer å si er at hvis et selskap tar i bruk ett av disse så vil de automatisk gi Tesla fri tilgang til alle sine egne patenter.  Rart at Toyota med sine titusenvis av ekte patenter ikke har slått til på den dealen.

Har du innsikt? Bare å dele:)

Kilde på patenter?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Har du innsikt? Bare å dele:)

Jeg spurte hvilke betingelser som ble satt for å ta i bruk Teslas ladenettverk. Av det spørsmålet så går det fram at jeg ikke vet hvilke betingelser som er satt. Og at kunnskap om dette er relevant før man konkluderer med at Tesla er snille som åpner ladenettverket og at de andre er veldig slemme som ikke tar dem i bruk. Du vet åpenbart ikke hva disse betingelsene er. 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Kilde på patenter?

Her.  Skal si det er veldig mye jobb for andre når du hiver deg inn i disse debattene med dine 10-sekunders innlegg.

"So, essentially, Tesla’s patents are only free to use if: you do not enforce any right against Tesla, you do not enforce any patent right against another party, you do not oppose Tesla’s patents or copy Tesla’s designs.

Using Tesla’s technology would essentially make any other company’s own intellectual property rights redundant"

Lenke til kommentar
  • Evil-Duck endret tittelen til Rivian gjør som Tesla: Setter opp eget ladenettverk
uname -i skrev (37 minutter siden):

Jeg spurte hvilke betingelser som ble satt for å ta i bruk Teslas ladenettverk. Av det spørsmålet så går det fram at jeg ikke vet hvilke betingelser som er satt. Og at kunnskap om dette er relevant før man konkluderer med at Tesla er snille som åpner ladenettverket og at de andre er veldig slemme som ikke tar dem i bruk. Du vet åpenbart ikke hva disse betingelsene er. 

Her.  Skal si det er veldig mye jobb for andre når du hiver deg inn i disse debattene med dine 10-sekunders innlegg.

"So, essentially, Tesla’s patents are only free to use if: you do not enforce any right against Tesla, you do not enforce any patent right against another party, you do not oppose Tesla’s patents or copy Tesla’s designs.

Using Tesla’s technology would essentially make any other company’s own intellectual property rights redundant"

Selvfølgelig vet jeg ikke, da hadde jeg ikke spurt. Men da er vi likestilte der da:)

"So essentially"... Ny påstand..

Tror du skal lese dine egne kilder bedre jeg:

The options mentioned above are not the only way a party can use Tesla’s technology. Parties can still attempt to use Tesla’s technology without necessarily having to open up their own IP portfolios by negotiating a licencing agreement with Tesla. Yet, it should still be clear that Tesla is still gaining from the transaction, whether it be in the form of licencing fees or royalties, or even cross licencing.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Tror du skal lese dine egne kilder bedre jeg:

The options mentioned above are not the only way a party can use Tesla’s technology. Parties can still attempt to use Tesla’s technology without necessarily having to open up their own IP portfolios by negotiating a licencing agreement with Tesla. Yet, it should still be clear that Tesla is still gaining from the transaction, whether it be in the form of licencing fees or royalties, or even cross licencing.

Og jeg tror du må prøve å forstå det du leser.

Disse patentene er ikke "åpne" på noe som helst måte. Det du siterer der sier rett ut at de er som alle andre patenter hvor man må inngå en avtale om lisensiering for å ta dem i bruk. M

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
trikola skrev (Akkurat nå):

... som for det aller meste neppe er interessant for Tesla fordi de angår forbrenningsmotorteknologi.

Toyota har solgt over 15 millioner biler med batteripakke og elmotorer.

Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
Salvesen. skrev (46 minutter siden):

Jeg har jo motargumentert med å vise til at det du sier ikke stemmer. Men du klarer jo ikke ta det innover deg av nevnte grunn.. 

Ikke noe motargument med verdi.

Min påstand er at disse patentene ikke er åpne og det jeg har jeg dokumentert med kilde. Enten så må man gi opp egen patentportefølje eller så må man lisensiere som et hvilket som helst annet patent. Med andre ord så er ikke Teslas patenter åpne i noen som helst normal forståelse av ordet "åpen".

Hele poenget med å kalle disse "åpne" er at Tesla skal score billige karma-poeng hos fans som liker "open source" og satse på at ingen av dem går denne åpenheten nærmere i sømmene. Noe som viser seg å lykkes gang på gang. "Hei, vi har tilbudt alle tilgang til superladerne våres, men det er ingen som vil. Buhuu".

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal forsøke å få frem det samme før du endelig bidrar med noe konstruktivt i denne diskusjonen. Basert på debattene du tidligere har involvert deg i så er nok svaret "uendelig". Du får finne noen andre som gidder.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...