Gå til innhold

Verdivurdering av leilighet 2012 vs 2021

Anbefalte innlegg

I 2012 fikk jeg en verdivurdering på min leilighet etter jeg renoverte den. Leiligheten ble toppmoderne og hadde (har også i dag) høy standard. Den fikk en skrevet verdi på 2 300 000 kr. Kort tid etterpå solgte vi den privat til min mor da vi trengte noe større. Hun har i 2019 bygget på leiligheten da hun ønsket en ekstra stue.  Hun har også bygget en større veranda. Hun har påkostet ca 3-400 000 kr. Jeg anbefalte henne å ta kontakt med banken for å få oppdatert verdivurdering slik at hun kunne få tydeliggjort verdiøkningen.

Hun fikk i dag tilsendt verdivurdering etter befaring og den var på 2 200 000 kr. Det første jeg tenkte at det var skrivefeil altså 2 i stedet for 3 millioner. Jeg hadde gjettet at ny verdi var ca 2 900 000 kr. Hun skal kontakte dem, da det var samme firma som hadde gitt verdi i 2012.

Spørsmålet mitt er, kan dette stemme? I følge Krogsveen har boligprisene i området steget med 14 % de siste 5 årene. Det er dette og anslått verdiøkning pga økt arealet som fikk meg til å tippe 2 900 000. Er det noen andre faktorer som spiller inn her som jeg ikke tenker på?

Endret av Killer Queen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ho bruke verdivurderinga til noko? Salg eller refinansiering av lån?

Eit tips er å spørje 3-4 ulike tilbydarar om verdivurdering og samanlikne dei. Krogsveen kan sjølvsagt ha gjort ein feil, så det kan du ta kontakt med dei om, men til slutt er det alltid ein person sin vurdering av verdien og ikkje noko fasit.

Det høyrest snodig ut at dei vurderer bustaden til å ha gått ned i verdi på 9 år, der det i tillegg er gjort ein del oppgraderingar, men dette må du spørje Krogsveen om. Det er kanskje forhold me ikkje kjenner til som spelar inn, men korleis Krogsveen har vurdert må Krogsveen svara på. Kanskje vurderinga var for høg i 2012.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
1 hour ago, Killer Queen said:

Spørsmålet mitt er, kan dette stemme? I følge Krogsveen har boligprisene i området steget med 14 % de siste 5 årene. Det er dette og anslått verdiøkning pga økt arealet som fikk meg til å tippe 2 900 000. Er det noen andre faktorer som spiller inn her som jeg ikke tenker på?

For å ha noe å sammenligne med kan du regne ut hva slags kvadratmeterpris megler har gitt.
Det er ofte det som danner grunnlaget for hva meglere prissetter leiligheter til. 

Hvis du finner tilsvarende leiligheter i samme nabolag som er omsatt den siste tiden kan du se hva disse er solgt for og evt kvadratmeterpris de har oppnådd. 

Slikt finner du på finn.no under prisstatestikk link i annonsene. Her finner du også leiligheter i nabolager som er omsatt det siste året og kan sammenligne kvadratmeterpris. 

Hvis det er snakk om en leilighet på 75m2 så vil forskjellen på 2,2 og 2,9 være 10 tusen pr m2 som bør gi en god pekepinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...