Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har ansvar for vannlekkasje fra himling/tak?

Gjest cdefb...ea6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hannee92 skrev (5 minutter siden):

Men må det gå på innboforsikringen min? Det jeg har fått til svar fra styret

Om det er ytre feil eller skade på bygget som er forårsaket det skal ikke det være ditt ansvar,  fasaden på bygget er sameiets ansvar med mindre det er helt spesielle ting som utløser de fra dette ansvaret. Så dette skal generelt sett ikke måtte gå på din forsikring nei, innboforsikringen din vil uansett ikke dekke dette, her må bygningsforsikringen inn i bildet som sameiet har. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hannee92 said:

Okei takk for svar. Styret vil ikke gå med på å dekke hele skaden 

Då ring du forsikringsselskapet ditt. Dei har kanskje rettshjelp, eller kan mogleg tilby hjelp kor du skal gå videre. Alternativt ville eg rådført med advokat for kva alternativer du har.

Lenke til kommentar

Sjå i vedtektene for sameie. Det finnes ulike former for eigarskap, men eierseksjonsloven er ganske klar:

Sitat

§ 33.Sameiets plikt til å vedlikeholde og utbedre fellesarealer m.m.

Sameiet skal holde utvendige og innvendige fellesarealer, inkludert bygningen og felles installasjoner, forsvarlig ved like. Vedlikeholdet skal utføres slik at skader på fellesarealene og de enkelte bruksenhetene forebygges, og slik at seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter alt som ikke faller inn under den enkelte seksjonseierens vedlikeholdsplikt etter § 32. Vedlikeholdsplikten omfatter også reparasjon og utskifting når det er nødvendig, og utbedring av tilfeldige skader.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65

Innboforsikring dekker ikkje lekkasjer frå tak. Det skal bygningsforsikringen til sameie dekke.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/vedlikehold/du-kan-ha-ansvar-for-naboens-tak/

Det finnes eksempel på unntak der ein eigar er ansvarleg for tak, men då skal det stå i vedtektene.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hannee92 skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om det har vært lekkasje hele tiden. Men det har blitt vannskjolder på vegg innvendig som jeg har purret på til styret om hvem sitt ansvar det er

Dette er farlig, tipper det er godt med sopp og annet kjekt bak der nå. Hadde tatt kontakt med advokat i går for å få reaksjoner fra styret. Det koster deg gjerne noen kroner, men jeg hadde sendt regningen til styret også.

De kan ikke la slikt ligge i årevis.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hannee92 said:

Vet ikke om det har vært lekkasje hele tiden. Men det har blitt vannskjolder på vegg innvendig som jeg har purret på til styret om hvem sitt ansvar det er

Har du purret skriftlig eller muntlig? Om du har det skriftlig, løp til advokat pronto.

For å vera tydelig er det ikkje eit poeng at du skal saksøke. Poenget er at ein advokat kan gje deg tydelige alternativer for rettslig prosess for å kreve ein respons, og unngå vera kasteball over dettet skitet.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Ikke vær redd for å kontakte advokat. Her har sameiet forsøkt seg på en frekkas og skyve deres ansvar over på deg. Saksomkostninger må du nok legge ut for, men det er bare rett og rimelig at det skal dekkes av sameiet når styret er så ubrukelig.

Men sjekk gjerne om du får dekket/subsidiert advokat gjennom diverse ordninger. F.eks huseiernes landsforening om du er medlem der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...