Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verksted byttet ikke reg.reim = motorhavari


Anbefalte innlegg

En av våre firmabiler ble satt inn på service. Intervallet indikerte at reg. reim skulle byttes. Det ble valgt et verksted i nærheten av et av våre anleggsområde, som vi ikke har så mye erfaring med. Verkstedet inngår i et konsern som er merkeforhandler, men akkurat denne lokasjonen som ble brukt hadde ikke akkurat dette merket. Vi snakker likevel ikke om et "bakgårdsverksted". 

Verkstedet bytter ikke reg.reimen, selv om serviceintervallet indikerer at det skal gjøres, og 17.000km etterpå ryker reimen og motoren havarerer?

Hvem er ansvarlig? Hva bør være en rimelig løsning på dette?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oyst3inS skrev (8 minutter siden):

En av våre firmabiler ble satt inn på service.

Verkstedet bytter ikke reg.reimen, selv om serviceintervallet indikerer at det skal gjøres, og 17.000km etterpå ryker reimen og motoren havarerer?

 

Hva ble avtalt i forkant av innleveringen og i etterkant av hentingen?
Den som leverer bilen skriver normalt under på verkstedordren der det står hva som skal gjøres, og samtidig går man gjennom hva som er gjort med bilen når den hentes igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så utrolig irriterende...

Hvis du har bestilt service for intervallet, og den servicen skal inneholde et reg.reimskift mener jeg du bør ha en god sak.

Jeg er i en lignende situasjon, hvor multireim røk 10.000km/6mnd etter bytte på storservice. Det de ikke bytta, eller informerte om, var sveivhjulet på dynamo som var så slitt at multireima røk prematurt etter bytte. Dette sveivhjulet inngikk ikke i service, så da sto jeg selv med den fantastisk billige regninga på 8.000,- for bytte av reim.. Heldigvis, skadet ikke multireima reg.reim eller andre komponenter.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (36 minutter siden):

Hva ble avtalt i forkant av innleveringen og i etterkant av hentingen?
Den som leverer bilen skriver normalt under på verkstedordren der det står hva som skal gjøres, og samtidig går man gjennom hva som er gjort med bilen når den hentes igjen.

Vel, det er vel litt uklart. Og litt av dilemmaet; servicen ble organisert av en lokal anleggsleder uten at bilansvarlig på HQ var så mye involvert. Det er mulig kommunikasjonen ikke har vært så presis som når en privatperson setter sin egen blir, for egen regning, på verksted. 

Som kunde er vi vel ikke helt uten ansvar. Men etter å ha forhørt meg litt med mekaniker-kompiser, så har de fleste verksted, også de som ikke er merkeverksted, varselsfunksjoner om kritiske punkter på de aller fleste bilmerker. Så verkstedet har unnlatt å ta opp et kritisk punkt. 

Lenke til kommentar
Oyst3inS skrev (1 time siden):

Vel, det er vel litt uklart. Og litt av dilemmaet; servicen ble organisert av en lokal anleggsleder uten at bilansvarlig på HQ var så mye involvert. Det er mulig kommunikasjonen ikke har vært så presis som når en privatperson setter sin egen blir, for egen regning, på verksted. 

Som kunde er vi vel ikke helt uten ansvar. Men etter å ha forhørt meg litt med mekaniker-kompiser, så har de fleste verksted, også de som ikke er merkeverksted, varselsfunksjoner om kritiske punkter på de aller fleste bilmerker. Så verkstedet har unnlatt å ta opp et kritisk punkt. 

Som firmakunde med uklar kommunikasjon med verkstedet, og lite oppfølging av dere om hva som ble faktisk gjort på servicen, så vil jeg mene at firmaet deres stiller temmelig svakt i en ev. klagesak. Men jøssenam, det er jo alltid lov å prøve seg.

Lenke til kommentar
Oyst3inS skrev (2 timer siden):

Verkstedet bytter ikke reg.reimen, selv om serviceintervallet indikerer at det skal gjøres, og 17.000km etterpå ryker reimen og motoren havarerer?

Dette burde dere ha funnet ut når dere fikk regningen og ikke 17k km senere

Lenke til kommentar

Seriøse firmaer bruker autodata og her kommer det opp hva som må skiftes når man velger type service om det er 30 tusen 60 tusen 100 tusen eller oftest 120-150 tusen km service som har regreimbytte. 

Vet ikke hva slags bil dette er snakk om, men er det et merkeverksted som også tar på seg andre merker eller er en del av en frittstående kjede, så er det jo naturlig at de også vil selge inn et regreimbytte når det er tid for det.  

Mener at skylddeling her er veien å gå sånn sett. 50% av reparasjonen må dekkes av hver enkelt part. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er jeg kitt nysgjerrig som lite bil-kyndig (mekanikerdelen) mann: Er jeg selv ansvarlig i å vite hva som må gjøres av service på bil? Eg merkeverksted eller annet verksted som sier de kan gjøre eg «30-tusen servicen» iht. tekst som kommer i varselsdisplayet i bilen. Jeg må innrømme at jeg da bare ville henvendt meg til verksted (kanskje merkeverksted dog) og bedt om tilbud på aktuell service, og godtatt. Jeg hadde ikke gått igjennom punktene de fikser på, og vørt klar over om det var punkter som manglet. det er jo deres ekspertise og ikke min? Jeg ønsker bare gjøre det som er best for bilen og for å bevare garanti...

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (23 minutter siden):

Her er jeg kitt nysgjerrig som lite bil-kyndig (mekanikerdelen) mann: Er jeg selv ansvarlig i å vite hva som må gjøres av service på bil? Eg merkeverksted eller annet verksted som sier de kan gjøre eg «30-tusen servicen» iht. tekst som kommer i varselsdisplayet i bilen. Jeg må innrømme at jeg da bare ville henvendt meg til verksted (kanskje merkeverksted dog) og bedt om tilbud på aktuell service, og godtatt. Jeg hadde ikke gått igjennom punktene de fikser på, og vørt klar over om det var punkter som manglet. det er jo deres ekspertise og ikke min? Jeg ønsker bare gjøre det som er best for bilen og for å bevare garanti...

Ikke relevant til denne saken, men som tidligere mekaniker så er jeg forundret over hvor dårlig allmennkunnskapen om bil egentlig er.

Det er ofte det dyreste folk eier etter bolig og mange gir fullstendig blaffen i hva som må gjøres. Mener ikke at man skal skifte registerreim hjemme på garasjegulvet, men nå om dagen så er det meste kun et google søk unna. 

Du kan finne mye informasjon om hvordan du lett kan fikse ting på din egen bil i form av videoer og lignende. Andre tips og triks er kun et enkelt nettsøk unna. Skal du kjøpe ny bil kan du lese absolutt alt om hva som bør sjekkes ekstra nøye på den og den bilen. 

Da stiller du forberedt til å undersøke akkurat hva som burde vært skiftet nå og da. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Opelduude said:

Ikke relevant til denne saken, men som tidligere mekaniker så er jeg forundret over hvor dårlig allmennkunnskapen om bil egentlig er.

Det er ofte det dyreste folk eier etter bolig og mange gir fullstendig blaffen i hva som må gjøres. Mener ikke at man skal skifte registerreim hjemme på garasjegulvet, men nå om dagen så er det meste kun et google søk unna. 

Du kan finne mye informasjon om hvordan du lett kan fikse ting på din egen bil i form av videoer og lignende. Andre tips og triks er kun et enkelt nettsøk unna. Skal du kjøpe ny bil kan du lese absolutt alt om hva som bør sjekkes ekstra nøye på den og den bilen. 

Da stiller du forberedt til å undersøke akkurat hva som burde vært skiftet nå og da. 

 

En kan jo si det samme om f.eks taket og rørsystemet i et hus. Det koster over hundetusen, og det kan lønne seg å følge med om jobben blir riktig gjort. Men alle har ikke tid å sette seg inn i ulike takløsninger, isolasjon, rørtyper, skjøter, reimintervaller og oljetyper. Det blir totalt hundrevis av detaljer.

Derfor betaler man for at andre skal gjøre det. Ideelt står det da på ordren "service 60k" eller lignende, for da er verkstedet ansvarlig for å gjøre alt som er inkludert i den servicen. Men erfaringen min er at verkstedene har lært seg å unngå sånt, og skriver enkeltpunktene istedet, og da må kjøper passe på at alt er med 😕

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (14 timer siden):

En kan jo si det samme om f.eks taket og rørsystemet i et hus. Det koster over hundetusen, og det kan lønne seg å følge med om jobben blir riktig gjort. Men alle har ikke tid å sette seg inn i ulike takløsninger, isolasjon, rørtyper, skjøter, reimintervaller og oljetyper. Det blir totalt hundrevis av detaljer.

Derfor betaler man for at andre skal gjøre det. Ideelt står det da på ordren "service 60k" eller lignende, for da er verkstedet ansvarlig for å gjøre alt som er inkludert i den servicen. Men erfaringen min er at verkstedene har lært seg å unngå sånt, og skriver enkeltpunktene istedet, og da må kjøper passe på at alt er med 😕

Jepp, men det er ikke alltid at de man betaler er ærlige og da lønner det seg å kunne litt på forhånd. Trenger ikke være utlært, men det mest grunnleggende innen bolig og bil er ikke akkurat så voldsomt. 

Jeg kjøpte meg akkurat bruktbil til 210 tusen. Jeg fikk med absolutt alle kvitteringene på alt som er gjort siden bilen var ny. Komplett historikk på merkeverkstedet, så om regreima ryker 3 år før den skal byttes på ny så har jeg garanti på den jobben. 

Her ser du jo og hvor mye en full service på bilen ligger på og andre deler som er byttet. 

Da kan du samtidig legge deg opp en buffer på ca 10 tusen hvis det oppstår noe uventet.  

 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (17 timer siden):

Jeg må innrømme at jeg da bare ville henvendt meg til verksted (kanskje merkeverksted dog) og bedt om tilbud på aktuell service, og godtatt. Jeg hadde ikke gått igjennom punktene de fikser på, og vørt klar over om det var punkter som manglet. det er jo deres ekspertise og ikke min? Jeg ønsker bare gjøre det som er best for bilen og for å bevare garanti...

Enig i den, eit seriøst verksted skal hjelpe deg med å få gjort det som trengs. Så er det sjølvsagt slik at til sjuande og sist så er det ditt ansvar og valg på kva som blir gjort på bilen. Vil du ta sjangsen på å utaette registerreimbyttet så har du sjølvsagt lov til det. Eit seriøst verksted skal likevel opplyse deg om risikoen og anbefale ein fullverdig service. 

For ein lite bilkyndig kunde så er problemet ofte motsatt, at du blir anbefalt ein masse ekstratenester som ikkje er nødvendig men som du ikkje har kunnskap nok til å kunne avslå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Enig i den, eit seriøst verksted skal hjelpe deg med å få gjort det som trengs. Så er det sjølvsagt slik at til sjuande og sist så er det ditt ansvar og valg på kva som blir gjort på bilen. Vil du ta sjangsen på å utaette registerreimbyttet så har du sjølvsagt lov til det. Eit seriøst verksted skal likevel opplyse deg om risikoen og anbefale ein fullverdig service. 

For ein lite bilkyndig kunde så er problemet ofte motsatt, at du blir anbefalt ein masse ekstratenester som ikkje er nødvendig men som du ikkje har kunnskap nok til å kunne avslå. 

Enig i det du skriver. Men jeg vil tro flesteparten ikke vet hva slags intervall registerreimen skal byttes på. Eller om bilen har registerkjede og da ikke må byttes før om lenge.... Jeg kunne gått i baret her, tydeligvis... Takk for info!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...