Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkere automat uten håndbrekk


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har nå byttet til automatgir, eller VW sin utgave "DSG". Det er vel mere en elektronisk styrt manuell kasse. Men nok om det. 

Når jeg parkerer bilen lurer jeg på om det er trygt for bilen at den kun står i "p" uten bruk av håndbrekket. Man skal såklart sikre bilen riktig mtp potensiell trilling og uhell. Men la oss si ikke hellingen er noe stor. Sliter dette på girkassen? Merker bilen triller noen cm før den plutselig låses og står stille. Leser så mange uenige svar. 

Hadde vært fint med noen som faktisk vet og ikke bare synsing. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ddt kan nok være litt avhengig av type girkasse og designen. 

Den vanligste mekanismen er at det er eit eller fleire djupe hakk i tannhjulet der tannhjulet blir fysisk hindra frå å rulle når du står i park. Bilen vil vanlegvis bevege seg litt før tannhjulet blir låst. 

Designen er laga slik at girkassa ikkje skal ta skade av dette, men fordi det alltid er ein fare for svikt så er det anbefalt å også bruke handbrekken som ekstra sikring. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Om bilen står helt i ro etter at du har parkert så er det såklart ingen mekanisk bevegelighet og dermed ingen friksjon/bevegelighet på gir. Det aktiveres ofte automatisk som nevnt. Har selv DSG og det tar meg 1 sekund å trykke på knappen. Gjør det uansett om jeg står på flatmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Labelle skrev (11 timer siden):

Takker for svar. Har ikke elektronisk håndbrekk på denne bilen. Er en 2018 skoda. Tenker da den ikke aktiveres automatisk. Skal bli flinkere til å dra å brekket. Er vel en grei vane. 

Parkerer du i en slakk skråning så er det ingen grunn til å bruke håndbrekket. Men det er jo greit å gjøre det til en god vane å bruke håndbrekket.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Har parkert uten brekk i 5 år med automat

Bruker det i bratte bakker

 

Det kan jo være en vane helt til en må løpe etter bilen, selv om den står i P. Opplevd dette med Vito. Kan si det var spennede 😀

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hvordan dette er løst på nyere biler, men vet på eldre biler at det er en tapp som har gått inn i svinghjulet for å låse det av, vet også at denne har knukket da folk har satt bilen i en skråning og vekten av bilen har blitt for mye for denne tappen.

Lenke til kommentar

Greit å ha håndbrekk som vane pga redundans.  (Glemmer man å sette den i P så er håndbrekket på)

Kanskje man glemmer å låse bilen... kanskje et barn da kommer inn i bilen og vil leke at de kjører bil... da er det også greit med den lille ekstra sikkerheten.

Ellers generelt ingen slitasje - det er mer snakk om at man må være 100% sikker på at den står i P og ikke i gir.

På noen spesielt utfordrende plasser kan det evt være en fordel på forhjulsdrevne biler å ha brems på bakhjulene også... men da er det kanskje såpass utfordrende bakke at man ikke bør stå parkert der i det hele tatt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 minutter siden):

Kanskje man glemmer å låse bilen... kanskje et barn da kommer inn i bilen og vil leke at de kjører bil... da er det også greit med den lille ekstra sikkerheten.

Skal mye til for å tvinge bilen ut av Park  
Har aldri prøvd selv

Lenke til kommentar

Mistet tellinga på hvor mange biler med automat jeg har skiftet totalt  opprusta håndbrekkbånd til. 

Spesielt de som har egne bremsebånd til håndbrekket inni skiva, nå er det stort sett elektrisk brekk som gjelder, men det bør brukes ved jevne mellomrom uansett. 

Unngå å bruke det på dager hvor det skifter mellom pluss og minusgrader og ved langtidsparkering. 

Greit å bruke hver eneste gang man kjører med henger selv om man parkerer der det er flatt. 

Det er ikke så hyggelig med 10 tusen i reparasjon på komplette bakbremser med calipere fordi alt sitter fast og er rusta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Regner med at brekket er koblet til trommel bak på min bil

Trommel bak, skiver foran

Bak er det som regel en kombinasjon av skive trommel, hvor parkbrems sitter inni trommel på skivebremsen, eller man har kun trommel bak, mest vanlig på mindre biler eller eldre biler, nyere biler med elektrisk parkbrems fungerer ved at bremseklossene løper på skivene, altså man har gått bort fra trommel brems.

Trommel brems er bare tull egentlig, i det daglige har man ikke kontroll på hvor mye bremsebelegg som er igjen på bremseskoene i tilegg så vil det samle seg vann og dritt inni der, samt bremsestøv og den selvjusterende handbrems funksjonen fungerer sjelden bra.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 20.3.2021 den 0.35):

Trommel brems er bare tull egentlig, i det daglige har man ikke kontroll på hvor mye bremsebelegg som er igjen på bremseskoene i tilegg så vil det samle seg vann og dritt inni der, samt bremsestøv og den selvjusterende handbrems funksjonen fungerer sjelden bra.

Si det til VW som har kun trommelbremser bak på sin nye ID.3. Er usikker på om det gjelder ID.4 også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...